Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Selasin tuossa Remedy ketjua ennen alkup. Controlin julkaisua niin ainakaan tätä ei munattu niin että pre-orderit on rikki :sob: Enpä muistanut että tuollainenkin oli 505 toimesta. Tuskin tuota julkaisupäivää enää lähdetään siirtämään kuin viikolla sinne tänne. Ensimmäiset journalistit/vaikuttajat päässyt jo pelaamaan ja preview embargotkin varmasti sovittu jollekin päivälle.

Aika kovia kierroksia ottaa toi 48h exclu, mutta tuleepa näkyvyyttä. Kohta tuota ei muista kukaan. Aina ja kaikesta löytyy jotain mistä kitistä.

16 tykkäystä

Jep. Ei taida Remedyn PR-työ tosiaan nyt ihan mennä putkeen, kun suurin pelimedia aktiivisesti kannustaa pelaajia välttämään pelin ostamista. Hämmentävää.

En rehellisesti sanottuna muista koskaan nähneeni mitään vastaavaa.

Alalla nyt tapahtuu kaikenlaista perseilyä jatkuvasti, ja tämä on anti-consumer perseilyskaalalla kevyimmässä 10%:ssa. Ei pahimmistakaan anti-consumer bisnesmalleista/peleistä tällä tavalla kirjoiteta. Kommenteissa sentään lukijatkin osoittavat, että aikamoinen hit-piece kirjoitettu Remedystä.

Ei ole helppo ala tämä ei.

Lisäys: Alkaa jo tragikoomisia piirteitä ottamaan tämä :smiley:

16 tykkäystä

Ilmeisesti tämä viimeisin oli kaikkien aikojen katsotuin State of Play. Jos tuosta näkyvyydestä hinta oli kahden päivän yksinoikeusdiili ja parin reseteralaisen kiukku, niin antaa palaa.

19 tykkäystä

Itse en ymmärrä mikä tämä valitus ja vinkuminen jostain 48h etukäteen pelaamaan pääsystä oikein on. Tollasia on ollut jo vuosia esim Battlefield peleissä. Osta Premium niin pääset pelaamaan ennen basic ostajia. Tietysti tällä kertaa osuma tulee jo laitteistoilla poljettuihin masterboi osastoon rgb valoineen niin yksikin osuma lisää aiheuttaa vinkumisen. Näitä taitaa olla ollut aikaisemmin jopa pleikalla ennen boxiakin ja niistä ei ole vinguttu. Tuntuu, että kaivamalla lapiolla haetaan niitä ongelmia ettei tarvitse ostaa peliä. PC osasto ostaa varmasti, jos arviot ovat hyvät. Ei niillä ole GTA:ta pelattavana vielä moneen vuoteen.

20 tykkäystä

Noniin, nyt on pompannut Resonant jo Steam Wishlisteissä sijalle 25. Noilta sijoilta pitäisi ensimmäisen viikon myynnin olla jotakin 200-300 000 kpl. Ja eiköhän nouse vielä tuonne lähelle kärkeä julkaisuun mennessä. Mitä tässä nyt seurannut niin top 5 pelit myy Steamissa järjestään sen min. miljoona kopiota ensimmäisen viikon aikana. Marathon launchas ollessaan wishlist 29 ja parin kuukauden jälkeen meni miljoona Steamissa rikki. Tällä hetkellä data näyttää siltä että omat pitäis olla saatuna jouluun mennessä.

19 tykkäystä

Kyseessä valitettavasti 99% todennäköisyydellä bugi.

Phantom blade zeron sijoitus tuskin yhtäkkiä laski 14 → 28 yhdessä yössä, eikä Planet Zoo 2 todennäköisesti ole Steamin toiseksi halutuin peli :sweat_smile:

“If it’s too good to be true, it probably isn’t”

4 tykkäystä

Katos vaan. Taitaa olla joku bugi. No toivotaan että pian oikeasti löytyy noilta sijoilta :slight_smile:

4 tykkäystä

Sinänsä eilinen “todellinen” 38. sija Resonantille enteilee jo hyvää. Ollaan mielestäni helposti edelleen top 10-20 vauhdissa ennen launchia.

Katsoin eilen että 113 päivää ennen julkaisua Resonant oli 38. sijalla kun samaan vertailukelpoiseen aikaan ennen julkaisua 007 oli 46. sijalla. Lopulta 007 taisi 15-16 sijoilta launchata.

Päivittelen varmaan viikonloppuna SGF jälkeen tänne vähän tarkempia verrokkivertailuja preordereista ja wishlisteista.

