Salkkujen tuotto-%

Oman salkun kehitys vuoden alusta väkivahva.

Jalkojen pitämiseksi maassa muistelen vastaavaa edelliskertaa: huippua seurasi rymisevä alamäki🙀

Historia toistaa pian itseään?

25 tykkäystä

Samoissa lukemissa mennään täällä! Välillä näinkin.

15 tykkäystä

image
Merkittäköön tänne muistiin että tänään salkkujen (AOT + OST) yhteistuotto ylitti euroissa viistoistatonnia :smiling_face_with_three_hearts:

40 tykkäystä

Ymmärsin oman osaamisen puutteen suorien osakkeiden ostamisen ja analysoinnin saralla 4/2024 ja sen päätöksen myötä onkin stressitasot pysyneet matalalla samalla kun kuukausittain mätän saman summan rahaa indeksirahastoihin. Nyt on oma eka tavoite täyttynyt 50k€ salkun muodossa.

40 tykkäystä

Hienoa saavutus!

Mitä rahastoja salkkusi sisältää?

4 tykkäystä

Tällä hetkellä minulla on pelkästään Storebrand global all countries sekä Nordnet Suomi.

18 tykkäystä

Nordnetin salkun pitkän aikavälin (alkuvuosi 2008 - nyt) tuotto heiluu nyt 1000% tuntumassa, nämä tasaluvut ovat psykologisesti merkitseviä, vaikka oikeasti tasaluvuilla tietenkään ole mitään merkitystä.

image

Matkan varrelle mahtuu kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä, on ollut Kiinaa, raaka-aineita, Talvivaaraa, paljon Yhdysvaltoja, kovaa vipua (USA 3x bull sekä small että large capit), metsäteollisuutta, optioita, uusiutuvaa energiaa, vanhoja dinosauruksia (tyyliin IBM), uusia menestyjiä (tyyliin Apple), lääketeollisuutta, leluyhtiö, kauppaketjua, ravintolaketju, teknologiaa, isolla painolla Harviaa, Japania ja ties mitä kaikkea.

Viime vuosina olen rauhoittunut aika lailla ja on muodostunut selkeämmin strategia, millä mennään. Aiemmin strategioita oli useampiakin, kun ajattelin että voisin muka hallita yhtä aikaa monia eri juttuja mutta vuosien varrella olen nöyrtynyt toteamaan että kyvyt vaan ei riitä. En ihmettelisi, vaikka vuosien päästä markkinoiden murjomana nöyrtyisin puhtaaksi indeksisijoittajaksi. :smiley:

50 tykkäystä

Tällä viikolla oman salkun arvo rikkoi 50k rajan ja sen kunniaksi ensimmäinen viesti foorumille! :tada:

Aloitin sijoittamisen indeksirahastoihin 2016. Korona-aikana löysin inderesin foorumin ja sitä seurasi osakesäästötilin avaaminen 2021. Suoraa osakesijoittamista on tässä viime vuodet tullut harjoiteltua ja matkalle on mahtunut sekä virheitä että onnistumisia. Pikkuhiljaa se oma tyyli ja strategia on alkanut muodostumaan. Virheiden määrä on vähentynyt, mikä luo uskoa siihen, että kehittymistä on tapahtunut. Pääosa sijoituksista (noin 2/3) on kuitenkin vielä indeksirahastoissa ja niin tulee olemaan jatkossakin.

Salkun kokonaistuotto koko sijoitushistorian ajalta on 41,2%. Alkuvuosien sijoitussummat olivat aika vaatimattomia, mikä selittää tuota matalahkoa lukua melkein 10 v. aikajaksolta.

OST:n osalta koko historian (kohta 5 v.) tuotto on 28,9 %, mitä pidän kohtuullisena suorituksena siihen nähden, miten heikkoja vuosia Helsingin pörssissä on ollut (olen tähän mennessä sijoittanut ainoastaan kotimaisiin osakkeisiin). Olen myös aavistuksen edellä OMXHGI-indeksiä, eli ei täysin mönkään ole mennyt, vaikka ihan nollasta lähdin osaamisen ja tietämyksen osalta.

