Serier og film - Underholdning til mørket

David Lynchs kultfilm er tilgængelige på Areena. :slight_smile: De hører til almen dannelse. :upside_down_face:

De kan være “lidt” specielle og udfordrende film for nogle. Lost Highway er mere normal.

5 Synes om

Og igen. Briterne gør det, de er bedst til. Nemlig at udføre efterretningsoperationer, erobre kolonier og lave dramaserier.
Denne gang det sidste.

Afdeling Q. er en krimiserie og en pokkers god en af slagsen. Gang på gang må man bare beundre, hvordan manuskript og casting rammer plet, og skuespillerne giver indtryk af, at man følger virkelige begivenheder. Scenerne er realistiske, og intet bliver overdrevet. Ikke en eneste karakter irriterer så meget, at det forstyrrer oplevelsen.
Kommer tæt på The Wire på min egen liste inden for genren.

(Da min egen rigtige midsommer allerede var tidligere på ugen, så blev denne her set alene hjemme på et par regnvejrsdage :smiley: )

Dept

8 Synes om

Jeg nød denne på MTV Katsomo: Reykjavik 112

Islands billedskønne landskaber og isnende mord flettes sammen i MTV’s nye krimiserie Reykjavik 112.

2 Synes om

YLE fandt en ret spændende lille serie. Northern lights. Helt udmærket. Det behøver ikke altid at være noget særligt for at være underholdende.

2 Synes om

Hvis Islands billedskønne landskaber og mord interesserer dig, så er her en anden serie, der indeholder begge dele. Black Sands - sæson 1. er allerede fjernet fra Areena, men sæson 2. kan stadig ses.

1 Synes om

Et par tårer trillede ned, mens jeg så finaleafsnittet og holdt den nyfødte :sweat_smile: Jeg spoiler ikke mere. Herfra også en seeranbefaling.

1 Synes om

Rigtig mange har rost denne serie, og endda dem, der er kræsne med, hvad de ser - delvist derfor ville jeg af nysgerrighed se, hvad det handlede om.

Jeg anbefaler derfor M/S Romantic-serien, hvor jeg selv kun lige er startet, men alligevel tør jeg anbefale den. Indtil videre har den ægte været sjov og en fantastisk skildring af finsk stemning - især på et skib. Livagtig tragikomisk finsk stemning, med en smule af Göstas og Juices tankeverden, måske med en lidt lettere vibe. :slight_smile:

En fremragende og kvalitetsfuld serie med fantastiske skuespilpræstationer. De fleste vil helt sikkert genkende sådanne karakterer fra det virkelige liv, især fra krydstogter til Sverige. :slight_smile:

Har fået ret gode anmeldelser på IMDb, 8,3/10.

13 Synes om

Da den tidligere nævnte Peacemaker netop startede sin anden sæson her, er jeg nødt til at fremhæve Amazon Primes endnu unævnte THE BOYS af samme genre! Baseret løst på tegneserien af samme navn.
“THE BOYS er en respektløs skildring af, hvordan superhelte, der er lige så populære som berømtheder, indflydelsesrige som politikere og ærede som guder, misbruger deres superkræfter i stedet for at gøre godt. De svage tager kampen op mod de superstærke, når The Boys indleder et heroisk forsøg på at afdække sandheden om ‘De Syv’.”

Så er jeg også nødt til at nævne den mere seriøse HBO super-‘helte’-serie WATCHMEN. Den fortsætter begivenhederne årtier efter filmen af samme navn. Hvis du kunne lide filmen, vil du sluge denne serie! Fantastisk manuskript, produktion og instruktion! Ærgerligt at den var et seertalsflop, da den udkom.

5 Synes om

Vi var lige ombord på skibet, da det blev filmet. Det var interessant at følge med. Jeg spurgte den assisterende instruktør, om vi kunne være statister i en scene. Det kunne vi. Vi sidder ved bordene på Promenaden, da H-P Björkman går forbi med den praktiserende pige. Så jeg har medvirket i en populær finsk serie i 2-3 sekunder😁

Fantastisk serie. Drama-komedie. Mange leverer virkelig gode præstationer. Mange er meget relaterbare og troværdige. Den megafulde stakkel burde virkelig få en Oscar.

