Två pressmeddelanden från Saab på två dagar, två strukturella insikter:
-
Detta är egentligen inte bara en vapenförsäljning. Enligt min mening handlar det om att Saab fördjupar sin “lock-in”-effekt. Det 10-åriga ramavtalet, träningsadaptrar, Carl-Gustaf Outdoor Trainers och samarbete med lokal industri gör Litauen mer bundet till systemet. När en militär väl tränar på Carl-Gustaf, bygger sin doktrin kring det och kopplar den lokala industrin till det, blir det mycket kostsamt att byta.
Värdekedjan för Carl-Gustaf: Vapnet först, sedan träning, därefter adaptrar och ammunition, och slutligen uppgraderingar över tid. Så för mig är taket på 640 miljoner kronor nästan irrelevant. Det som betyder något är att Litauen precis blev en kund med återkommande intäkter för Carl-Gustaf under det närmaste decenniet eller mer. Saab fortsätter att fördjupa sina europeiska band. Bra för verksamheten på lång sikt. -
För mig handlar detta mindre om den första flygningen och mer om distribution. GlobalEye är för dyrt för de flesta länder. LoyalEye på MQ-9B ger Saab en väg in i det andra skiktet (second tier). GA-ASI säljer flygplanet. Saab säljer sensorn, mjukvaran och underrättelseskiktet ovanpå. Det innebär tillgång till en stor installerad bas utan att behöva sälja en ny plattform. Med andra ord, en produktstack för premiumsegmentet och en annan för den bredare marknaden. Också bra för verksamheten på lång sikt.