Kiitos hyvästä analyysistä. Painotan joiltain osin asioita omassa mielessäni hieman eri tavalla, ja tuon niitä tässä esiin, jos saataisiin vaikka hieman keskustelua aikaan.
En ole seurannut Lepikköä, mutta Redeyen raportteja on tullut luettua paljon. Mielestäni heidän otteensa on muuttunut merkittävästi uuden analyytikon myötä. Jotta välttäisin vahvistusharhaa, olen pyrkinyt tekemään omat havaintoni ensin ja tutustunut vasta sen jälkeen raportteihin kvartaalien julkaisun jälkeen. Olemme tulkinneet yhtiön viestintää tulevaisuudesta hyvin samalla tavalla.
Mielestäni Redeye on jopa tehnyt pieniä turvamarginaalivähennyksiä verrattuna siihen, mitä yhtiö on itse kertonut. Yhtiön viesti on ollut niin vahvaa, että vaikka laskin itse design winien perusteella esimerkiksi Euroopan markkinaosuuden huomattavasti yhtiön esittämää alemmaksi, taivuin lopulta ajattelemaan, että kyllä he siellä yhtiössä tietävät paremmin kuin minä täällä peräkylällä. Yhtiö on myös kertonut DMS:n keskihinnan olevan korkeampi kuin mitä nyt toteutunut kehitys antaa ymmärtää. Oma ajatteluni kallistuu siis siihen suuntaan, ettei Redeyea voi syyttää siitä, mitä yhtiöstä on kerrottu tai jätetty kertomatta.
Nyt raportoidun kvartaalin yhteydessä arvostan suuresti sitä, että yhtiö kertoi avoimesti Euroopan markkinan kasvavan enää vain vähän. Smart Eyen osalta tämä tarkoittaa alle 10 miljoonan kruunun kasvua per kvartaali matkalla täyteen penetraatioon, eikä Q3:n jälkeen Euroopan markkina enää juurikaan kasva. Toisaalta uskon, että puheet keskihinnan noususta voivat jälleen johtaa osan sijoittajista harhaan. Keskihinnat nousevat vasta silloin, kun Tier 1 -toimitusten määrä on merkittävä, Interior Sensing -toimitusten määrä on merkittävä, alkoholin tunnistusjärjestelmien määrä on merkittävä tai Smart Eye on merkittävässä roolissa autojen viihdejärjestelmissä. Tällä hetkellä näihin ei vielä juuri ole design winejä Tier 1 -toimituksia lukuun ottamatta. Toyotan osalta toimitukset alkavat kesällä 2027 ja GM:n osalta tier-1 vuonna 2028.
Mielestäni tässä dramaattiseksi koetussa raportissa ei ollut niinkään kyse tölkin potkimisesta eteenpäin, vaan siitä, että tölkissä ei ollutkaan odotettua laatu-IPAa, vaan jotain huomattavasti tavallisempaa olutta. Pidän markkinan reaktiota täysin oikeutettuna ja ehkä jopa niin, että yhtiö on edelleen hieman kalliimmin arvostettu suhteessa odotuksiin kuin ennen raporttia. Luulen myös, että yhtiö joutuu jatkossa kantamaan arvostuksessaan tietynlaista luottamusalennusta.
Hieman huolestuttaa myös se, riittääkö nykyinen taso positiiviseen kassavirtaan. Q4:llä siihen saatetaan päästä, jos henkilöstön joululahjat tai jokin muu vastaava ei pääse yllättämään. Kysymys kuitenkin kuuluu, saadaanko ensi vuoden alkuun jälleen kylmää vettä niskaan.
Ei tätä kuitenkaan pidä ymmärtää väärin. Olen edelleen mukana, ja viime aikoina julkaistujen automallien perusteella näyttää itse asiassa varsin hyvältä, että kameroita näkyy aiempaa laajemmin myös muualla maailmassa. Täytyy vain hyväksyä se, että kun kasvu ei tule pakottavan regulaation kautta, se etenee hitaammin.