TÄssäpä ihan hyvää taustatietoa. Tämä tilanne on muuten sama kaikille DMS-toimijoille. Eli vitosen markettiarskoilla kannattaa ajella.
Näin meillä
Kuljettajan huomion seurantaa/hallintaa tuokin? Ainakaan ei epäselvää mihin katse oli kohdistunut…
Hyundai on julkaissut toukokuulta maailman, Usan ja Korean myyntiluvut. Palisade myi Koreassa hyvin ja Tucson Usassa, muuten ehkä Smart Eye mallien osalta hiukan alavireistä suhteessa omiin härkäisiin odotuksiin, mutta ei isompaa hikkaa markkinassa.
https://www.hyundainews.com/en-us/releases/4471
All-New Hyundai Palisade Surges to 2nd Place in May, Challenges Kia Sorento’s Reign - Korean Car Blog
Kia Sportagelta tuli ikävä yllätys, kun kaikessa ennakkomateriaalissa oli DMS mukana Usan malleissa mutta nyt, kun katsoo autoja myynnissä niin tylsän sileältä näyttää ohjauspylväät kaikissa varustetasoissa. Sama koski nyt Australian ennakkomyyntimateriaalia.
Kiinassa tapahtuu nopeasti. Nissanin N7 on myynyt hyvin ja tilauksia tullut nyt jo lähes 20 000 ja Audi sai Q6L e-tronin ennakkomyyntiin ja pian myös muita malleja joissa Smart Eye mukana.
Lukusuositus. Kaikilla ei mene vielä huonosti.
Nyt on kova! Riippuen vähän miten luotettava tämä on, niin tämähän säästää ihan älyttömästi tietyissä tilanteissa kun ei tarvitse mitään erillisiä alkolukkoja asennella - ja poistaa paljon esim. tarvetta työnantajan puhallusratsioihin ammattiliikenteessä yms.
Oma käsitys on, että US säädäntö painottaa tällä hetkellä enemmän tuota alkoholin vaikutusta autoilussa. Ei niinkään DMS-järjestelmiä. Siten luulisi tuon olevan avuksi ainakin niillä markkinoilla.
Tarkemmat faktat löytyvät varmasti smartin kalvoista.
Päihtyneenä ajamisen estäminen löytyy myös 2026 Euroncapin protocollasta samalla kahdella pisteellä kuin nykyisessä NCAPissä on koko DMS-järjestelmä. Olenkin hiukan jo odotellut avauksia tälle puolelle Smartilta ja kilpailijoilta. Seeing Machinesin sivuilla on, että ovat kehittämässä päihtyneenä ajamisen tunnistusta ja Tobiilta en löytänyt kuin viittauksia tutkimuksiin. Göteborgissa toimii myös Sightic, joka on erikoistunut päihtymyksen tunnistamiseen kameroilla. Kiire taitaa tulla tämän kanssa, mikäli täysiä pisteitä tavoitellaan “törmäystesteistä”. Muistin syövereistä kaivelisin, että jossain paneelissa Smartin edustaja uskoi, että Eurooppaan tulisi velvoittava GSR päihtyneenä ajamisen tunnistamiseen 2029.
Saataispa se Rane robotti tänne foorumille linkkaamaan tiedotteet automaattisesti ketjuihin,…
Audilta alkaa vihdoin tippua lisenssituloja. Audi Q3 uudistui ja myynti alkoi jo.
“Standard features at market launch include… attention and fatigue warning with driver monitoring…
For even greater safety on the road, an interior camera also monitors the driver for signs of drowsiness and lack of concentration. If the driver does not respond to the Audi Q3’s warnings for a certain period of time, a warning tone sounds and a visual display appears in the instrument cluster. If the driver still does not react, the Audi Q3 automatically pulls onto the shoulder and initiates a call to emergency services. The data will not be saved”
Kiinassa pääsee nyt ennakkotilaamaan Audi Q6L mallia ja pian myös AUDI E5 mallia, joita Martin esitteli Shanghaissa.
The manager’s fifth and final buy tip is the technology company Smart Eye, which develops eye-tracking equipment for cars. It is a company that Marlon Värnik has followed since its listing in 2016. “It is a growth company that will benefit from all car models in Europe having driver monitoring from 2026. Smart Eye is the market leader and has agreements with 23 vehicle manufacturers, which has the potential to generate around SEK 700 million in annual recurring license revenue.”
Paul McGlonen tarinat
He seems confident that the last quarter was good. 5 minutes into the video, “a significant improvement from last quarter and this goes to momentum. We’re gonna see continued momentum this quarter, quarter on quarter. And from here until the end of the year.”. He can’t be happy to present bad KPIs a few weeks after that statement.
Smart eye on mahdollinen yritysostokohde
General Motors ilmoitti, että sen Yhdysvaltain myynti kasvoi 7 % toisella neljänneksellä ja 12 % vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. GM johti Yhdysvaltain autoteollisuutta kokonais- ja vähittäismyynnissä vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana, ja sen myynnin kasvu oli selvästi edellä arvioitua 4 %:n autoteollisuuden kokonaiskasvua.
Harman hankki Cipian
We have a total of 365 design wins, of which 75 entered production last year. Ten more were added in Q1 with two more OEMs, meaning that 12 out of 23 OEMs have started their production.
Mutta milloin niistä voitoista alkaa tulemaan Fiksuöögalle rahaa? Kavereilla on hemmetisti ‘suunnitteluvoittoja’, mutta liikevaihto ei ole liikkunut vuoteen kuin prosentteja ja myynnistä käteen jäävä summa ei kata edes juoksevia SGA-kuluja. Liikevaihto on varmasti hyperskaalaavaa, mutta onko liikevaihdosta tulossa myyntitulot moninkertaistava jättiloikka vuodelle 2026 tai 2027 vai kauanko tässä pitää vielä odotella kutsua niihin jahtibileisiin?
Juu kun katsotaan peruutuspeiliin liikevaihdon kasvu on pettymys. Syitä on varmaan monia, mm. Viivästys EU regulaation voimaantulossa, corona ja sen jälkeinen supply chain disruptio, ylioptimistiset odotukset markkinan kehityksestä ja teknologian adoptiovaudista ja penetraatiosta globaalisti yms.
Mutta kun katsotaan eteenpäin, onko sulla mielessä jotain erityisiä syitä miksi kasvu ei toteutuisi nyt ja lähivuosina? Vai onko syy skeptisyyteen viime vuosien menetetyt lupaukset?