13 tykkäystä

Samaa olen ihmetellyt. Tosissaanko jotkut pelaajat uhriutuvat tuollaisesta asiasta niin, että jättävät jopa koko pelin ostamatta? Mutta kun kaveri pääsi aiemmin pelaamaan, epistä! :roll_eyes:

Kaipa minä elän omassa tavispelaajan kuplassani, mutta en näe mitään merkitystä sillä, pääsenkö pelaamaan uutta peliä julkaisupäivänä, kaksi päivää sitä ennen vai 6 kuukautta julkaisun jälkeen. Jos olen kiinnostunut pelistä, ostan sen ajallaan ja pelaan sitä kunhan ennätän. Aikaa on rajallisesti ja pelejä pelattavana muutenkin aivan liikaa.

Esimerkiksi aion jossain vaiheessa ostaa ja pelata Resident Evil Requiemin, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi kun oli aiempia pelejä kesken. Jospa nyt kesän aikana!

Toisaalta, ystäväpiirissäni on myös niin kutsuttuja tosipelaajia, jotka käyttävät videopelien hakkaamiseen todella paljon aikaansa. Kaipa peliyhtiösijoittajia kiinnostaa julkaisupäivän analyyseissaan nimenomaan tämä segmentti, joka ostaa pelit julkaisupäivänä ja pelaa ne yhdeltä istumalta läpi. Miten suuri osa kaikista pelaajista kuuluu tähän kategoriaan, on kysymysmerkki.

12 tykkäystä

Se on sosiaalisen median algoritmi ja sitä seilaava käytös. Sekin on valinta ettei pelitalo yritä toimia kuluttaja-asiamiehenä jokaiselle jolla on mahdollisuus kirjoittaa nettiin mikä tänään harmittaa. Pelien ja elokuvien vitsaus on monta vuotta ollut yrittää miellyttää ihan kaikkia. Ihan ryhdikästä olla eri linjalla välillä.

Sillä hetkellä kun/jos käy ilmi että Resonant on aivan mahtava peli, nillitys vaihtuu odotukseksi.

9 tykkäystä

Samaa mieltä ylläolevien kanssa, turhaa niuhotusta. Jos oikeasti on huolissaan Resonantin pärjäämisestä ja näkyvyydestä, niin suosittelen osallistumaan Twitch ja Youtube streamaajien chattiin ja kyselemään aikovatko pelata peliä heti kun se on saatavilla. Siellä on useita isoja nimiä keiden katselijat hyvin usein nimenomaan Steamista pelin ostavat ja sitten pelaavat joskus, jos pelaavat. Tähän tuolla 48h PS prelaunchilla voi olla hieman merkitystä kun PC Streamaajat kiroilevat asiaa, mutta usein heillä on kaikki pelivehkeet ja tarpeeksi kiinnostava peli kyseessä katselijoille, ottavat pleikan kauniiseen käteen.

Ja positiivinen palaute Pleikkaripelaajilta niin voi nostaa PC launchin määriä huomattavasti.

5 tykkäystä

Mediat kirjoittavat jokaisesta kitinästä joka sitten saadaan jutun otsikkoon herättämään tunteita ja reaktioita. Sillä onko oikeasti kyseessä mitenkään kenenkään ostopäätökseen vaikuttava asia, ei ole väliä.

Eikä tuossa pelimedia kannusta jättämään ostamatta, he vain kertovat että jotkut tällaista julistavat. Aikamoinen änkyrä pitää olla, jos oikeasti jättäisi odottamansa pelin ostamatta koska joku saa sen päivää kahta ennen. Varmasti tällaisia ihmisiä on jossain höyrypäisimmässä PC vastaan PS -kuplassa, mutta ehkä muutamia satoja tai tuhansia. Heidän kovaäänisyytensä joka tapauksessa tuo myös LISÄÄ huomiota itse pelille. Plussan puolella tämäkin siis: todistaa että Control Resonant selvästi kiinnostaa.

7 tykkäystä


Tätä ei ollut ehkä vielä foorumilla mainostettu.

Eli tulevina päivinä vielä ainakin:

  • Tänään: SGF
  • 6.6: IGN Live (Creative Director Mikael Kasurinen will be on hand to share updates on one of this year’s most-anticipated games.)
  • 7.6: PC Gaming show

Maanantai on ihan mielenkiintoinen niin pörssissä kuin wishlistien ja pre-order myynnin osalta kaiken tuon rummutuksen jälkeen.

