Lad os starte en egen tråd vedrørende den finske aktiespareforening (Suomen Osakesäästäjät ry), da vi er på et investeringsforum, og der ikke er en tidligere tråd om emnet. Formålet er ikke at tvangsmarkedsføre medlemskab, men at præsentere, hvad organisationen er, og hvilke fordele man kan opnå ved medlemskab. Så hvis denne trådåbning opfattes som en form for tvangsmarkedsføring, beklager jeg, og tråden kan lukkes/slettes. Jeg tænkte dog, at det ville være relevant at åbne denne tråd nu, fordi:
-
Kalenderåret er ved at være slut, hvilket betyder, at potentielle medlemmer, der overvejer at tilmelde sig til næste år, har tid til at tænke over det og få adgang til medlemsfordelene med det samme i starten af året.
-
Forummet kan have mange nye investorer (og hvorfor ikke også ældre), som ikke er opmærksomme på dette og kunne drage fordel af medlemskab/medlemsfordele.
Oplysningerne nedenfor er hentet fra foreningens hjemmeside: Suomen Osakesäästäjät - Suomen Osakesäästäjät
Kort sagt:
Aktiesparernes mission
Aktiesparerne er et landsdækkende investorsamfund, hvis formål er at hjælpe finner med at opbygge formue. Samfundet tilbyder investorer uafhængig information, uddannelse og værdifulde medlemsfordele.
Interessevaretagelse
Aktiesparerne varetager private investorers interesser gennem udtalelser, mediekommentarer og møder med beslutningstagere. Fokus for interessevaretagelsen er især investeringslovgivning og beskatning.
Arrangementer og uddannelse
Aktiesparerne organiserer aktivt virksomhedspræsentationer, virksomhedsbesøg, investeringsklubber og investeringsrelateret uddannelse for sine medlemmer.
Kommunikation
Aktiesparerne er aktivt til stede i investorers hverdag og i den offentlige debat om investering.
Medlemsfordele
Aktiesparerne forhandler rabatter og andre fordele til sine medlemmer for tjenester relateret til investeringsaktiviteter. Se medlemsfordelene her. Nedenfor er kun en opsummeret oversigt, men linket giver mere konkrete fordele.
- Aktiesparernes eget magasin Viisas Raha (Klog Penge)
- Lokale foreningers aktiviteter: virksomhedsbesøg, investeringsklubber og uddannelsesarrangementer
- Gode tilbud på investeringstjenester og -publikationer
- Rådgivning og interessevaretagelse
- Medlemskab er fradragsberettiget fra kapitalindkomst.
Så mine egne tanker om medlemskabet: kort sagt ser jeg, at man får god værdi for et lille medlemskontingent (36€/kalenderår). For eksempel som følger:
-
Lavere handelsgebyrer hos OP for dig selv og familiemedlemmer (mæglerprovision for værdipapirer noteret i Finland og Sverige er 0,15 %, minimum 5 euro pr. gennemført ordre, og på andre markeder 0,15 %, minimum 8 euro pr. gennemført ordre.) + lavere gebyrer for ETF’er, hvis man ønsker at købe disse.
-
Børn drager fordel af et 10 euro medlemskab for unge aktiesparere: Unge Aktiesparere (under 30 år) får desuden gratis adgang til Opsparerens servicepakke (værdi 2,80 €/måned). Opsparerens servicepakke inkluderer bl.a. værdipapirdepot og værdipapirkonto.
Selvom der ikke foretages aktiv handel med børns aktier (mere buy and hold-stil), vil medlemskabet på 10 euro allerede betale sig selv tilbage i de sparede månedlige gebyrer. Det vil sige, kort sagt, 2,8€*12 = 33,6€ vs. 10€ medlemskab = 23,6€ i årlig besparelse + besparelser fra tilfældige handelsomkostninger vs. normale priser + de sparede OP-bonusser fra månedlige gebyrer kan bruges til andre fradrag.
-
Inderes’ analyser til medlemspris 99€/år, når det uden medlemskab er 200€ = 101€ besparelse
-
Medlemskab er fradragsberettiget fra kapitalindkomst.
-
Som en “bonus” får man Viisas raha-magasinet, som altid indeholder interessante artikler at læse.
Tråden er nu åben for fri diskussion om de finske aktiespareres aktiviteter/medlemskab/medlemsfordele. Jeg håber, at denne trådåbning er til gavn for alle interesserede.
Edit: Det viste sig faktisk, at dem, der overvejer medlemskab nu, får fordelene for resten af året (2020) med i købet med medlemskontingentet for 2021.