Suomen Osakesäästäjät Ry

Lad os starte en egen tråd vedrørende den finske aktiespareforening (Suomen Osakesäästäjät ry), da vi er på et investeringsforum, og der ikke er en tidligere tråd om emnet. Formålet er ikke at tvangsmarkedsføre medlemskab, men at præsentere, hvad organisationen er, og hvilke fordele man kan opnå ved medlemskab. Så hvis denne trådåbning opfattes som en form for tvangsmarkedsføring, beklager jeg, og tråden kan lukkes/slettes. Jeg tænkte dog, at det ville være relevant at åbne denne tråd nu, fordi:

1. Kalenderåret er ved at være slut, hvilket betyder, at potentielle medlemmer, der overvejer at tilmelde sig til næste år, har tid til at tænke over det og få adgang til medlemsfordelene med det samme i starten af året.

2. Forummet kan have mange nye investorer (og hvorfor ikke også ældre), som ikke er opmærksomme på dette og kunne drage fordel af medlemskab/medlemsfordele.

Oplysningerne nedenfor er hentet fra foreningens hjemmeside: Suomen Osakesäästäjät - Suomen Osakesäästäjät

Kort sagt:

Aktiesparernes mission

Aktiesparerne er et landsdækkende investorsamfund, hvis formål er at hjælpe finner med at opbygge formue. Samfundet tilbyder investorer uafhængig information, uddannelse og værdifulde medlemsfordele.

Interessevaretagelse
Aktiesparerne varetager private investorers interesser gennem udtalelser, mediekommentarer og møder med beslutningstagere. Fokus for interessevaretagelsen er især investeringslovgivning og beskatning.

Arrangementer og uddannelse
Aktiesparerne organiserer aktivt virksomhedspræsentationer, virksomhedsbesøg, investeringsklubber og investeringsrelateret uddannelse for sine medlemmer.

Kommunikation
Aktiesparerne er aktivt til stede i investorers hverdag og i den offentlige debat om investering.

Medlemsfordele
Aktiesparerne forhandler rabatter og andre fordele til sine medlemmer for tjenester relateret til investeringsaktiviteter. Se medlemsfordelene her. Nedenfor er kun en opsummeret oversigt, men linket giver mere konkrete fordele.

• Aktiesparernes eget magasin Viisas Raha (Klog Penge)
  • Lokale foreningers aktiviteter: virksomhedsbesøg, investeringsklubber og uddannelsesarrangementer
  • Gode tilbud på investeringstjenester og -publikationer
  • Rådgivning og interessevaretagelse
  • Medlemskab er fradragsberettiget fra kapitalindkomst.

Så mine egne tanker om medlemskabet: kort sagt ser jeg, at man får god værdi for et lille medlemskontingent (36€/kalenderår). For eksempel som følger:

• Lavere handelsgebyrer hos OP for dig selv og familiemedlemmer (mæglerprovision for værdipapirer noteret i Finland og Sverige er 0,15 %, minimum 5 euro pr. gennemført ordre, og på andre markeder 0,15 %, minimum 8 euro pr. gennemført ordre.) + lavere gebyrer for ETF’er, hvis man ønsker at købe disse.

• Børn drager fordel af et 10 euro medlemskab for unge aktiesparere: Unge Aktiesparere (under 30 år) får desuden gratis adgang til Opsparerens servicepakke (værdi 2,80 €/måned). Opsparerens servicepakke inkluderer bl.a. værdipapirdepot og værdipapirkonto.

Selvom der ikke foretages aktiv handel med børns aktier (mere buy and hold-stil), vil medlemskabet på 10 euro allerede betale sig selv tilbage i de sparede månedlige gebyrer. Det vil sige, kort sagt, 2,8€*12 = 33,6€ vs. 10€ medlemskab = 23,6€ i årlig besparelse + besparelser fra tilfældige handelsomkostninger vs. normale priser + de sparede OP-bonusser fra månedlige gebyrer kan bruges til andre fradrag.