17 tykkäystä

Kohu parista päivästä on liian iso ja kyllä laantuu. En usko, että sillä on mitään merkitys lopulta. Sinänsä kritiikki on ihan oikeudettua, koska kahden päivän etu koskee vain pleikkarin kallista versiota. Saman version pc- ja xbox-ostajat jäävät siitä paitsi. Vaikea sanoa mitä Remedy tästä on hyötynyt, jotain arvokasta kaiketi kuitenkin Sony on tarjonnut.

8 tykkäystä

Ihan periaatekysymyshän tuo on. Peliteollisuuden kehitys viimeisen vuosikymmenen aikana on ollut se että pelaajilta yritetään lypsää mahdollisimman paljon rahaa mitä kyseenalaisimmin menetelmin erilaisten mikromaksujen, uhkapeli-"lootbox"ien jne. muodossa. Uusin villitys tuntuu olevan tämä lisämaksullinen Early Access peleihin. Mitään varsinaista lisä-arvoahan tuo ei pelaajalle tuo, muuta kuin että pelistudio yrittää lypsää pelaajalta lisämaksua FOMO (Fear of missing out):n perustuvalla early access:lla, ja toisaalta niille jotka tuosta eivät maksa niin pelin julkaisua viivästetään keinotekoisesti.

Omasta mielestä tuo lisämaksusta etukäteen pelaamaan pääsy on lievimmästä päästä mitä näihin peliteollisuuden käyttämiin rahastuksiin tulee, mutta se että sitä on ollut jo vuosia muissa peleissä ei tee siitä yhtään eettisempää tai kuluttajaystävällisempää toimintaa. Eipä tuolla itselle kauheasti väliä ole mutta pelaajat nettikeskustelujen perusteella ovat hyvin kriittisiä kaiken suhteen. Tuo taitaa olla silti pieni äänekäs vähemmistö, sillä lukujen valossa loottiboxit, maksullinen early access, pre-orderit jne. toiminta jota voidaan pitää kyseenalaisena on omaan silmään hyvinkin suosittua. En silti ihmettele että tuo toiminta herättää paheksuntaa, koska pahimmilleen vietynä tuohan on vain käytännössä rahastusmekanismi uhkapeliongelmaisten psykologiaa hyödyntämällä. Jos aihe kiinnostaa enemmän niin kannattaa katsoa tämä kymmenisen vuotta vanha video, jossa Torulf Jernström esitelmöi Helsingissä kuinka mobiilipelaajia voi yrittää rahastaa parhaiten. Video oli ainakin itselle hyvinkin silmiä avaava kokemus.

Ja toki pelilehdistö on jo aikapäiviä sitten mennyt pilalle sen takia että heillä on rahallinen etu saada mahdollisimman paljon klikkauksia, joita saadaan tunteita lietsomalla, joten peliteollisuuden uutisointi on jo pitkään ollut tätä klikkiotsikkoroskaa, jolle ei kannata antaa mitään painoarvoa eikä klikkauksia.

Lopulta uskon että tämäkin kohu saa hieman liikaa mediahuomiota ja oikeasti tuo ei kiinnosta ketään, varsinkaan pelin julkaisun jälkeen.

Itse asiaan, muutaman päivän tätä julkaisupäivää mutustelleena tulin siihen lopputulokseen, että vaikka julkaisupäivä olisi teoriassa voinut olla parempi, niin olen kyllä samaa mieltä @Pohjolan_Eka :n kanssa siitä että kyllä Remedy:n pitää pystyä julkaisemaan menestyspeli myös kilpailullisessa julkaisuikkunassa. Jos sijoitusteesi ja pelin menestys perustuu siihen että sen julkaisun täytyy olla mahdollisimman hiljaisessa ja kilpailuttomassa ikkunassa, niin peli ei yksinkertaisesti ole riittävän hyvä. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että jos menestys perustuu siihen että kaikkien asioiden pitää mennä täydellisesti, ei tuo ole voittava resepti pitkässä juoksussa. Pelin pitää olla niin hyvä että se myy myös vaikeassa julkaisuikkunassa. Parhaat urheilijat ovat niitä jotka voittavat kisat huononakin päivänä, ja parhaat pelistudiot niitä jotka voivat julkaista menestyspelejä kilpailullisessa julkaisuikkunassa. Resonantilla on nähdäkseni tuohon potentiaalia, mutta syksyllä nähdään että mikä on todellisuus.

25 tykkäystä

Pelaajat nuo maailman isoimmat lumihiutaleet.

Tuo kahden päivän early access on ihan huumoria ajallisesti. Joo toki, osa ehtii sen pelata läpi jo siinä ajassa. Spoilerit on toki ikävä asia, mutta jos ei roiku pelifoorumeilla ja discordeissa niin ei luulisi olevan mahdoton yhtälö välttää niitä.