Alkuaikojen virheitä olen saanut aika hyvin paikattua viime vuosien aikana, OST:n 3 v. tuotto on 67,5% (vrt. OMXHGI 30,5%). Tuuriakin on varmaan ollut tässä mukana, mutta haluan uskoa, että myös osaamisen ja ymmärryksen kehittyminen on vaikuttanut.

Osakepoiminnasta on muodostunut kiva harrastus indeksisijoittamisen ohelle ja inderesin foorumi on ollut tässä tärkeässä roolissa. Suuret kiitokset siis kaikille, jotka tuottavat tänne laadukasta sisältöä!

Nyt kohti seuraavaa tavoitetta, eli 100k…

62 tykkäystä

2025 on ollut aika tiukkaa settiä tähän asti. En ole itseasiassa tehnyt paljon mitään tänä vuonna, ehkä 5 ostoa?, alkuvuodesta ja nyt lokakuussa… Osto aikeita olis/on paljon mutta liikkeet on hitaat.. on tullut katsottua kaikennäköistä ja aika paljon olis jossiteltavaa mutta näillä mennään. :joy:

Pääsalkku ytd n.+26% (kävi aikaisemmin jottain +31-32%). Pelisalkku n.+75%

Uraani noussut sen verran vahvasti et noussut omassa pääsalkussa painoarvo noussut n.10% → vajaa 30%. Mietinnässä on jos keventäisi/tasapainottaisi salkkua mutta vielä olis kyllä kova usko uraaniin.. seuraavakin erillinen osake mikä mietinnässä on uraani aiheinen… mutta mietitään/katsellaan vain…

Pelisalkkussa on perus fomo/lottolaput vetämässä (4/5 ostosta tälle vuotta..).

Tälle vuotta pelailtu Eutelsat +151%, Westwater resources +113%, Graphite one -27%, Beyond meat +66%. Tuskin muuta jaksaa tänä vuonna pelailla.. noita fomo/lotto paikkoja on koko ajan kaikkialla, tulee liikaakin selailtua, pitää keskittyä johonkin oikeaan välillä. Pääsalkun seuraavat ostot black fridayna (KO, MSFT, U), sitten vuosi taputeltu.

3 tykkäystä

100% neste poks! Alkaa wärtsiläkin hätyytellä muutaman vuoden pidolla 200% rajaa :joy: Nuoria kasvuyhtiöitä

32 tykkäystä

Uusi tasaluku puhkottu jenkkisalkusta (No, pääasiallinen jenkkisalkku, on siellä vähän volkkariakin :slight_smile: )

Huhti-toukokuun tullirönsyilyt aiheutti harmaita hiuksia ja viileämpiä hikipisaroita kun oranssi hattarapää oli melko epästabiili ja arvaamaton niiden suhteen, mutta kun tämä AI-tekojärkihömpötys näemmä jatkuu niin antaa sitten jatkua ja roikutaan sitten kyydissä… Osa REIT/BDC:tä josta saa osinkoja tasaisesti mutta arvollisesti suurempi osa kasvutarinoita.

37 tykkäystä

Lähipäivinä tulee 800 000 € täyteen, tai eilen sellainen luku jo vilahti mut laski pari tonnia. Tuotto alusta nyt 432%. Katsoin Traiders Housen uusimman ennustuksen. Jos se toteutuu, tässä syklissä tulenee 900 000 € täyteen. Voi vain arvailla mikä sitten syöksee aikanaan kurssit alamäkeen….Lepikkö ennusti kuplautumista ensi vuonna. Jokohan 2027 viimeistään lasketellaan….Mut semmosta se on. Suunnitelmana olisi pikku hiljaa siirtyä osinkofirmoihin joiltain osin ainakin. Jos kurssit laskeekin, osingot keskimäärin ei kuulemm alaske niin paljoa. Mut eipä mennä asioiden edelle, ny naatitaan…. : )

13 tykkäystä

Pitkästä aikaa tuli tarkastettua OP:sta 5 vuoden tuotto, ja noin 132% näyttäisi olevan. Yhden vuoden tuotto on “vain” noin 30%. Trumputin on tehnyt pahojaan vuoden sisällä yhden kerran liikaa.

3 tykkäystä

Lopultakin 700 000 rikki tänään 30.10.2025.

