Det der ord “toksicitet” skurrer lidt i mine ører, da solein i det mindste på papiret er et fremragende protein til menneskeføde (aminosyrer, kolesterolfrit, indeholder ingen af de mest almindelige fødevareallergener + meget mere). Jernindholdet springer jeg over i denne sammenhæng, da det har været livligt diskuteret tidligere.
Men hvad angår risikoen i forhold til godkendelse som nyt levnedsmiddel (novel food), har du helt ret! Hvis godkendelserne bliver betydeligt forsinket eller der ligefrem kommer afslag, så bliver tæppet i den grad trukket væk under hele selskabet.
Med hensyn til EFSA-godkendelsen er min egen forventning optimistisk. Solar Foods har oplyst, at selskabet forventer at få den pågældende godkendelse i løbet af i år. I et Inderes-interview efter kapitalmarkedsdagene udtalte den administrerende direktør Jokela noget i retning af, at der er dækning for disse forventninger, da Solar Foods holder kontakten med EU, og at meldingerne derfra understøtter disse forventninger. Så det er ikke kun baseret på godtroende ønsker, og direktøren har sat sin egen troværdighed på spil her.
Hvis EFSA-godkendelsen derimod ikke opnås i år i overensstemmelse med selskabets og mine egne forventninger, ville jeg blive nødt til at genoverveje fremtiden for min investering i Solar Foods.
Det er fuldt ud forståeligt, hvis en investor ønsker at følge denne case (indtil videre?) fra sidelinjen.