No niin, sieltähän tuli positiivisia lukuja ja näkymiä autopuolelta, kuten osattiin vähän jo ennakoidakin. Hienoa, että suhteellisen vähäinen automallien tuotantoon tulo (Hyundai Kona ((Euroopan ja Australian mallit) ja KIA EV 9 + Genesiksiä) näkyi jo kassavirrassa. Helppo ostaa ajatus, että tulovirtakehitys tulee jatkumaan lisenssimaksujen osalta positiivisena. Uusia malleja tulee myös mukaan kvarttaaleittain. Nyt ainakin Hyundai Santa Fe ja Mitsubishi Triton.
Nissanilla on ollut hankaluuksia saada autoja tuotantoon. Ajattelin Ariyan olevan ensimmäinen isosti myyvä Smart Eye auto jo aiemmin mutta DMS supistui koskemaan ainoastaan Jenkki- ja Japanin tuotannon kalleimpia malleja. Ariyaa on myyty Usassa ainoastaan noin 5 000 kappaletta ja näistä DMS malleja vain murto-osa, joten näillä lisenssimaksuilla ei vielä Göteborgin risteilylle lähdetä. Redeye ennakoi, että Smartin ja Nissanin tuotanto lähtisi isommin Leafin 2024 malleista, jotka on julkaistu jo Usassa. Minun silmiini niissä ei kuitenkaan ole DMS:ää. 2024 Nissan LEAF | All-Electric Vehicle | Nissan USA Ehkä tulkitsen väärin tai sitten tällä kertaa lähdetään Euroopan malleista.
Martin aikaisti webcastissä olettavansa break evenin koittavan jo kesällä 2024. Minulle jäi hiukan ohueksi, mihin oletus aikaisempaa nopeammasta aikataulusta perustui mutta hyvä jos näin on. Redeye ennusti aiemmin kassavirta positiivisuuden koittavan vasta joulukuussa 2024. Tämä tietysti poistaa epäilyksiä rahavarojen loppumisesta.
Olen itse laskenut, ruutuvihkoon että tarvitaan noin miljoona myytyä DMS järjestelmää kvartaalissa kassavirtapositiivisuuteen. Redeye ennustaa Smartille 3 miljoonaa myytyä autoa ensi vuodelle, Laskelmani tarvittavista autoista saattaa olla yläkanttiin tai sitten DMS yleistyy arvioitua nopeammin. Tuo kolmen miljoonan auton ennuste varmasti painottuu voimakkaasti loppuvuoteen, kun 2025 mallit tulevat myyntiin.
Euroopassa myydään 18 miljoonaa autoa vuosittain. Myydyimmät mallit alkuvuodesta 2023 löytyy Iltasanomien linkistä https://www.is.fi/autot/art-2000009756877.html
Käsittääkseni yhdessäkään näistä ei ole vielä DMS järjestelmää eikä tule vielä 2024 olemaankaan. Noin puolet näistä on Smart Eyen leirissä eli uusien mallien tullessa näihin tulee Smartin DMS. Yksittäisten mallien myynti Euroopassa on kuitenkin aika pientä ja varsinaiset juhlat alkavat vasta, kun suurimmassa osassa autoja on DMS.