Jag tar inte ställning till något annat än hypen och dess inverkan på investeringar. En bekant berättade entusiastiskt om ett nytt finskt företag inom försvarsindustrin, där ett par kollegor redan hade investerat en ansenlig summa som sin allra första aktieinvestering. Inspirerad av detta ”säkra tips” var tanken att också satsa ett för personens ekonomi relativt betydande belopp i detta lovande företag. Kursen låg då på rätt sida om 10 cent.
Vi pratade om saken och till slut uteblev investeringsbeslutet för min bekants del, dels på grund av den ekonomiska situationen och dels antagligen genom en förståelse för riskerna med investeringen baserat på vårt samtal.
Nästa kapitel i historien skrevs när min bekant märkte att företagets kurs hade ”hoppat” till drygt två euro. Hen grämde sig över detta och konstaterade att en riktigt stor summa pengar hade gått förlorad. Nåväl, vi gick igenom den omvända spliten (reverse split) och hade en kort diskussion om hur mycket av det investerade kapitalet som faktiskt skulle ha funnits kvar.
Denna sanna historia borde väcka frågan om en sådan start på börsresan uppmuntrar till att investera i aktier även i framtiden, eller om det återigen blir en läxa för nya investerare, varefter aktieinvesteringar inte på något sätt ses som ett alternativ för hur man använder sina pengar.
Det är inte lönt att kommentera detta inlägg med att risk är en väsentlig del av investeringar, eller om man kunde dra slutsatser av den hype som byggdes upp kring bolaget, och om man genom att läsa bolagets informationsgivning hade kunnat hitta tecken på den risk som stod som motvikt till de enorma avkastningsförväntningar som hade öppnat sig för de nya investerarna.
Jag anklagar ingen, jag konstaterar bara att jag personligen anser att man kunde ha fått till något bättre än detta. Även om ingen vet något om framtiden och även denna saga fortfarande kan sluta strålande.