Sightic är världsledande inom positiva dataset, datainsamlingsmetoder och algoritmmognad när det gäller att minimera falska positiva signaler.
Viktig information om affären
- Köpeskilling: Det fasta priset är 60,5 miljoner kronor (SEK), vilket betalas i form av nyemitterade aktier i Smart Eye.
- Tilläggsköpeskilling: Därtill kan en tilläggsköpeskilling om högst 50 miljoner kronor betalas baserat på finansiella och operativa mål fram till 2030.
- Tidplan: Affären förväntas slutföras i mars 2026, efter att myndighetsgodkännande (ISP) har erhållits.
- Personal: Cirka 20 anställda går över till Smart Eye.
Strategiska fördelar och mål
- Tekniksprång: Genom att kombinera Sightics algoritmer och Smart Eyes omfattande databaser kan bolagen utveckla detektion av påverkan snabbare och mer kostnadseffektivt.
- Nytt affärsområde: Smart Eye etablerar en ny enhet, Industry & Law Enforcement, som fokuserar på detektionsmetoder för andra substanser än alkohol.
- Marknad: Den kombinerade tekniken är redo för serieproduktion tillsammans med biltillverkare (OEM) redan under 2026.
" 2026 har börjat starkt, och när vi ser tillbaka om några år kommer vi sannolikt att se det som året då kampen mot påverkad körning nådde en vändpunkt."
Centralt för nuvarande ägare: ”Styrelsen avser att emittera de nya aktierna i enlighet med det bemyndigande som gavs av årsstämman den 13 maj 2025. Baserat på den volymvägda genomsnittskursen (VWAP) för Smart Eye-aktien under de senaste 20 handelsdagarna före undertecknandet av aktieöverlåtelseavtalet kommer 721 410 nya aktier att emitteras i samband med transaktionen, vilket motsvarar en teckningskurs på 83,86 SEK per aktie. Aktieemissionen kommer att resultera i en utspädning på cirka 1,9 procent baserat på antalet befintliga aktier i bolaget.”
Nåja, det här är väl antagligen bättre än att bränna kassa, men jag skulle önska att bolaget nu har fullt fokus på att nå ett positivt fritt kassaflöde.
Det finns ingen ljusglimt i den här affären. 20 personer till på lönelistan äter upp det operativa kassaflödet som en råtta. När prognoserna sedan slår fel, visar det sig att förvärvet i form av negativt kassaflöde har haft ett helt annat pris än man föreställt sig, och till slut vankas det nyemission. Inte så här.
Själv är jag mer övertygad om att man på SmartEye identifierar vad man behöver – det är knappast av ren välvilja de köper upp ett företag i hemstaden. Jag ser detta som en liten precisionsinsats för att stärka sin position som nummer ett på marknaden. Som Martin har konstaterat har han ”skin in the game”.
Det här företagsköpet har man faktiskt väntat på i flera år här på forumet. Frågan har snarare varit när affären sker än om den sker. Det var svårt att se att Sightic skulle ha nått framgång som självständigt bolag, om man kan få detektering av rattfylleri i anslutning till DMS för en licenskostnad på under en euro. Köpeskillingen är enligt mig helt ok. I USA är det just nu mycket surr kring teknik som förhindrar rattfylleri och jag tror att lagstiftningen snart kommer att omsättas i praktiken. Likaså poängsätter Euro NCAP redan alkoholidentifiering. För mig var detta en väntad god nyhet. Det stärker min tanke om att detektering av rattfylleri sker specifikt via DMS, och Martin har också kommunicerat att företagsförvärv sker på ett sätt som inte äventyrar det positiva kassaflödet.
Redeye kommenterar Smart Eyes förvärv av Sightic, vilket eliminerar det mest betydande konkurrenshotet inom kamerabaserad detektering av alkoholpåverkan och positionerar bolaget för att dominera ett marknadssegment som vi tror kommer att bli en standardsäkerhetsfunktion integrerad med DMS. Baserat på våra antaganden motsvarar förvärvet en EBITDA-multipel på cirka 6,9–1,4x för åren 2028–2030. Mot denna bakgrund höjer vi både det långsiktiga genomsnittliga försäljningspriset (ASP) och värderingen i vårt Base Case.
Ökat förtroende för marknadsandelar och ASP-lyft leder till att vi höjer vårt Base Case till 120 SEK.
Redeye-intervju där Martin och Sightics kvinnliga representanter, en med polisbakgrund och den andra med psykologbakgrund, går igenom att de tidigare var konkurrenter, men inte längre. Sightic-folket verkar inte bittra utan försöker se fördelarna. De skulle ha gjort samma tester själva. Martin konstaterar att datainsamling är den dyraste ansträngningen; det krävs körning under påverkan av substanser. De pratar om testbanor (test tracks). Martin berättar att det sker med riktiga bilar på stängd bana och att det är riktigt dyrt. (Kommentar: vem är galen nog?)
Smart Eye köpte kompetens och data. Bilar naturligtvis, men även verktyg för myndigheter för screening av påverkan, samt mobiler (phones) och andra enheter som användarmiljö.
Angående USA kan Martin inte säga hur det fortskrider och om de kommer att lämna över övervakningen i européernas händer. Gällande bilar konstaterar de att systemen måste utvecklas tillsammans med biltillverkarna, eftersom ett pipande ljud knappast stoppar en rattfyllerist eller drogpåverkad förare, utan bilen måste immobiliseras. (Komm: Det blir en utmaning, falska positiva larm som lamslår bilen…) Europa går framåt via lagstiftning och NCAP-tester, och biltillverkarna vill ha bra poäng i testerna.