I energitråden finns det några som följer företaget och då och då böljar diskussionen kring Saxlund, så jag tänkte om det vore nödvändigt att starta en egen tråd för företaget.
Låt oss lägga till lite av Saxlunds historia till en början (detta är lite oklart även för mig, men vi kan fylla på efter hand)
När Pronea Miljöteknik gick i konkurs såg en del människor att det fanns potential i företagets kunnande inom rökgaser och Pilum bildades. År 2016 köpte Pilum Saxlund (i köpet ingick även Hotab) → Saxlunds VD blev Pilums VD. Under 2017 gick Pilums sista verksamhet, Envipower AB, i konkurs. Omkring juni 2017 ändrades Pilums namn till Saxlund.
Dagens Saxlund har alltså väldigt få kopplingar till gamla Pilum. Detta väcker säkert frågor när man ser på företagets kursgraf över en längre tidsperiod.
På hemsidan finns även info på engelska, men tyvärr är pressmeddelandena bara på svenska. Jag har skickat meddelande till VD:n om att dessa även borde publiceras på engelska, men jag har inte fått något svar än så länge.
Här är de senaste rapporterna samt utdrag ur dem, citaten är gjorda med översättare då svenskan inte är min starkaste sida. Inom parentes finns motsvarande siffror för 2018.
“Operating profit for the period amounted to SEK -5,933 (-58,710). The result has been charged with approximately SEK 1,000,000 in respect of fixed costs and which have been wound up.”
“Operating profit for the period amounts to SEK -6,085 (-11,455). The result has been charged with approximately SEK 2,500,000 regarding fixed costs that have been settled.”
“Operating profit for January-March amounts to SEK -3,642 (-15,041), of which approximately SEK -1,000 is attributable to costs that were settled during the quarter.”
Några intressanta saker till hämtade från pressmeddelandena.
VD:ns kommentarer från Q3-rapporten gällande de tyska fosforregleringarna.
"There are a number of positive indications that Saxlund will further fill the order book in the near future. The German law on the recovery of phosphorus, which requires that every water treatment plant in Germany with a purification capacity for more than 50,000 person equivalents will need to recover phosphorus, opens up a new market for Saxlund’s material handling equipment. The law will drive the combustion of sewage sludge for the recovery of phosphorus and Saxlund’s solution with our unique sludge pump, with excellent operational safety, has great potential to win projects in this exciting new market for Saxlund’s products. There are about 500 such treatment plants in Germany. That adjustment will need to be done by 2023. "
Detta stannade inte bara vid ord från VD:n, utan i början av detta år kom pressmeddelanden som fick kursen att skjuta i höjden. Värdet på dessa affärer var 33,7 MSEK (3,2 MEUR), vilket är en ansenlig storlek i förhållande till företagets omsättning. För Tysklands del finns det alltså potential i 498 anläggningar kvar. Om man lyckas ta sig in ännu mer där, finns det en mycket betydande potential för Saxlund, då dessa ska vara klara redan 2023.
Länk till Tysklandsaffären: http://webtools.bequoted.com/news/post?key=dotterbolag-i-tyskland-tecknar-tva-kontrakt-till-varde-av-ca-74609&channel=244&ecss=http://media.saxlund.se.loopiadns.com/2018/01/BECSS1.css
Här är lite om det tyska JV:t https://www.euwid-recycling.de/news/wirtschaft/einzelansicht/Artikel/martin-und-kuettner-gruenden-joint-venture-fuer-klaerschlammverbrennungsanlagen.html
Även utanför Tyskland verkar det komma fler möjligheter för dessa fosforprojekt, då man i Sverige tydligen planerar ett liknande direktiv, om jag tolkar denna artikel rätt.

Affärer har också gjorts i Storbritannien med Helvellyn, som planerar att bygga 20 anläggningar, och Saxlund har fått kontrakt för den första.
Även ett annat fabriks-/anläggningsprojekt går framåt
" Construction of the building is due to start imminently, with contracted production due to commence in Q1 2021."
Enligt min mening ett mycket lovande case! Jag äger aktier och gjorde mina första köp på 0,37 kr och har ökat min position vid positiva nyheter. Bokslutskommunikén från Saxlund kommer den 19 februari 2020, så då får vi mer information om bolaget är på rätt väg.
Vilka tankar har andra om företaget?
Om detta företag inte förtjänar en egen tråd kan @Verneri_Pulkkinen flytta detta inlägg till energitråden eller till exempel tråden för svenska mikro- och småbolag.