Nytpä näkyy täällä, jotain tuli kuitenkin ![]()
Nyt pari vuotta IPO-analyysejä kirjoittaneena, monesti huomannut, että samat kysymykset toistuvat niin blogin kommenttikentässä kuin täällä foorumillakin. Olenkin viimeiset kolme vuotta keräillyt kysymyksiä&vastauksia listautumisanteihin liittyen vähän ympäriinsä ja keräillyt niitä yhteen kirjoitukseen.
Teksti ollut tosiaan pitkään työn alla ja kasvanut kuukausi kuukaudelta, mutta nyt IPO-markkinan hieman viilennettyä, oli aika laittaa tämä eetteriin. Jos tulee jotain mieleen yleisistä kysymyksistä, mihin teksti ei vastaa, niin otan mieluusti kommentteja vastaan, pyrin siitä kuitenkin tekemään kirjaimellisesti kaiken kattavan UKK-listan.
Pieni tarkennus instituutioanteihin. Yksityissijoittaja voi osallistua niihin ihan itsenään eli yritystä ja LEI-tunnusta ei tarvita.
Tätäpä en tiennytkään, kiitti tarkennuksesta! Jotenkin elänyt siinä uskossa, että LEI-tunnuksen tuohon aina tarvitsee.
Olen ostanut muutama viikko sitten energy fuels osaketta nordetin kautta saksan pörssistä, mikä vikana kun nyt en voi myydä osakkeita, eikä hinta ole päivittynyt 2.5 jälkeen?
Jos merkitsen Witted Megagroupia Nordnetissä instituutiopuolelta, niin pitääkö minulla olla koko merkintämäärän verran saldoa vapaana tilillä heti kun merkintäaika loppuu, vai voiko vasta myöhemmin talletella sen mukaan mitä sattuu saamaan?
Norrhydron instituutioanti meni itsellä läpi siten, että käytettävissä oleva rahamäärä (saldo+luottolimiitti) oli Nordnetissä suurempi kuin merkintämäärä. Siinä luonnollisesti merkitsin arvo-osuustilillä, joka mahdollistaa luottojen kanssa pelaamisen.
Haluaisin tietää enemmän pääjärjestäjistä eli investointipankeista, jotka hallitsevat rinnakkaislistautumiset.
Esimerkiksi Tietoevry löytyy niin Oslon, Tukholman kuin Helsinginkin pörsseistä.
Mutta jos lähtöoletus on, että kaksi pörssiä rikkannaisesti riittää: Helsinki ja Tukholma, niin mitä lisäarvoja Oslo toisi kolmentena rinnalla?
Mitkä pääjärjestelijät eli investointipankit operoivat sekä Ruotsissa että Suomessa?
Onko pääjärjestäjiä eli investointipankkeja, jotka operoivat kaikissa kolmessa pääkaupungissa, mitä ne ovat?
Onko tietoja mikä investointipankki vastasi Tietoevryn listautumisista aikanaan?
TietoEvry syntyi suomalaisen tiedon ja norjalaisen Evryn sulautumisesta. Tämä selittänee Oslon mukana olon. Yleisesti voi todeta, että yleensä x maan pörssissä olo avaa laajemman omistaja kentän, koska se mahdollistaa tiettyjen institutionaalisten sijoittajien mukana olon.
Yllä olevaan lisänä, että tulikohan Tiedon Tukholman listauskin aikaan Enatorin kanssa yhdistymisen yhteydessä.
Noin laajemmin katsottuna usein rinnakkaislistautumiset ovat itseasiassa tapahtuneet alkuperäisen IPOn jälkeen, kun yhtiöt syystä toisesta (yrityskauppa, isommat sijoittajat, jne) ovat katsoneet rinnakkaislistauksen hyväksi ideaksi.
Tämä @Tuomas_Tuominen:n video sopinee tähän ketjuun. ![]()
Listautumisanti (Initial Public Offering, IPO) on prosessi, jossa yritys hakee osakkeilleen pörssilistausta ja tarjoaa niitä ensimmäistä kertaa julkisesti sijoittajille. Nordnetin sijoituskoutsi Tuomas Tuominen käy läpi perusasiat IPOista reilussa viidessä minuutissa.
