Solar Foods Oyj - innovatör inom global proteinproduktion

Ordet “toxicitet” låter lite illa i mina öron, då solein åtminstone på pappret är ett utmärkt protein för mänsklig konsumtion (aminosyror, kolesterolfritt, innehåller inte en enda av de vanligaste livsmedelsallergenerna + mycket annat). Frågan om järnhalt hoppar jag över i detta sammanhang, det har diskuterats flitigt tidigare.

Men när det gäller risken kring tillstånd för nya livsmedel (nyttolilsmedel) har du helt rätt! Om tillstånden försenas avsevärt eller om det till och med blir avslag, dras mattan ordentligt undan för hela bolaget.

Vad gäller EFSA-tillståndet är min egen förväntan optimistisk. Solar Foods har meddelat att bolaget förväntar sig att få det aktuella tillståndet under det här året. I en Inderes-intervju som genomfördes efter kapitalmarknadsdagarna konstaterade VD Jokela ungefär att det finns täckning för dessa förväntningar i och med att Solar Foods håller kontakten med EU, och att budskapet därifrån stöder dessa förväntningar. Så vi förlitar oss inte enbart på godtrogna förhoppningar, och VD:n har satt sin egen trovärdighet på spel här.

Om EFSA-tillståndet däremot inte erhålls under detta år, i enlighet med bolagets och mina egna förväntningar, skulle jag bli tvungen att omvärdera framtiden för min investering i Solar Foods.

Helt förståeligt om en investerare vill följa denna resa från sidlinjen (tills vidare?).

1 gillning