God refleksion! Den lille størrelse er absolut en fordel i forhold til mange gange større serielle opkøbsvirksomheder (f.eks. Lifco, Indutrade). Hvis man tænker på et passende opkøbsmål for Röko, en lille eller mellemstor virksomhed, der genererer ca. 2-10 mio. € i EBITA, er 3-4 årlige opkøb i gennemsnit tilstrækkeligt til at opretholde en vækstrate på over 10 %.
Groft sagt ville et 4-5 gange større Lifco skulle foretage 12+ handler årligt for at opnå samme vækstrate, hvis de købte lige så små virksomheder.
Ved køb af disse private små virksomheder opnår man typisk en kritisk lav valuation på 5-8x EBITA, hvilket er afgørende for den serielle opkøbsmodel. Valuationer har en tendens til at stige, når man går efter større og større virksomheder, forudsat at deres kvalitet forbliver på samme niveau.
Når størrelsen vokser, kræver det altså stadig flere små virksomhedsopkøb at opretholde væksten, eller alternativt skal man købe større virksomheder😄
Selvfølgelig vokser disse større serielle opkøbsvirksomheder stadig i et godt tempo, og en virksomhed som Constellation Software har allerede formået det i en helt episk størrelsesorden. Men det er helt sikkert lettere at opnå vækst med Rökos playbook, når man starter i det små😄
Et rigtigt bullish argument kunne være, at man kan betale mere for Röko end for eksempel Lifco, fordi Röko vil vokse hurtigere og længere på grund af sin mindre størrelse😄
Jeg må samtidig afsløre, at jeg åbnede en position i sidste uge, så det er godt at huske på, når man læser mine tanker. Mine tanker er altså allerede helt sikkert forudindtaget😢 Da jeg trykkede på købsknappen, måtte jeg grimasere, og det gjorde samtidig lidt ondt, da porteføljen for eksempel indeholder den serielle opkøbsvirksomhed Relais Group fra hjemmemarkedet til en over halvt så lav valuation😄
Min tese er dog, at Röko investerer 80-90 % af forretningens pengestrøm i vækst (virksomhedsopkøb), opnår ca. 15-20 % ROIC herpå, og at dette kan fortsættes de næste 10-15+ år. Med disse bullish parametre bremser en valuation på godt 20x EBITA (med næste års konsensusestimater) ikke afkastforventningen meget😂 Der er selvfølgelig risici, det kommer man ikke udenom. Lad os se, om hr. Marked tilbyder muligheden for den berømte gennemsnitsprisreduktion😄