• Inderes’ analyser til medlemspris 99€/år, når det uden medlemskab er 200€ = 101€ besparelse

• Medlemskab er fradragsberettiget fra kapitalindkomst.

• Som en “bonus” får man Viisas raha-magasinet, som altid indeholder interessante artikler at læse.

Tråden er nu åben for fri diskussion om de finske aktiespareres aktiviteter/medlemskab/medlemsfordele. Jeg håber, at denne trådåbning er til gavn for alle interesserede.

Edit: Det viste sig faktisk, at dem, der overvejer medlemskab nu, får fordelene for resten af året (2020) med i købet med medlemskontingentet for 2021.

34 Synes om

Åh, jeg har ikke hørt om den OP-fordel! Det skal jeg lige kigge nærmere på, da jeg midlertidigt har brugt Osuuspankki som mægler :slight_smile:

3 Synes om

Jeg synes, at SOK Ry ved at tilslutte sig støtter en virkelig vigtig borgeraktivisme. Hvis og når der opstår behov for at forsvare småinvestorernes rettigheder, er det godt, at Finlands aktiespareforening har “muskler” i ryggen.

9 Synes om

Ja, præcis. I øjeblikket angiver de på deres hjemmeside, at de har over 30.000 medlemmer.

2 Synes om

Det ser stadig ikke særlig billigt ud. Selvom OP ellers flår sine kunder, så i forhold til det er det nok ok..

2 Synes om

Fordelene ved medlemskabet betaler nemt medlemskontingentet tilbage. Det er værd at overveje at melde sig ind, hvis investering er mere end passiv fondsopsparing.

8 Synes om

Nå, det ville være mere rentabelt at være medlem af Skatteyderne og overføre porteføljen til Mandatum :thinking: Medlemskab af Skatteyderne koster 29€/år, og det giver dig et plusmedlemskab til Mandatum, når porteføljestørrelsen ikke helt er nok endnu. Måske et sted i næste år :slight_smile:

2 Synes om

Tak for at starte tråden. Jeg er i hvert fald begyndt at interessere mig for at melde mig ind, da jeg primært bruger OP som mægler. Det ser ud til, at alle de samme medlemsfordele også gælder for unge aktiespareres medlemskab?

3 Synes om

God tråd :grinning_face_with_smiling_eyes: husk Nordnet-brugere at meddele dit medlemskab til Nordnet, så er kurtagen lavest på niveau 3.

@III21 så vidt jeg forstår, er fordelene de samme, bortset fra at “Viisas raha” (Vis penge) ikke kommer i trykt form i din postkasse, du får det kun digitalt, hvis du vælger medlemskab for unge aktiesparere. Jeg mener ikke, der er andre forskelle ved medlemskabet (udover at medlemskabet for unge sparere selvfølgelig er billigere).

10 Synes om

{“content”:“Ja, alle disse fordele skulle gælde for ungdomsmedlemskabet:\n\nhttps://www.osakeliitto.fi/jasenyys/nuoretosakesaastajat/\n\nUnge aktiesparere kan blive medlemmer, hvis de er under 30 år. Medlemskabet fortsætter indtil udgangen af det år, hvor du fylder 30, hvorefter medlemskabet automatisk ændres til et almindeligt medlemskab.\n\n#### Fordele for unge aktiesparere\n\nDu modtager Aktiesparernes kvalitetsmagasin Viisas Raha (Klog Penge), der udkommer ti gange om året i digitalt format.\n\nDerudover kan du deltage i alle arrangementer arrangeret af Unge Aktiesparere og Aktiesparernes Centralforbund. Du kan også drage fordel af alle medlemsfordele, som du finder på siden med medlemsfordele.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Jeg investerer primært gennem mit selskab, så kan jeg være medlem af denne klub gennem mit selskab? Og er alle fordelene tilknyttet sociale ydelser, eller kan selskabet også drage fordel af dem?