Jos ylimääräiset maksut vituttaa, niin sitten ei vaan maksa. Yksinkertaisesta. Mutta, kun sekään ei kelpaa. Optio maksulle on jo riittävä osalle nostamaan nörttipyörteen pystyyn.

Valtaosa pelaajakunnasta lopulta ostaa pelin ihan muulloin kuin heti julkaisuviikolla, mutta silti pitää itkeä ja raivota kuin joku olisi vienyt viimeisetkin karkkirahat kädestä.

Remedyn markkinointibudjetin kannalta tilanne on varmasti ollut melko helppo. Anna pari päivän yksinoikeus Sonylle ja saa pelisi mukaan lähetykseen, mikä on tuota alustaa ajatellen erittäin tärkeä myynnillisesti. Kilpailijat, kun taisivat siellä myös olla esillä…

8 tykkäystä

Onhan tuossa yöllä Resonant-rummutuksen lisäksi hiuksenhieno mahdollisuus Max Payne Remake -uutisille.

Jos Rockstar käynnistää GTA markkinoinnit kesäkuun loppupuolella, niin viikko pari wishlistien keräilyä MPR announcella tähän väliin sopisi, jos esim Q2’27 aikatauluna.

Heinäkuun 25v vuosipäivä 23.7 on toki toinen ehkä todennäköisempi mahdollisuus, jos GTA trailer 3 ja ennakkotilaukset saavat ensin rummuttaa pahimman GTA-hypen alta pois.

Sami Järvi on ainakin pitkään ollut radiohiljaisuudessa. 2024 TGA:ssa Sami kiusasi yleisöä Max Payne/Alex Casey sketsillä.

8 tykkäystä

Tässä käy hyvin nopeasti niin, että jos kahden päivän etuoikeus päästä pelaamaan yleistyy, niin pian se on kahdesta neljään viikkoa. Pelaaminen on nykyään kuitenkin yhä sosiaalisempi harrastus, joten siinä helposti iskee FOMO kun kaikki muut ystävät pelaavat sitä samaa peliä ja itse jää paitsi, kun haluaa maksaa vain sen tavanomaisen torpparihinnan eikä porvarihintaa samasta pelistä. Sinänsähän se on tosin pelaajalle eduksi, että joku toinen maksaa oikeudesta beta-testata peliä ja ottaa riskin niistä kaikista pelin pysyvästi rikkovista bugeista, mitä lähes aina julkaisuversioon päätyy.

Kaikki noi Deluxe tuotteiden -myynnit alkaa muutenkin olla nykyään pelkkää huijausta, kun ei sen maksun vastineeksi enää saa mukana mitään teemamukeja, julisteita ja muita fyysisiä lisäherkkuja, mitkä tietenkin aina kuuluvat aitoon Deluxe-pakkaukseen. Joku viidessä minuutissa tehty digitaalinen skini ja pari muutettua numeroa tietokannassa ei ole mitään luksusta.

Mun mielestä tää on vähän kuin ennustaisi jotain Euroviisuvoittajaa etukäteen. Että siis kyllä niistä ennakkotiedoista voidaan tietysti paljon erinäisiä asioita päätellä, mutta lopulta asian näkee vasta julkaisupäivänä, että tuleeko sieltä jonkinlainen Bangaranga ulos ja kuinka hyvin se esitellään kriitikoille ja yleisölle. Tässä kohti on helppo päätyä ajattelemaan, että koska tietoa julkaisupäivästä ja toivelistauksista on olemassa, niin se jo itsessään jotenkin tekisi tästä tiedosta tärkeää ja arvokasta, kun muutakaan tietoa ei ole saatavilla.

Oma teesi kuitenkin on, että 80 % pelien myynneistä perustuu siihen, onko peli hyvä ja 20 % perustuu kaikkiin muihin tekijöihin. Me ei yksinkertaisesti tiedetä Control: Resonantista vielä juuri yhtään mitään, joten on mielestäni liian aikaista ylipäätänsä ennustaa, että voiko siitä tulla läpimurtohittiä.

13 tykkäystä

Taitaa Mikael Kasurinen toimia Control Resonantin luovana johtajana.

1 tykkäys

Jaahas, nyt oli Steamdb tullut infoa että valve on päättänyt muuttaa tuon listan kriteereitä

" Valve changed how this ranking is calculated on June 5. It now seems to be closer to wishlist activity for upcoming games."

Tuo vanha wishlist ranking olisi ollut kiinnostava. Tämä uusi systeemi on enemmän momentum tilasto.

5 tykkäystä