Yllä oleva lainaus on omasta viestistäni kahvihuoneen puolelta. On ollut harvinaisen paskaa suorittamista viimeiset kaksi vuotta. Olen harrastanut osakepoimintaa suurimmalta osin Helsingin pörssin putoavien puukkojen kategoriassa, ja se ei ole ollut voittava taktiikka. Meikäläisen salkkupäivitykset on sen ansiosta lähinnä sopineet kahvihuoneen puolelle, kun ei ole oikein salkkujen tuotto -otsikon alle käyneet, tuottojen puuttuessa.

Tänään meni lopultakin seuraava sata tonnia rikki. Kuten lainauksesta näkyy, 16.1.2023 napsahti rikki 500 000, ja 14.12.2023 meni ekaa kertaa rikki 600 000. Nyt lopultakin 30.10.2025 meni 700 000 euroa. Viimeisin sadan tonnin lisäys on koostunut lähinnä omista lisäsijoituksista osakkeisiin, eli palkkasäästöistä, sijoitusmenestys on ollut harvinaisen surkeaa, ja hävettää aina kulkea peilin ohi, kun on lueskellut täällä muiden menestymisestä.

Moni sanoo, että eka sata tonnia on vaikein, ja sen jälkeen homma lähtee rullaamaan mukavasti, mutta ei ole täällä siltä näyttänyt. Tavoitteena on miljoonan euron salkku vuoden 2027 lopussa, mutta eipä tällä tahdilla hyvältä näytä tavoitteen toteutuminen.

Olen tähän saakka onnistunut tosi hyvin väistämään sellaiset yhtiöt, joista on tehty ostotarjous hyvällä preemiolla, mutta tänään viimein osui sellainenkin kohdalle. Sveitsiläinen Cicor Technologies teki ostotarjouksen mun salkussa olevasta, brittipörssiin listatusta yhtiöstä TT Electronics. Cicor tarjoaa TT Electronicsin osakkeenomistajille 155 pennyä (GBX) per osake. Tarjous koostuu 100 pennystä käteistä ja loput (55 pennyä) maksetaan Cicorin osakkeina. Tarjous on 64 % korkeampi kuin TT Electronicsin eilinen (29. lokakuuta 2025) päätöskurssi, joka oli 95 pennyä. Cicor on kovaa vauhtia yritysostoilla kasvava sarjayhdistelijä, joka on menestyksekkäillä yritysostoilla ja yhdistämisillä pyrkimässä johtavaksi eurooppalaiseksi toimijaksi palvelemalla ilmailu-, puolustus- ja lääketeollisuuden asiakkaita elektroniikan sopimusvalmistuksessa ja suunnittelupalveluissa.

Tämän tarjouksen ansiosta TT:n kurssi ampaisi kohti taivasta kuin marsilainen tutkimusmatkaaja, jonka koti-ikävä on käynyt ylitsepääsemättömäksi suomalaista sosialidemokratiaa tutkiessa. Ja TT:n kurssiponkaisun ansiosta mun salkku lopultakin tänään puhkaisi 700 tonnin rajan. Toivottavasti seuraava satkun läpäisy tulisi nopeammin, ja muutos olisi plus-merkkinen.

Salkussa on nykyään aika paljon rivejä, ja on paljon alallista ja maantieteellistäkin hajautusta. Käytössä kaksi eri välittäjää, Nordnet ja Mandatum, ja niiden ulkopuolella vielä PYN Elite -rahasto, joka hallinnoi itse itseään myös kaupankäynnin osalta. Suurin osa yhtiöistä on jollain tavoin teknologiateollisuutta ml. tietotekniikka, mutta on mukana myös kiinteistöjä, pankkeja yms. Kryptoihin en ole koskenutkaan, olisi varmaan kannattanut, tai sitten mun maaginen kultakäsi olisi romahduttanut nekin, kun olisin vain koskenutkin niihin. Muutama ETF on myös mukana, ja niiden kehitys on kyllä ollut ärsyttävän hyvää verrattuna omiin suoriin osakevalintoihin, se on saanut välillä epäilemään, että olenko sittenkään niin nerokas osakevalitsija kuin olen kuvitellut. Mutta olenhan mä, nyt on vain ollut epäonnea, ja kaikillehan sitä sattuu, eikö?

