Sensys Gatso - hur jag lärde mig att älska trafikövervakning och stolpkameror

Ja, och det är säkert en anledning till de senaste veckornas dystra humör. Jag försökte nämna samma ämne i öppningsinlägget, men jag blandade ihop Ohio och Utah (tack vare Lauri Markkanen-dokumentären som jag tittade på med ett halvt öga).

Till exempel i Utah (korrigering: i Ohio) väntar redan sålda system på drifttillstånd efter att myndigheterna ändrat sina godkännandepraxis. Därmed kan tidsskillnaden mellan försäljning och kassaflöde bero på annat än företagets egna prestation.

Den politiska risken går inte att bortse ifrån, men det allmänna klimatet verkar enligt RedEyes gamla rapport gynna kameraövervakning:

Det har nyligen skett ett trendskifte i USA, där antalet trafikdöda nu ökar. Detta har fått många delstater att se mer positivt på fartkameror. Två stora tillskott från de senaste månaderna är Florida och Kalifornien – delstater som avsevärt ökar marknadspotentialen för Sensys Gatso.

Situationen är ny även för myndigheterna och farthinder är till och med troliga. Situationen är dock densamma för alla aktörer, vilket innebär att väntetiderna för drifttillstånd inte bara gäller SG:s utrustning och tjänster. Olika förvaltningsnivåer (state vs. county vs. city) hittar på sina egna byråkratiska krumbukter, precis som hos oss.

RedEyes rapport är när det gäller riktkurser det vanliga optimistiska tramset. Nu ligger vi ungefär vid värderingen för ett bear case (65 SEK). För i år har SG bytt leverantör av uppdragsanalyser.

RedEye/ 17.11.2023

Dessutom en artikel som ger bättre bakgrund till situationen i Iowa, där partipolitik ligger bakom:

Vissa republikanska lagstiftare, liksom ACLU i Iowa, har i åratal försökt förbjuda automatiserad trafikövervakning. Vissa motståndare till trafikkameror har anklagat städer för att missbruka automatiserad trafikövervakning för att förstärka de lokala budgetarna.

3 gillningar