Kurssiliikkeitä on tosi hankala arvioida onnistuneesti, ne tuntuu usein olevan vasta itsestään selviä myöhemmin. Joskushan pelkkä myynti lisää myyntiä entisestään, toisaalta ikävä kyllä joskus tuntuu siltä, että joku tietää enemmän.
Revenion tapauksessa, olen kiinnittänyt huomiota, että monessa omistamassani pohjoismaisessa medtech yhtiössä on ollut merkittävää kurssi heikkoutta viime aikoina. Samanaikaisesti olen törmännyt lähes päivittäin uutisiin epäonnisesta TIN Ny Teknik rahastosta. Sijoittajat eivät näemmä ole tyytyväisiä rahaston suorittamiseen ja omistajat ovat alkaneet lunastamaan rahastoa.
TIN Ny Teknik rahaston kehitys on toden totta ollut heikkoa ja rahaston kokonaistuotto painui miinukselle viime viikolla.
Rahastolla onkin merkittävä paino terveydenhuolto sektorille ja se on keskittynyt pohjoismaisiin yhtiöihin.
Tin Fonder on myös Revenion suurimpien omistajien joukossa sijalla 16. Pohdin sitä mahdollisuutta, että rahasto joutuisi dumppaamana omistuksiaan jotta rahastolunastuksia voidaan kattaa.
Mikä tekee mielestäni Revenion laskusta erikoisen on, että suurimpien omistajien listalla ei ilmene merkittäviä keventäjiä.
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että korrelaatio ei ole sama asia kuin kausaliteetti. Vuoden vaihteen kohdalla TIN rahasto ei ollut myynyt vielä Revenion osakkeita. Sitä ennen rahasto oli ostanut reilu 4400 Revenion osaketta. Toinen asia on myös, että yhtiön omistuksessa on “vain” reilu 260 000 osaketta. Revenion viime päivien vaihto on ollut yli 50 000 osaketta /päivä. Tottakai jos omistusta joudutaan lunastuksien takia keventämään, niin se painaa Revenion hintaa, mutta olisiko seuraus kuitenkaan näin dramaattinen?
Se mitä kurssilaskussa olen jäänyt kaipaamaan olisi jonkinlaista mielipidettä analyytikolta. Nykyiseen tavoitehintaan on aika reilusti matkaa, onko se edelleen relevantti ja näkemys sama kuin ennen? Se, että mitään merkittävää ei olisi tapahtunut näkemykseen olisi myös omia ajatuksia auttava tieto.
Ensi viikolla on sitten vuorossa tulosjulkistus…
E: tarkennetaan sen verran, että tuo Affärsvärldenin otsikko on hiukan harhaanjohtava. Rahaston perustajat näemmä nostaneet 244 milj. SEK osinkoja, rahastoon sijoittaneet eivät ole lunastaneet sillä summalla.