Olipa kovan tason kirjoitus, kiitokset siitä. Nostaisin esiin joitain asioita:
-
Peliyhtiöiden ikuisen kasvun malli on mennyt rikki. Tämä koskee kaikkia peliyhtiöitä, ei pelkästään Remedyä. Minäkin ostin sen logiikan, että pelaava populaatio kasvaa väestön ikääntyessä ja pelifirmojen kasvun täytyy kasvaa reilusti enemmän kuin bkt. Viime vuodet ovat osoittaneet, että näin ei oikeastaan ole tapahtunut. Tai ehkä pelaava populaatio kasvaakin, mutta eivät peliyhtiöiden tuotot. Pelataan ilmaisia pelejä ja valinnanvaraa on backlogissa itse kullakin. Kun katsoo tämän vuoden pelejä, niin ei markkinalla tunnu menestyvän oikein mikään uusi peli. Voittajia ovat kiinalaisten lompakot avannut Black Myth Wukong ja moninpeli Helldivers 2. Floppeja ja heikosti/kohtalaisesti menestyneitä pelejä on senkin edestä. Ei mikään business toimi jos tuotantokustannukset kasvavat jatkuvasti, mutta tuotot eivät. Kustannuksia alalla on vaikea viedä hintoihin, jo nyt kuluttajat kipuilevat 70e pelien kanssa. Ei ihme, että sijoittajille pelifirmat eivät ole oikein maistuneet.
-
Nostit esiin läpipeluuprosentin positiivisena asiana. Minusta se kertoo, että Remedyn peleillä on tietty rajattu ostajakunta, joka intohimoisesti pelaa pelit heti läpi. Sen sijaan kasuaaleille pelejä ei saa hyvin kaupaksi. Remedyn fanikunta joka heti ostaa pelit näyttää olevan luokkaa miljoona ihmistä. Sille pysty rakentamaan bisneksen, mutta ei välttämättä kovin hyvää jos tekee 70 miljoonan pelejä. Minä väitän, että AW2 kokemusten ja myös pelialan yleisen tilanteen myötä budjetteja onkin skaalattu alaspäin tulevien pelien osalta. Se on oikea liike. Remedyllä on se valttikortti edelleen, että täällä pelien tekeminen on paljon halvempaa kuin etenkin jenkkilässä.
-
Case Firebreak - miten tätä kukaan pystyy luotettavasti arvioimaan? Tämä projekti on epävarmuuden maksimointia. Ei sijoittajat sellaisesta tykkää. Käsitystä potentiaalista on lähestulkoon mahdotonta saada ennen ensimmäisiä testejä.
-
Remedyn cinemaattinen universumi - minusta tämä on tähän asti ollut lähinnä joillekin kovimmille faneille edes jonkinlainen juttu. Enemmänkin ollut paljon melua tyhjästä. Minua konsepti ei ole vakuuttanut yhtään. Tämän kanssa on paljon todisteltavaa.