Aiheet:
0:00 Intro 0:15 Mikä on IPO? 0:45 Miksi yhtiöt listautuvat? 1:50 Mitä sijoittajan tulee huomioida? 2:46 Käytäntö 3:24 Näin teet merkinnän
Merkitsin Postin osakeannissa osakkeita ̶N̶o̶r̶d̶e̶a̶ DanskeBankin* kautta. Säilytys on OP:lla. Rahat lähtivät heti tililtä, mutta en saanut mitään sähköpostikuittausta tyyliin “olet tehnyt merkintäsitoumuksen xx osakkeesta hintaan xx €”.
Onko tämä muilla normaalia? Eli lähteekö rahat ̶N̶o̶r̶d̶e̶a̶ DanskeBankissa* heti ilman erillistä vahvistusviestiä, vai pitäisikö sähköpostiin tulla jonkinlainen kuittaus?
Olin huolellinen sähköpostiosoitteen kanssa, eikä viestiä ole myöskään roskapostissa.
Aiemmin kun olen osallistunut osakeantiin Nordnetin kautta, olen muistaakseni saanut sähköpostiin merkintäsitoumuksesta vahvistuksen, joten tämä tuntuu oudolta.
EDIT: Korjattu merkinnän tekeminen DanskeBankin kautta.
En ole Nordean asiakas. Itse en kuitenkaan ole koskaan saanut mistään pankkiasioista sähköpostikuittauksia vaan jos jotain kuittauksia on jostain tullut, ovat ne tulleet pankin omaan viestijärjestelmään (omassa tapauksessani OP tai NordNet).
Eikö tähän voinut osallistua OP:n kautta vai miksi teit OP:lla olevaan säilytykseen merkinnän Nordean kautta? Postin tapauksessa taisi NordNetissa saada väliaikaiset merkinnät heti näkyviin (merkintäoikeus) ja seuraavana päivänä lähtivät rahat. Tuli siitä joku viestikin, mutta vasta kun merkintä oli hyväksytty.
Äsh, tajusin juuri, että kirjoitin edelliseen viestiin väärän välittäjän nimen… Kysymykseni koskee DanskeBankin* kautta tehtyä merkintää. (Ei Nordeaa)
Yleisömyynnin merkintäpaikat olivat
- DanskeBank (DB:n asiakkaille + muille kuin DB:n asiakkaille)
- Nordea (Nordean asiakkaille)
- Nordnet (Nordnetin asiakkaille)
Joten siitä syystä tein merkinnän DanskeBankin kautta kun OP ei ollut vaihtoehdoissa.
Miten menee, kun on merkannut 500 osaketta, jotka on veloitettu tililtä. No jos, menee läpi vain 100, niin palautuuko ylimääräinenraha tilille millä aikatauluilla näissä anneissa?
Aiemmin on palautunut ainakin omassa tapauksessani kun annin tulos on selvillä. Varmaankin viimeistään silloin kun osakkeet merkitään arvo-osuustilille joka tässä tapauksessa on ymmärtääkseni huomenna 10.10.
Tuosta menee läpi n. 178 osaketta, jos merkkasit vain perusosaketta, tai jos merkkasit puolet ja puolet kumpaakin sarjaa, yhteensä n. 274 osaketta, jos oikein olen ymmärtänyt ja laskenut. Ainakin mulla on jo Nordnetilla palautunut mun mielestä rahat tilille niistä merkinnöistä, joita ei hyväksytty.
Mua vähän hämmästyttää, että bonusanti näyttäisi saaneen paljon vähemmän suosiota kuin perusosakkeiden anti, vaikka mun ymmärtääkseni bonusoikeudelliset osakkeet ovat selkeästi parempia. Ne saa muutettua tavallisiksi osakkeiksi, jos haluaa myydä vuoden sisällä, ja jos ei halua myydä, saa kymmenen prossaa bonusosakkeita vuoden päästä.
Muunnosta menevä palvelumaksu tuhoaa mahdolliset voitot ellei osake nouse aivan hulluja prosentteja.
Oma instikkamerkintäni näkyy Nordnetissä edelleen avoimena - ei tietoa allokaatiosta eikä mitään veloitettu tililtä. Hyvin erikoista, en muista vastaavaa tapahtuneen ennen.
Eikö instikka DL ole muutenkin 14. päivä (kuten myös maksu). Minuakin kiinnostaisi kuulla allokaatiosta.