1 Synes om

Jeg kan desværre ikke finde ud af det

“Medlemskab af Aktiespareforeningen er personligt. Medlemskabet kan gives som gave til en anden person med dennes samtykke. Virksomheder kan ikke være medlemmer af Aktiespareforeningen.”

Nederst på tilmeldingssiden er der Ofte stillede spørgsmål

3 Synes om

Satan edme, selvom jeg er en anarko-kapitalist og imod enhver form for organisering, så lad os få det medlemskab bestilt

9 Synes om

Man bør gennemgå alle medlemsfordele: Jäsenedut ja palvelut - Suomen Osakesäästäjät

Der findes Nordnet, Mandatum, OP og Danske. Jeg benytter selv fordelene hos Mandatum og Nordnet.

1 Synes om

Dette afhænger helt af situationen. For eksempel får man Inderes gratis på Active Trader-niveau, og handler har et minimum på 3 euro. Jeg ville derfor ikke gøre noget med nogen medlemsfordel. Man kunne måske skimte Viisas Raha-bladet (Kloge Penge-bladet). For små aktiehandler er OP’s minimum på 5 euro en dårlig aftale sammenlignet med Nordea.

Hvis man ikke har investeringer i Danske Bank, kan man i hvert fald starte et medlemskab af Osakesäästäjät (Aktiesparerne) derigennem. Det første år får man gratis:

Gratis medlemskab af Suomen Osakesäästäjät (Finlands Aktiesparere) i to år*

*Til kunder, der ikke i forvejen har investeringer i Danske Bank, men åbner en. Det første år er gratis uden begrænsninger. Det andet år er gratis, når du foretager mindst fire aktiehandler i løbet af det første år. Nye medlemmer af Suomen Osakesäästäjät (Finlands Aktiesparere) får et digitalt medlemskab. Eksisterende medlemskab af Osakesäästäjät (Aktiesparerne) forbliver uændret. Danske Banks fordele er tilgængelige for både nuværende og digitale medlemmer.

Gratis handelsservice og opbevaring af aktier

Gratis Danske Handel Online-service til aktiehandel og opbevaring af indenlandske og udenlandske aktier.

1 Synes om

Hvis nogen ikke oplever at drage fordel af forskellige mægleres fordele, men f.eks. er en Inderes (finsk investeringsanalysevirksomhed) premium-abonnent, så er medlemskabet allerede rentabelt:

Medlemsgebyr:
36€/29€ + 99€ (medlemsfordelspris) vs. 200€ uden medlemskab = 65€/72€ besparelse med medlemskab

Hvis under 30 år:
10€ + 99€ vs. 200€ = 91€ besparelse med medlemskab

2 Synes om

Hvad er Nordeas situation? :thinking:

1 Synes om

OP (Andelsbanken) har et omkostningsloft på en procent for kunde-ejere for små handler under 700 euro. Men mine egne gennemsnitlige køb/salg ligger normalt på flere tusinde euro, så selv en rabat på et par euro pr. handel, som medlemsskabet hos aktiesparerne giver, er ganske fin.

5 Synes om

Nu hvor aktiesparerne også fik deres egen tråd, linker jeg den besked, jeg tidligere sendte i en anden tråd, herind. Så hvis du er på Nordnets niveau 1, så koster Inderes Premium ikke engang de 10€/måned som medlem af aktiesparerne, men kan fås gratis:

Men det er rigtigt, at selv til 10€/måned betaler det sig hurtigt tilbage.

7 Synes om

Jeg har nu også regnet på det, om jeg ville spare penge med et medlemskab gennem OP, hvis mine gennemsnitlige køb er omkring 1000-1500€ pr. gang. Derudover kunne jeg melde mig ind i Ung Aktiesparer (nuoriin osakesäästäjiin) og få et medlemskab til 10€/år. Det lyder som en ret nem beslutning!

På den anden side af vægtskålen er der at flytte til Mandatum og melde sig ind i Skatteyderforeningen (veronmaksajien liitto) :thinking:

2 Synes om