31 tykkäystä

Mielestäni sinun ei kannata hävetä menestystäsi, olet kasvattanut merkittävän salkun sössimättä säästöjäsi. Jos salkun koko kasvaa palkkatulojen kautta jotain 10% vuodessa, ei sillä ole niin paljon väliä tuleeko keskimääräinen 8% vai joitain prosentteja vähemmän. Olet saanut paljon oppia, olet sitten valmiimpi kun palkkatulojen merkitys pienenee! Hatun nosto kaikille YTD 200% voitoille, mutta kaikki varmasti tiedostavat että niiden peilikuvana on läjittäin surullisia tarinoita, joita monet on ansiokkaasti tässäkin ketjussa avanneet.

22 tykkäystä

Tuottoja on kiva katsella nousumarkkinan vielä kohistessa. Viikolla salkku sulki uudelle kuusinumeroiselle. Melko tarkkaan 3,5 vuotta sitten sotadipissä aloin siirtämään käteissäästöjä osake-etf:iin ajallisesti ja maantieteellisesti hajauttaen. Alunpitäen päätin summan/ osuuden säästöistä, jonka tulisin sijoittamaan. Pääosin ostot loppusyksyyn 2022 mennessä ja sen jälkeen vain pientä säätöä.

Kun pidän salkun alkuarvona tuota käteissummaa, jolla ostin etf:iä ja loppuarvona nyt päivän kurssien mukaista arvoa, niin siitä laskemalla (ChatGPT) antaa Cagr 13,5%. ( Eli tuo antaa kai oikean tuoton ja huomioi myös sille osalle käteispossaa, joka oli odotti viimeisiäkin sijoituksia? Mikäli ymmärrän on erilaisia laskentatapoja, jos “lisärahalla” ostaa uutta, mutta itsellä nuo kaikki rahat oli jo alkuhetkellä.)

Salkun sisältö nyt alla. Vain vähäisiä muutoksia ollut matkan varrella. Puolijohde-etf:n myin helmikuussa, kun uskoin, että sen osalta huippu nähty ja 100% tuotto ja sen tilalle tuo equal weight sp 500 etf. Nasdaq 100 euro hedged etf osto osui huhtikuussa ihan pohjalle. Rahat siihen korko-etf:istä.

5 tykkäystä

Lokakuu on nyt taputeltu. Salkku oli pienellä plussalla. En tehnyt pahemmin mitään liikkeitä. Myin Bavarian Nordicit (en tarttunut ostotarjoukseen, vaan myin ne pörssissä) ja lisäilin säästösopimuksilla muutamaa rahastoa tavalliseen tapaan.

• Lokakuu 2025: +2,89 %
  • YTD 2025: +10,59 %
  • 12 kk: +8,26 %
  • 2 v: +33,01 %

Mielenkiintoista nähdä, mitä loppuvuosi tuo tullessaan.

10 tykkäystä

Mielestäni sinun ei kannata hävetä menestystäsi, olet kasvattanut merkittävän salkun sössimättä säästöjäsi. Jos salkun koko kasvaa palkkatulojen kautta jotain 10% vuodessa, ei sillä ole niin paljon väliä tuleeko keskimääräinen 8% vai joitain prosentteja vähemmän. Olet saanut paljon oppia, olet sitten valmiimpi kun palkkatulojen merkitys pienenee! Hatun nosto kaikille YTD 200% voitoille, mutta kaikki varmasti tiedostavat että niiden peilikuvana on läjittäin surullisia tarinoita, joita monet on ansiokkaasti tässäkin ketjussa avanneet.

Tämä on just näin.

Itselläni on työpöydällä mantra vaikeille päiville (jotka jossain kohtaa tod näk koittaa kun korjausliike tulee)

• Minulla on suunnitelma
  • Suunnitelma on vahvempi kuin markkina
  • Aika tekee lopulta työn, kun minä pysyn paikalla
10 tykkäystä

60k-70k välillä meni 6kk, ja 70-80k meni 4kk. Vauhti kiihtyy!

37 tykkäystä

Tänään Nordnetin salkku nousi Harvian kurssinousun ansiosta +10,9%. Pitkän aikavälin (2008-nyt) tuotto nousi tämän ansiosta yli tuhannen prosentin. Pitkässä juoksussa korkoa korolle -ilmiö toimii, vaikkei sitä aina uskokaan.

screenshot.1089

52 tykkäystä