Summa Defence Oy - For forsyningssikkerhed

Selskabets information er tilsyneladende blevet flyttet til Kauppalehtis debatforum den 11.12.2025, men siden i går er den informationskanal også blevet tavs.

5 Synes om

Lad os lige få mit eget kvalificerede skøn ud, før Summa når at melde noget ud.

På dette tidspunkt af året gennemgår børsnoterede selskaber værdinedskrivningstest for goodwill, og så tæt på jul er man forhåbentlig allerede så langt, at revisoren har fået beregningerne til gennemsyn. Vi ved allerede, at forretningsudviklingen i datterselskaberne har været dårlig, hvilket betyder, at værdiansættelsen af datterselskaberne på balancen helt sikkert vil blive gået efter med en tættekam. Ved et hurtigt blik er der ifølge de seneste tal en goodwill på 235 millioner euro på balancen, hvilket er et massivt beløb, især i forhold til egenkapitalen, som kun er på 188 millioner. I yderste konsekvens kan nedskrivninger derfor tvinge selskabet til at indberette tab af egenkapital til erhvervsregisteret. Jeg tror derfor, at der sandsynligvis er en meddelelse på vej om en for ledelsen ubehagelig nedskrivning af goodwill, hvis detaljer man stadig forsøger at forklare eller på anden vis finjustere.

22 Synes om

E: Nå, jeg var ikke den eneste, der overvejede dette. @TehoKapseli kom mig i forkøbet.

Jeg kiggede de seneste dages beskeder igennem og så ikke, at dette havde været i tråden. Handlen er altså blevet suspenderet på Nasdaqs initiativ og ikke på selskabets. Begrundelsen for handelssuspensionen er ganske rigtigt ikke-offentliggjort intern viden. Nå, begge dele var jo egentlig ret indlysende i forvejen. Gode nyheder ville sikkert allerede være blevet meldt ud af selskabet selv, så nu handler det nok om, hvor slem en sag der er tale om.

Selskabet har ifølge halvårsrapporten for 2025 haft goodwill for i alt 235 euro på balancen. Egenkapitalen har været på 188 millioner. Som det også har stået i aviserne, er Summa Defence udsat for et betydeligt nedskrivningspres, tilsyneladende netop i forhold til den goodwill. I 3. kvartal har der været et yderligere tab på godt 10 millioner, hvilket betyder, at egenkapitalen ved kvartalets afslutning kun var på omkring 178 millioner. Hvis de datterselskaber, som den goodwill vedrører, er tæt på konkurs, kunne den ikke-offentliggjorte interne viden så handle om tab af egenkapital?

11 Synes om

Forhåbentlig bliver denne værdiløse konstruktion ryddet af vejen hurtigst muligt. Denne Summa er godt nok en tragikomisk, men alligevel sørgelig konstruktion og et svindelnummer af den slags, man aldrig ville ønske at se på børsen.

8 Synes om

Dette emne blev undersøgt i går på et andet forum, og generelt er dette som udgangspunkt en negativ ting, men ikke altid. I 2020 blev Kone-aktien suspenderet med de samme formuleringer kl. 16.18, og selskabet meddelte samme dag kl. 19.20, at de havde afgivet et ikke-bindende bud på Thyssens elevatorer; dette løftede selskabets kurs markant næste dag, så det var en såkaldt god nyhed.

Sidste gang et handelsstop blev præsenteret med denne formulering, var i november sidste år, da Rush Factory-aktien blev suspenderet. Baggrunden for det var en handel med Sunborn.

Men det ser jo ikke godt ud nu, hvor der er gået 24 timer, uden at firmaet har givet lyd fra sig. 99 % sandsynlighed for dårlige/meget dårlige nyheder.

20 Synes om

kuva

så det var på grund af dette, at handlen med aktien blev suspenderet? er det bare mig, eller er det lidt unødvendigt på grund af det her?

18 Synes om

Mærkelig årsag til at suspendere handlen. Gad vide om informationen er lækket et sted fra, eller hvad der ligger bag. Under alle omstændigheder er selve nyheden ikke en overraskelse for dem, der følger Summa :sweat_smile:

13 Synes om

Intern viden: Summa Defence Oyj har færdigforhandlet en betinget finansiering af arbejdskapital

Summa Defence Oyj har sammen med sine datterselskaber færdigforhandlet en betinget finansiering af arbejdskapital på over 5 millioner euro. Finansieringen af arbejdskapitalen optages i form af gældsbreve fra nøgleaktionærer samt en nordisk erhvervsbank på sædvanlige finansieringsvilkår (gennemsnitlig rente på ca. 5,1 %), når de betingelser, der er nævnt i finansieringstilsagnene, er opfyldt. Selskabet vurderer, at den forhandlede finansieringsløsning styrker selskabets finansielle stilling og, når den realiseres, sikrer Summa Defence Oyj’s finansiering af arbejdskapital i første halvår af 2026, da finansieringsløsningens løbetid strækker sig til tredje kvartal af 2026.

7 Synes om

”Som en central finansieringsbetingelse for den finansiering, der ydes af erhvervsbanken, skal de gældsbrevslån, som ejerne har ydet, realiseres i mindst samme forhold som bankens finansiering.”

