Itse aloitin EHangin seurannan jo 2019 ja tuurilla sain siitä hyvät voitot ostettuani alle 10 ja myytyäni 75 dollarissa.
Toisaalta vielä on salkussa 99% laskenut Nordic Unmanned ? Toki EHang voitot ovat monta kertaa suuremmat kuin NU:n tappiot.
Itse en usko EHangiin enää, koska se keskittyy vain autonomisiin lentolaitteisiin. Voivat saada Kiinassa luvat, mutta muualle maailmaan voi olla vaikea saada autonomisen lentämisen oikeuksia, paitsi rajatulle alueelle. Liiketoiminnan tekeminen voi olla tuolloin haastavaa.
Lisäksi EHang on ollut turhan optimistinen ja samat jutut kerrotaan edelleen kuin 2020. Lisäksi VT-30 mallista ei ole puhuttu 2021 jälkeen. EHang 216 taas on pieni ja meluisa kahden hengen kuljetin.
Joby ja Archer taitavat olla edellä ja ovat saaneet mukavasti tilauksia etukäteen. Kumpikin lienee loppuvaiheessa tyyppi sertifioinneissa ja tavoittelevat kaupallisen käytön aloitusta jo 2025 lopussa. No aika näyttää.
Joby on hieman pidempiin matkoihin 240 km lentomatkalla ja Archer Midnight lyhempiin siirtymiin 160 km lentomatkalla
Mielestäni erittäin kiinnostava peluri on Beta Technologies, joka etenee eri tavalla kuin muut. Sillä on jo toimiva eCTOL-laite CX300, joka on muuten kuten eVTOL, mutta pystysuora nousu ja lasku puuttuvat.
Sillä se on tehnyt 2021 alkaen jo yli 2000 km lentoja ja välipysäyksissä on ollut Betan laturit eli on testattu myös latausinfraa. Sen lentomatka ilman latausta on n. 620 km.
Pysytysuora nousu ja lasku luonnollisesti kuluttavat paljon energiaa
Myös koneiden tuotanto on jo melko pitkällä
Beta tekee myös eVTOL-laitetta ALIA-250, jonka lentomatka on 400 km. Tuotantoon mennään 1.5 vuotta CX300 tuotannon aloituksen jälkeen.
Rakenteeltaan CX300 ja ALIA-250 ovat saman kaltaisia. ALIA-250:ssä on vain pystyyn nousua ja laskua varten roottorit
Itse en ole noihin sijoittanut, kun vielä on kysymysmerkkejä niin paljon ja on suuri arvoitus, koska tuloksessa päästäisiin plussalle.
Beta päässee ensin tuotantoon eCTOL-laitteella, joka myös tutkitusti toimii. Eivät ole pörssissä, mutta ehkä saattavat listautua kun tuotanto lähenee ?
Tuossa Betan video, jos jotain kiinnostaa