Sitowise - Smarta stadsföretaget

Vi fick precis förklaringen till gårdagens storköp. Nu har Paradigm över 9 miljoner aktier och ett ägande på över 25 %, nästan en fördubbling på ett år. Även Etola har förvärvat över 500 000 aktier under det senaste året och är den största privata ägaren.

Jag väntade mig vissa arrangemang redan förra året när Paradigms bekant kom in i styrelsen, men 2025 blev bara ännu ett mellanår för det här bolaget också. Men vi fick i alla fall en intressant start på det nya året. Den nya ekonomidirektören började för en vecka sedan och nu byttes VD:n ut i farten. Haasmaa var en trevlig man, men han levererade inga resultat. Nåväl, Anna Wäck är säkert en ännu trevligare kvinna – åtminstone att döma av kommentarerna på LinkedIn. Hon har också goda meriter från den digitala sidan, vilket jag tycker är den viktigaste biten i SW. Lycka till och framgång till Anna och Jannis, som förutom sin enorma erfarenhet även är en betydande aktieägare!

Jag lyssnade på Haasmaas presentation på placeringsmässan, och den lämnade en ganska positiv eftersmak. Bottnen för både bolaget och Sverige har (ännu en gång ; )) passerats. Man har genomfört saneringar, fått in några bra kontrakt och det finns planer på att förbättra lönsamheten genom att bland annat utöka erbjudandet mot datacenter, försvar och energi. Förhoppningsvis får vi snart höra mer om dessa.

Insynspersoner har köpt aktier flitigt under tidigare år, med undantag för förra året. Nu vore det ett utmärkt läge att fortsätta köpen, eftersom det verkar finnas förtroende för framtiden.

4 gillningar