Ihan äärimmäisen tärkeää on altistaa itsensä ajattelu mentaliteetille “Mitä tässä en nyt näe”
Mnua vähän häiritsee, että Seye näyttäytyy inden foorumilla ja omaan silmään kaiken sen tiedon perusteella mitä olen lukenut, niin ylivoimaiselta vs SEE. Ja silti SEE tuntuu jossain kivenkolossa olevan näitä tukijoita.
Seye jatkaa toistaiseksi edelleen salkun suurimpana omistuksena.
Arvioni on, että Seeing ei ole pystynyt vastaamaan hankintakilpailussa Smartille viimeiseen kahteen vuoteen, ja arvioni on että todennäköisesti tilanne jatkuu vastaavana lähitulevaisuudessa.
Aftermarket-puolella Seeing on käsittääkseni erittäin kova luu, mutta juuri tällä hetkellä ei näissä auton paneeleihin ja koriin integroiduissa DMS-laitteissa.
Seeingin osalta odottaisin DMS-kyvykkyyden kasvavan huomattavasti hieman viiveellä kunhan Xilinx, Qualcomm yhteistyö ja R&D on edennyt. Oletan (ei siis fakta) tämän vievän hyvinkin pari-kolme vuotta aikaa.
Olen asettanut panokseni myös näkemykseni mukaan, eli Smart on yksi salkun neljästä suuresta 20% painolla.
Juuri näin. Tätä pohdintaa haluan käydä joka päivä ja käyn kun kirjoittelen tänne.
Korostan sitä, että jokaisen tulee perehtyä itse omistuksiinsa ja tehdä päätöksensä itsenäisesti. Minä en lupaa ottaa mitään vastuuta pahasta mielestä joka aiheutuu siitä että mahdollisesti palstalla peesaa ja keissi ei mene kuten toivomme.
Pitkällä tähtäimellä base-skenaariossa oli 35%, eli alle yhtiön ohjeistuksen. Yhtiön ohjeistus (40%) nähdään myös yhtiön johdon toimesta jonkinlaisena bear-skenaariona.
Aspilla on myös hyvin suuri vaikutus pitkällä tähtäimellä. Sekä DMS toteutumisen aikataululla.
Juuri näin. Tämä on se suurin syy, miksi Seyetä itsekin omistan: maltisillakin markkinaosuuden ennusteilla osake on muutaman vuoden päähän halpa. Tässä ketjussa todetut mahdollisuudet ennusteita selvästi suurempaan markkinaosuuteen ovat bonus. Bonuksena bonuksen päällä on se, että tällä hetkellä tuon bonuksen toteutuminen näyttää ihan hyvältä.
Voidaanko siis vetää johtopäätös, että mielestäsi SEEn twitterleiri tiedostamatta (eivät ymmärrä olevansa teknologiassa ja markkina-osuuksissa takamatkalla) tai tiedostaen (ymmärtävät, mutta omien intressien takia eivät myönnä) ovat joka tapauksessa väärässä? Tässä yhteydessä twitterleirin mielipide suunnilleen yhtä kuin: SEE johtaa kisaa ja Smarteye saanut design winnejä, mutta ne tulevat vain vähäisessä määrin konkretisoitumaan liikevaihdoksi.
Myös minulla merkittävä paino, ja siksi sinua haastankin (ehdottomasti kaikella kunnioituksella työtäsi kohtaan).
Tämä tarkka aikataulu on itsellekin suurin kysymys tässä keississä. Korona voi viivästyttää hommaa vuodella helposti, kuten euroncap tähtikriteeristön siirtymästä nähtiin. Tässä onneksi kaikista merkittävämpänä tukena on ncapiakin vahvempi asia eli regulaatio, josta ei tulla joustamaan.
Koronan aiheuttama aikatauluepävarmuus on kuitenkin itselle tiedossa ja sekin hoituu olemalla kärsivällinen. Ei oo mulla kiire.
Jos homma viivästyisi monta vuotta niin pitäisin seeingiä, neonodea ym. suurempana uhkana jo seuraavalla kilpailukierroksella. Onneksi tässä on taustalla velvoittava regulaatio 2024, jolloin DW:tä pitää alkaa olla plakkarissa 2021.
Kyllä, tulee vain mieleen näistä twiiteistä, että heillä on jokin “oma tapa” sopimuksiin, kun suhtautuvat ehkä ylimielisestikin DW:iden merkitykseen. Onko heillä näkemys, että osa diileistä tehdään suorahankintana ilman kilpailutusta.
Mutta tosiaan, aika näyttää heidän strategiansa eikä se vaikuta miltään vahvimmalta kyllä. Jos jättäytyvät nyt kilpailutuksista pois, niin kaikissa skenaarioissa Seyelle se on etu.
Menee kyllä ihmeelliseksi tuo Barndenin touhu twitterissä.
Seuraava blogi on jaettu tänne jo muutamaan kertaan, mutta jaan vielä tämän jutun vuodelta 2018 vuodelta. Kyseessä siis “finanssialan journalistin” (Chris Menon) blogi, joka tuntuu keskittyvän aika paljon Seeing Machinesiin.
Linkin takana Barndenin vastaus bloggarille. Alkuperäinen aihe siis OEM-Tier1-SM yhteistyö, mutta vastaus on lopulta aika monimuotoinen
(aiheita mm DWt, High performance (SM) vs cheap price, Ford FCA). Sekä itse teksti että Q&A mielenkiintoisia, erityisesti näin jälkikäteen luettuna.
Ton Safestocksin kirjoitteluun kannattaa suhtautua varovaisesti. On esimerkiksi väittänyt Seeingin voittaneen Volvon ja Seeingin piti sitten antaa asiasta tiedote ja kumota tuo huhu.
” It is not yet clear if OEMs want high performance or low price but that will become known over the next 6-9 months as the DWs are announced following the RFQs in March/April”
Siinäpä mielenkiintoinen lause Colinilta vuodelta 2018.