Revenio sijoituskohteena

Pelkästään jo tekoälyn mukaanotto ja satsaukset siihen on uponneet kuin lisähiekka saharaan, ja kun miettii kaupan kertoimia yhdistettynä viime vuosien suoritustasoon liiketoiminnallisesti, oli se omalle kohdalla pitkän omistuksen loppu.

Kauppahinta on aivan järjetön. Ostettava yhtiö on kuin tilkkutäkki ja synergioiden suhteen olen hyvin skeptinen. Viime vuoden yhtiökokouksessa joku kysyi että “ettekö te lainkaan seuraa osakekurssia kun ostettaisi jotain niin pysyttäisiin/kasvettaisiin marketcapissa ja rahastojen olisi pakko ostaa…” (ei sanatarkka- ilmaisu). Noh, johto vai hallitus vastasi ettei nyt ostamisen takia vain osteta jotain. Ja silti nyt niin tehtiin.

Olin itse jo erittäin skeptinen toimivan johdon, Toijalan suhteen. Revenio ei ole enää se sama yhtiö ollut viime vuosina ja panostukset tuntuu kadonneen aloituskappaleen mukaisesti jonnekin hyötyineen. Marginaali ja kasvu on muisto vain. Puhumattakaan sitten yrityskaupan jälkeen. Revenio ostaa itseään isomman yhtiön, älyttömällä hinnalla vieläpä kaiken lisäksi, joten vaikea tätä oli perustella itselle enää. Kun viime aikoina sitten tuli CFO Pulkkisen lähtöilmoitus, oli se kylmä hiki otsalle. Enemmän kuin kurssimörnintä. Tästä yrityskaupasta en kyllä saa Pulkkisen näköistä ja Centervuen kaltainen matchi on kyllä melkoisen kaukana, ja lähinnä kiimainen ja märkä päiväuni vain enää.

Jossain kohtaa fokus lähti lapasesta, kertoimet alas sen myötä, ja nyt sitten lopullisesti. En siis osta kyllä täysin johdon selityksiä markkinatilanteesta.

All in all. Hyvin vaikea ymmärtää tämän kaupan perusteluja hinta- ja kulttuuripuolella.

33 tykkäystä