Olen jo pidemmän aikaa yrittänyt muodostaa käsitystä käynnissä olevan tekoälyvallankumouksen vaikutuksista Revenion bisnekseen pitkällä aikavälillä.
Sijoitushypoteesini on, että tekoäly tulee mahdollistamaan merkittävästi tähänastista laajemmin systeemisten sairauksien tunnistamisen silmänpohjasta. Silmien skannauksesta tulee verenpaineen mittaamiseen verrattava toimenpide, jolla seurataan yleistä terveydentilaa ja diagnosoidaan lukuisia eri sairauksia.
Tämän hypoteesin pohjalta olen laatinut kaksi skenaariota Reveniolle.
Optimistinen skenaario
Revenion vallihauta helposti käytettävissä kuvantamislaitteissa syvenee entisestään kun skannauksia tarvitaan laajalti terveydenhuollossa ja skannauksia suorittavat pääasiassa muut kuin silmien erityisasiantuntijat. Riippumatta siitä, mikä taho tekoälyn on tuottanut, on se täysin riippuvainen Revenion tuottamasta korkealaatuisesta datasta.
Terveysteknologiassa käytetty tekoäly on kliinisesti validoitua ja tiukasti säädeltyä, mikä pitää laaja-alaiset tekoälyt loitolla. Tekoäly kehittyy yleisestikin siihen suuntaan, ettei megateknojen AI-mallit ole parhaita kaikessa, vaan eri tieteenaloille syntyy omat voittajansa.
Pessimistinen skenaario
Tekoäly kehittyy niin pitkälle, että se saa tarvitsemansa datan heikompilaatuisistakin skannauksista tai kuvista, eikä kallista mittausteknologiaa enää tarvita.
Teknologiajättien tekoälyt ajavat Revenion algoritmeista ohi ja tekevät parempia diagnooseja silmäskannauksista. Revenion omista algoritmeista tulee arvottomia.
Johtopäätökset
Painotan itse optimistisen skenaarion kasvumahdollisuuksia ja uskon terveysteknologian pysyvän tulevaisuudessakin tiukasti säädeltynä. Pakko kuitenkin myöntää, että pessimistisen skenaarion maalaaminen tuntui pelottavan helpolta.
Kiinnostaisi kuulla parempien Revenio-tuntijoiden ajatuksia hypoteesistani ja skenaarioistani. Liioittelenko mahdollisuuksia tai riskejä?