Jag skulle kunna lägga till på ren magkänsla, och de som känner till logiken bakom Scanfils aktieincitament bättre får gärna korrigera mig. Även hos Scanfil har dessa incitament förmodligen ökat något i antal aktier för nyckelpersoner under de senaste åren. Anskaffningspriset kan kontrolleras av den som tar reda på hur de aktuella aktierna erhölls. Nu när man sannolikt förvärvar en något större mängd nya, dyrare aktier med lön som beskattas som förvärvsinkomst (om man inte säljer de tidigare), skulle man hårdraget kunna tvingas finansiera ett belopp motsvarande nyttan (värdestegringen) bunden i det tidigare incitamentet med löneinkomst, som i Finland beskattas ganska rejält med marginalskatt (visst ackumuleras kapital, men samtidigt går livet och kostar). Ett annat alternativ är att jag tycker mig ha sett företag (t.ex. statsägda) som kan ha finansierat sådana aktieköp med exempelvis räntefria lån. Jag är inte helt säker (rätta mig om jag har fel), men då kan man köpa lite fler aktier om det på andra sidan finns ett 50–60 % lån (räntefritt) och aktiens värde har stigit med t.ex. 80–100 %. Enligt min mening är detta också delvis en följd av Scanfils ganska noggranna ekonomihantering och skyddande av ägarens tillgångar, något som hade behövts i t.ex. Fortum under de senaste 20 åren. Det har varit ett nöje att äga Scanfil i redan omkring 20 år (trots den kritik som riktats även mot huvudägaren).
4 gillningar