SBB Norden - Pohjoismaiden suurin sosiaalisen infrastruktuurin kiinteistöyhtiö

Totta, onhan raportti itsessään aivan karmeaa luettavaa, mutta niin oli ennusteetkin. 5- oli ihan ok.

1 tykkäys

Dagens Industrin mukaan korjaukset liittyvät SBB:n lainavelvoitteiden määrään. SBB oli jälkikäteen korjannut lyhyen maturiteetin lainojensa kokonaisarvon olevan 14,5 miljardia kruunua, kun alun perin yhtiö kertoi luvun olevan 11,4 miljardia. Korjauksen taustalla oli pitkän maturiteetin lainojen uudelleenmäärittely lyhyen maturiteetin lainoiksi.
Osavuosikatsausten yksittäiset numerovirheet eivät ole pörssiyhtiöille tavattomia, mutta tavallisesti yhtiöt tiedottavat korjauksista avoimesti erillisillä pörssitiedotteilla. DI:n mukaan Tukholman pörssi ja Ruotsin Finanssivalvonta eivät ole halunneet kommentoida tapausta tai siitä SBB:lle mahdollisesti koituvia sanktioita.

2 tykkäystä

S&P on myös pudottanut luokituksen todelliseen roskalainaluokkaan CCC+. Tämä oli kolmas perättäisen kalenterikuukauden aikana tapahtunut downgrade, ja ensimmäistä lukuunottamatta pudotukset ovat olleet aika roimia. Pääasiallinen syy epäonnistuminen likviditeetin hallinnassa, seuraavan 12kk aikana erääntyvät korolliset velat ylittävät selvästi käytössä olevat likviditeetin lähteet.

EDIT: Tuli tämä tosiaan mieleen siitä, että tuossa DI jutussa mainittiin myös, ettei yhtiö ollut päivittänyt ratingmuutosta sijoittajasivuilleen, vaikka siitä oli jo viikko kulunut. Nyt se tänään siellä kuitenkin jo on:

4 tykkäystä

CFO lähtee pois ja SBB:n kurssi sukeltaa. Ei vahva signaali jatkoa ajatellen.

Dagens Industrin taloustoimittajan kommentti oli yksinkertaisesti “aktien är slut”. DI:n videosta nopeasti referoiden - kaikki mitä osakkeenomistajalle jää velkojien otettua ensin omansa, on plussaa. Ja jos jotain jää, tulee olla iloisesti yllättynyt.

Jo 11.5. @DayTraderXL linkkasi kuvakaappauksen, jossa CFO heitti lappunsa laitaan. Nyt menee itse perässä.

1 tykkäys

Mielessäni kyllä tuumin, olisiko talousjohtajan lähtö osa uuden tj:n siivoustalkoita. Hänhän oli ennen SBB:tä Castellumin talousjohtaja eli tietää erittäin hyvin kiinteistöbisneksen rahoituksen jne. Tämähän nyt on sellaista arvailua, kun pyyhkii hikeä ja tuijottaa laskevaa kurssia.

Hemsö sai 1mrd sek/84milj e rahoitusta. Liekkö ostaa Suomesta SBB:n kiinteistöjä.

Edit. Tai Ruotsista. Ja kaupat ehtisi vielä tehdä 15.9 tai syyskuun loppuun niin saa tähän kvartaaliin

image

4 tykkäystä

Ainakin pörssi on reagoinut uutiseen positiivisesti ehkä pikku hiljaa alkaa itelläkin usko palautua firmaan. Vaikkakin uskoisin vielä olevan riski siinä, että Ruotsin Keskuspankin nostaisi vähäsen korkoa. Tämä tietenkään ei tekisi hyvää SBB:lle.

