Her er en meddelelse fra Saab:
Overskriften om ordren på 22,4 MUSD undervurderer den strategiske begrundelse. Det, der betyder noget, er køretøjet bag den. BEST MAC er eksplicit struktureret som en bro til den amerikanske hærs næste generations Synthetic Training Environment, eller STE, som er hærens program til flere milliarder dollars til modernisering af dens træningsinfrastruktur over det kommende årti. Ved at vinde Lot 2 under BEST MAC sælger Saab ikke bare laserdetektorer til den amerikanske hær. Efter min mening indlejrer de sig i hærens vertikale træningsmodernisering på et tidspunkt, hvor arkitekturen bliver fastlagt.
Som jeg forstår det – men citér mig ikke for det – er de systemer, der leveres i dag, designet til at integrere med ældre TESS-udstyr (Tactical Engagement Simulation System), mens de forbliver kompatible med STE-overgangen. Det er vigtigt, fordi Saabs teknologi kan blive en del af det interoperabilitetslag, som hæren bygger videre på. Inden for træningssimulering, ligesom inden for radar og kommando og kontrol (C2), er den leverandør, der hjælper med at definere integrationslaget, normalt godt positioneret til opgraderingscyklussen.
Der er ingen tvivl om, at den amerikanske hær er verdens vigtigste referencekunde inden for forsvarsindkøb. Selv beskedne kontraktværdier kan sende et uforholdsmæssigt stærkt signal, når de indgår i et større moderniseringsprogram. På mellemlang sigt tror jeg, at det relevante spørgsmål ikke er de 60,8 MUSD under BEST MAC, men om Saab er positioneret til direkte tildelingsmuligheder, efterhånden som STE skaleres. Det er her, ordrestørrelsen kan blive væsentlig; den type, der ændrer estimaterne.
Indtil videre er ordren for lille. Så vi vil bare holde øje med, hvordan tingene udvikler sig.