Redigering. Her. Da I alligevel ikke ville tro mig ellers😉
Screenshot_20250825_215630_Yle Areena

25 Synes om

Netflix. Anotherself. Ret mærkelig i starten, men begynder snart at give mening. Den dykker ned i den menneskelige psykes og følelsernes kroge på en forvirrende måde. Min kone arbejder med dette og opfordrede mig til at se den. Serien handler om at bearbejde traumer og følelser, der er båret videre gennem generationer, ved hjælp af konstellationer. Ved første øjekast ‘nonsens’, men jeg begyndte i det mindste selv at tænke over mine adfærdsmønstre, om der mon er en årsag til dem. Den foregår i smukke landskaber i Tyrkiet. Jeg anbefaler den.

3 Synes om

På MTV’s tjeneste fandt jeg en sjov komedieserie ved navn Sunnuntailounas. Jeg kendte den allerede af navn, og der er jo allerede kommet fem sæsoner (eller rettere sagt, den femte sæson er lige begyndt). :slight_smile:

I hovedrollerne er bl.a. Elena Leeve, Taneli Mäkelä, Jarkko Niemi, Santtu Karvonen, Samuli Niittymäki og Kari Ketonen, som i mine øjne er helt fantastiske.

Sunnuntailounas er virkelig afslappende at følge, og der er blevet gjort et genialt stykke arbejde med denne serie. I serien er der nogle karakterer, som man også støder på i det virkelige liv. :grin:

8 Synes om

Jeg så denne film i dag, og jeg kan også varmt anbefale den :+1:

3 Synes om

Hvordan har jeg ikke skrevet om denne godbid endnu?!?

Naked and Afraid (reality)

Realityshow, hvor to eller flere personer, afhængigt af afsnittet og formatet, bliver smidt nøgne ud i vildmarken et sted på jorden. Miljøet omfatter bl.a. sumpe, ørkener, regnskove og tundraområder. Med sig har de oftest ildstål, en gryde og en personlig kniv. Så skal de overleve på naturens gaver i 21/40/60 dage!

For enhver seer med en survival-mentalitet er der masser at se her. Der er flere sæsoner på HBO Max. Deltagerne konkurrerer ikke mod hinanden i de grundlæggende afsnit, men forsøger at overleve i samarbejde. Der findes også en konkurrencepræget “Last one Standing”-version af serien, som der er kommet tre sæsoner af.

Min kone og jeg har set alle afsnit, de bedste flere gange, og underholdningen er garanteret! Menneskets sind og fysik presses til det yderste. En sjov nuance i serien er (uden at spoile mere), at de største og sejeste mænd (ofte ex-militære) ofte er de første til at græde og tage hjem.

Anbefales!

Spoiler alert for dem, der er interesserede i serien og vil give et afsnit eller to en chance:

Vælg et afsnit, hvor en af disse er deltager: Matt, Jeff, Steven, Laura, Waz, Max, Dan, Melissa, Ky, Bulent

2 Synes om

Nu ville der være en sjældent aktuel politisk action-satire på det store lærred.

Det er nok på sin plads at advare om, at det ikke er en feel-good “politi og røvere”-underholdningsfilm, hvor man kan slå hjernen fra. Den er løst baseret på Thomas Pynchons fremragende Vineland.

Historien handler om kærlighed, vold, samfundet, og hvor let de flettes sammen midt i forfærdelige handlinger, når mennesker jagter et formål med livet og stræber efter at hellige deres liv til at kæmpe mod noget. Og hvor lidt det, man kæmper imod, i sidste ende betyder, så længe man kan stoppe noget i en eller anden gruppe.