Tuo saatu sisäisen lainan takaisinmaksu riittää käytännössä 2024 erääntyvän bondin takaisinmaksuun. Sinänsä en ymmärrä miksi pörssissä on tuollaiset juhlat. Likviditeetti on edelleen shaky ja tarvitaan lisätoimia, jotta yhtiö ei ajaudu umpikujaan. Itseasiassa credit metriikat taitavat jopa tuon pyöräytyksen myötä heikentyä hieman, ICR koska menetetään tuloslaskelmasta tuon tytäryhtiön tuotot ja LTV koska taseesta poistuu kiinteistöjä…

Esitetty Residential-toiminnon IPO tai kanssasijoittajien mukaan ottaminen pitäisi puolestaan jeesata jo varsin huomattavasti, mutta markkina on tällä hetkellä niin jäässä, ettei siihen taida olla edellytyksiä. En tiedä kuinka hyvin tämä uusi raportointirakenne oikeasti parantaa pankkirahoituksen saatavuutta kuten johto uumoilee, mutta mikäli näin on, se olisi hieno juttu ja sillä itsessään olisi mielestäni positiivinen.

Bondimarkkina on yhtiöltä kiinni ja jotain oman pääoman ehtoista rahoitusta yhtiö kipeimmin kaipaisi, jotta pankit olisivat paremmin sinut yhtiön rahoittamisessa.

2 tykkäystä

Yhtiön toimitusjohtaja on ostellut sekä B että D osakkeita, mitä mieltä olette onko valoa tunnelin takana vai onko tämä täysin toivoton tapaus?

Maksumuuri.

1 tykkäys

Ei ole maksumuuria. Ja läpälässynlää, jotta saadaan merkit täyteen.

1 tykkäys

Heips ja terkkuja Ruotsista!
Leiv Synnes otti ohjat noin vuosi sitten, ja on sen jälkeen pitänyt mediassa aika matalaa profilia. Viime viikolla, Stockholm Corporate Finance järj. tapahtuman yhteydessä saatiin mahdollisuus haastatteluun :grinning:!

Tässä ohjelma:

**


**
Muut CEO haastikset ( jokaisen haastattelun kohdalla myös suoralinkki kys. toimarin presikseen). Good stuff - sillai yleisesti ottaen:

5 tykkäystä

Osaisiko joku fiksumpi kertoa mistä käytännössä on 13.5. julkaistussa tiedotteessa yhtiöjärjestelystä (Strategic ownership interest) Aker - PPI - SSB kyse?

  • Aker omistaa jatkossa 9.08 % SBB:stä
  • Aker omistaa jatkossa 24.56 % PPI:stä
    Hyödyt SBB:lle ainakin sen myötä, että 10x yritys omistaa nyt lähes 10 % siitä
    SBB omistaa myös 33,4 % PPI:stä
1 tykkäys

Vissiin isompaa veiviä:

Tää firma oli joskus pari vuotta sitten itsellä tutkintalistalla, mutta niin sekava erillisine osakesarjoineen ja heikossa taloudellisessa hapessa että jäi väliin. Olisi mielenkiintoista kuitenkin nähdä pohdintaa, jos tämän talous nyt olisi vähän vakaammalla pohjalla ja firma sijoituskelpoinen.

2 tykkäystä

Tästä olisi kiva saada pohdintaa uusin käänteiden jälkeen. Tilanne näyttäisi parantuneen kauppojen myötä. SBB osuus PPI:stä lähempänä ja 40 % ja AKER/APG omistus PPI:ssä myös kasvaa tämän myötä 23%–>33%. Käänteissä mm. SBB velkaongelma siirtyy tuonnemaksi

Ilmeisesti SBB d-osakkeet ovat kuumia, kun näissä on mahdollisuus isompaan osinkoon myöhemmin, kun osingonmaksu mahdollisesti taas alkaisi.

b-osake toisaalta käyttäytyy epärationaalisesta hyvistä uutisista (kova myyntipaine), kun on eniten lyhyeksi myyty osake Ruotsin pörssissä

1 tykkäys

Tässä syyskuussa tehdyssä haastattelussa SBB:n talousjohtaja kommentoi suoraan kysymykseen siitä, milloin D-osake alkaa jälleen tuottaa osinkoa:

https://www.inderes.se/videos/intervju-med-sbbs-vice-vd-under-scfs-11e-kapitalmarknadsdag

1 tykkäys

https://www.inderes.se/videos/samhallsbyggnadsbolaget-audiocast-2025

1 tykkäys