Ajattelen itse näin, että toistuva liikevaihtohan voi kasvaa vaikka kuinka paljon, mutta sen suhteellinen kehitys koko liikevaihtoon on riippuvainen siitä paljonko laitemyynti kasvaa. Eli jos toistuva liikevaihto kasvaa suhteellisesti voimakkaasti voi se olla jopa huolestuttavaa, koska se indikoisi ettei laitemyynti vedä yhtä hyvin.
Esimerkiksi Medistim, jota tykkään usein nostaa esille. Yhtiön toistuva liikevaihto nousi noin 74%:iin vuonna 2024, koska laitemyynti oli heikkoa (capital sales). Tämä oli minulle negatiivinen indikaatio, koska laitemyyntihän ajaa tulevaisuuden toistuvaa myyntiä. Vuosi 2025 näyttää huomattavasti paremmalta, vaikka toistuvan liikevaihdon suhteellinen osuus laski kokonaisliikevaihdosta.
Hyvä myös muistaa, että kuvantamislaitteissa ei ole anturimyyntiä, kuten silmäpainemittareissa. Laajasta raportista löysin nyt, että kuvantamislaitteiden mukana myytävä lisenssi softaan voi vastata noin 20% laitteen myyntihinnasta.
Mutta toivoisin itse myös että Revenio raportoisi toistuvan liikevaihdon osuutta useammin ja selkeämmin, jotta sijoittana ymmärtäisi sen luonnetta paremmin.