4 Synes om

Jeg gad ikke at scrolle længere ned i tråden, men jeg abonnerede på Disney+, da det var på tilbud til 3€/måned (med reklamer), da jeg opdagede, at de havde den over 10 år gamle miniserie “The Killing”, som havde gode anmeldelser på IMDb, og nu har jeg set 1/4 af sæsonen, og det har været en positiv overraskelse for dem, der kan lide mordmysterier. Det kom helt bag på mig, da jeg er ret alene om det og søgte via JustWatch, hvad der var at finde på Disney (har ikke haft det før), så den fangede mit øje, og jeg tænkte, at jeg ville prøve lykken, når det var så billigt. En særegenhed ved seriens første sæson er, at det regner næsten hele tiden (det foregår i Seattle, som vist nok er en regnfuld by), men jeg spekulerede på, om det var en metafor, men jeg stod tomhændet med den tanke, jeg undrede mig bare over det. Tilbuddet er allerede udløbet, men en seeranbefaling i hvert fald baseret på den første sæson.

1 Synes om

Det fik mig til at tænke på Soderbergh, en anden serie, der er over 10 år gammel, The Knick (HBOmax), som jeg har set 1/2 sæson af. Efter første sæson kan jeg anbefale den, hvis man ikke er sart. Jeg har dog holdt en pause som en sart sjæl efter første sæson, da der er ret barske scener for en følsom sjæl som mig. Så en seeranbefaling fra historietimerne. :+1:

1 Synes om

Raging Bull var efter min mening en fremragende film med hensyn til skuespilpræstationer og udførelse.

Dette er et mesterværk – en historie om bokseren Jake La Motta, hvis liv er fyldt med raseri, vold, kaos og en vis form for ensomhed. På en måde grim og smuk på samme tid, en sand klassiker, men ikke en afslappet feel-good film…

4 Synes om

Jeg så Toms Mission Impossible The Final Reckoning lige før. Jeg ved ikke, om jeg er blevet for gammel eller hvad, men helt ærligt, så er der en virkelig intens stemning i denne film. I nogle scener, som den aldrende helt spiller fandens godt, får man en følelse af selv at være med i scenen. Hvis man kan holde ud at se Tom Cruise og hans MI-serie, så klikker alt virkelig i denne film. Actionscenerne er f.eks. lavet uden hurtige klip, og skuespillerne skal selv udføre bevægelserne. Den såkaldte nærkamp føles Bourne-agtigt, som om slagene rammer, men efter min mening er de taget meget længere. Jeg vil spoile så meget, at scenerne filmet i en trang ubåd er virkelig imponerende. Tak også for belysningen, for i mange film kan man intet se, når mørke bruges helt forkert som et virkemiddel. Her fungerer de trange og mørke rum. Alt i alt, mon der stadig vil være rigtige filmstjerner i Hollywood i fremtiden, når Tom ikke er her mere. Karisma kan man ikke øve sig på, man har det enten eller ikke.

6 Synes om

En mandlig skuespiller, der er kravlet ret højt op på mine egne lister, er Mark Ruffalo, og den serie, der i øjeblikket kører på HBOmax, Task (5/7 kan ses), er igen et fantastisk eksempel på Ruffalos mystiske væsen, der får mig til at blive rørt. HS har allerede rost denne i deres artikel, og selvom min smag næsten aldrig stemmer overens med HS’s kritikere, så ramte de plet denne gang.

Mark Ruffalos privatliv har været fyldt med drejninger, og måske er det derfra hans rolige og på en eller anden måde dybe væsen stammer, hvilket passer perfekt til min smag. SKAL SES!

Task er en femstjernet tv-serie, og dens stjerne har faktisk oplevet et nærtståendes mord | HS.fi

9 Synes om

Fantastisk film! :+1:
Lidt naiv i sig selv og et produkt af sin tid, men der er stadig en uforklarlig magisk stemning i den, og historien flyder også let fremad.
Sotaleikit | Yle Areena

1 Synes om