”Herudover har Summa Defence Oyj’s datterselskaber sikret sig to garantirammer garanteret af Finnvera, på i alt over 6 millioner euro, fra nordiske erhvervsbanker for at sikre selskabets kommercielle udsigter og operationelle vækst for 2026. Den ene af garantirammerne er betinget af gennemførelsen af en betydelig handel, som selskabet i dag har informeret om i en separat meddelelse.”

Gad vide, hvordan det står til med opfyldelsen af de betingelser…

6 Synes om

Og hvilken af de nyheder var det, der gjorde, at handlen med aktien skulle suspenderes i et døgn? Eller rettere sagt i endnu længere tid, for handlen er jo stadig ikke genoptaget.

15 Synes om

Jeg måtte lige gnide mig i øjnene, da jeg læste meddelelserne.

“Gennemsnitlig finansieringsrente ca. 5,1 %” overraskende billige penge…

4 Synes om

Intern viden: Summa Defence Oyj har færdigforhandlet en betinget driftskapitalfinansiering | Kauppalehti

Konkursen var lige på trapperne, men man fik sparket dåsen et par måneder videre. Jeg gætter på, at forhandlingerne har været ophedede i går. Altså tæt på en likviditetskrise, gætter jeg på.

I auktionen ser handlen ud til at starte med en markedsværdi på 70 millioner? Hvad er det her? 5 mio. max i øjeblikket.

15 Synes om

Sandsynligvis ingen af delene. Det ser ud til, at alternativet til disse meddelelser ville have været en meddelelse om, at kassen var tom, og det ville måske endda have været en meddelelse, der var værd at suspendere handlen for.

16 Synes om

Også interessant, at meddelelsen om ordren (altså denne her om at “ja, forhandlingerne er stadig i gang, bare vent”) blev sendt ud fem minutter før. Og tilmed på en fredag, hvor de fleste er ved at gå på juleferie.

Det tyder altså på, at en likviditetskrise var tæt på, men man fik forhandlet finansiering på plads i løbet af i går og i dag, og så blev denne ordremeddelelse skubbet ud først som et røgslør. På den måde fik man også hypet betydningen af ordren: så stor en ordre (eller rettere forhandlinger om en ordre), at information om dens fremdrift (eller rettere mangel på samme) krævede en handelssuspension!

13 Synes om

Jeg vender tilbage til den første meddelelse og dens overskrift ”Summa Defences ordre fra et NATO-land udskydes til 2026”.

Der er stadig ingen navne på papiret. Er den overskrift så ikke, pænt sagt, modig? Men der findes vist ikke den slags mod i dette lands børsmeldings-bullshit, at Finanstilsynet (FiVa) ville vågne op til dåd.

19 Synes om

De betingede fem millioner falder sikkert på plads, men en udefineret del af den garantiramme er betinget af denne store handel. Selv om de fem millioner kommer, vil det nok ikke række særlig langt, hvis bekræftelsen af den store aftale bliver udskudt til slutningen af H1 2026. Med den nuværende burn rate ville bunden af kassen blive nået til den tid, og ordrerne skal jo også sættes i produktion for nogle penge, hvilket igen ville kræve yderligere kapital. Der kommer intet salg ind, selskabet gældsætter sig yderligere, og målet rykker længere væk.

6 Synes om

Hvilken gennemsnitsrente? Er den bundet til noget? Jamen så kan det ikke oplyses på den måde. Fast ville være korrekt, men typisk kommunikation fra Summa…

Dette betyder, at der er betalt en betydelig pris for garantierne, som så ikke bliver oplyst. Finnveras garantier kan være på markedsvilkår, så garantiprovisionen kan være 3-4 % eller endda mere for en virksomhed som denne. En erhvervsjournalist kunne spørge!

Til enhver børshandel kræves der en sælger og en køber. Det er utroligt, at der stadig er købere til denne.

11 Synes om

Jeg kom til at tænke på den gennemsnitlige rente, og jeg tolker det sådan, at der er tale om faste renter. Forfaldsdatoen var også blevet skubbet til mindst ind i juli, så de kunne skrive ”finansieringsløsningens løbetid rækker ind i tredje kvartal af 2026”.

Jeg regnede lidt på tallene, og med følgende antagelser begyndte en gennemsnitlig rente på omkring 5,1 % også at virke mere rimelig fra (bankens) perspektiv:

34 % af finansieringen fra banken og 66 % fra ejerne. En fast rente på 13 % til banken og en fast rente på 1 % til ejerne. Med disse antagelser ville den gennemsnitlige rente være 5,08 %. Fra bankens perspektiv er det risikovillig kapital, og det ses også i prissætningen. Ejerne yder lån, fordi de er tvunget til det, så de får lidt ekstra tid til at sælge deres ejerandele på børsen. Vi ser nok snart meddelelser igen, hvor det konstateres, at bestyrelsen har ophævet lock-up-aftalerne…

28 Synes om

Det får mig til at spekulere på det der med ”den gennemsnitlige rente på finansieringen er ca. 5,1 %, når betingelserne i finansieringstilsagnene er opfyldt”. Altså når kovenanterne er overholdt. Og disse kovenanter kan være ret stramme. Ellers er det risikovillig kapital med en høj rente.

5 Synes om