Moni katsoo tuota tekstiä kauhulla ja pohtii, aikooko sijoittaja-alokas ottaa position Sofi-pankkiin. ![]()
En osaa ottaa kantaa riskeihin ja uhkakuviin. Omat sijoitusstrategiani perustuu kasvuyhtiöiden ostamiseen silloin, kun ne ovat halpoja, riskisiä eikä kukaan niihin usko. Esimerkiksi Sofi-pankki oli vuosi sitten helppo ostokohde: pankki oli hinnoiteltu samalla tasolle kuin ”dinopankit”, vaikka Sofi oli jo pitkään ollut kasvava pankki, joka eteni liiketoiminnassa kohti voitollisuutta.
Nyt olen käytännössä ”naimisissa” näiden osakkeiden kanssa, sillä myynti realisoisi valtavat verot (keskihinta noin 5,6$). Tämänhetkisistä hinnoista en lähtisi lisäämään positiota, mutta en myöskään myisi. Sijoitusstrategiani ei sallisi nyt Sofin ostamista, koska arvostoskerroimet karanneet liian ylös, mutta se ei myöskään tarkoitan että olisin karhuinen.
Tällä hetkellä esimerkiksi terveysvakuutusyhtiöissä on houkuttelevampia ostokohteita. Kasvava terveysvakuutusyhtiö Oscar on hinnoiteltu samaan tasoon kuin ”dinoterveysvakuuttajat”. Tuntuu, että sen hinnoittelu on vastaava kuin Sofi-pankilla vuosi sitten, kun se treidasi noin 6 euron tuntumassa. Toinen on Zeta jonka taannoin julkaistu shorttirapsa hinnoitteli oikein mukavasti. Nyt jo hiukan karannut kun tuli hyvä tulos. Root on myös oikein sopivan hintainen, mutta odottelen vielä ennen lisäämistä.
Huomautan että iso osa mun rahoista on indeksissä. Siksi en osakepuolelle ikinä ostaisi mitään missä en näe vähintään 50% nousua. Tämä myös tarkoittaa että voin ottaa yksittäsissä osakkeissa ottaa turpaan ilman että se juuri mun salkkuun vaikuttaa.
Osakkeina salkussa
- Sofi
- Oscar
- Hims
- Root
- Golar LNG
- Nu
- Zeta
- Novo (pieni treidi)
Cadeler AS tuulimyllyjen pystyttäjää olen myös katsellut ja tutkinut pitkään, mutta merituulivoiman korkeat kustannukset epäilyttää. Tossa olisi ainesta merimyllyjen Golariksi, mutta valtion subventoimat puistot (takuu syöttötariffit) tuntuu kovin riskisiltä. Toki myös Kiina rakentaa merituulivoimaa ja siinä maassa mennään taloudessa pragmaattisuus ei ideologia edellä joten ehkäpä alalla on tulevaisuutta. Varmaan Cadelerin kanssa käy samoin kuin NBIS:n kanssa joka oli tarkkailussa jo tuossa 20$ kohdalla, mutta niin vain jäin ulos siitäkin veneestä. ![]()
SijoittajaAlokas tekee ansiokasta työtä näiden ulkomaisten yritysketjujen parissa. Liittyen yllä mainittuun terveysvakuutusyhtiöön, voisiko saada ketjun Oscar Health terveysvakuuttajasta.
Ei enää liittynyt suoraan Sofiin niin laitoin eri ketjuun.