Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Trailerissa pisti silmään se, että gameplay piilotettu kokonaan, ehkä hyvä näin, sillä edellinen traileri ei herättänyt kovinkaan suurta innostusta.

Julkaisu syyskuussa on ihan puhdas harakiri ja seuraavassa osarissa ja tulevissa analyyseissa kuulemme varmasti taas väitteitä siitä kuinka ensimmäisten viikkojen myynti ei oleellista, kun pelataan pitkää peliä. Covid pelasti Controlin, joten Resonanttia ei pelasta enää mikään muu kuin globaali ebolaepidemia.

Ruuhka on jo nyt melkoinen ja listalta puuttuu Microsoftin isot julkaisut:

  • 03 Sep The Blood of Dawnwalker
  • 08 Sep: Halloween: The Game
  • 15 Sep: Wolverine
  • 17 Sep: Trails in the Sky 2nd Chapter
  • 17 Sep: Warhammer 40,000: Dawn of War IV
  • 22 Sep: Dune
  • 24 Sep: Silent Hill Town falls
  • 24 Sep: Control
  • 25 Sep: Onimusha
  • 01 Oct: Dynasty Warriors
  • 01 Oct: Rayman
  • 02 Oct: Ace Combat 8

Toisaalta nyt johdolle tarjoutuu mahdollisuus siirtää pelin julkaisu ensi vuoden puolelle.

5 tykkäystä

Onpas julkaisupäivän varmistuminen otettu täällä vastaan karhuisasti. Yksi tärkeä seikka mielestäni unohtuu: varteenotettavimpiin kilpailijoihin samassa julkaisuikkunassa (mielestäni Wolverine ja Onimusha ovat selkeiten saman pelaajayleisön perässä) verrattuna Control Resonant maksaa 10€ vähemmän. Väittäisin, että tuollaisella “alennuksella” on merkitystä kun pelaajat harkitsevat minkä pelin ostavat heti julkaisusta.

28 tykkäystä

Jos hieman positiivisempaan siirrytään, niin alustavat ennakkomyyntitiedot vaikuttavat olevan kohtalaisia. Sijoitukset ovat ymmärtääkseni liikevaihto- eikä kopiokohtaisia. Eilen avautui preorderit samaan aikaan kaikille alla oleville peleille, joten ovat varsin vertailukelpoisia - ainakin samassa julkaisuikkunassa olevien kesken.

Game Release date Base edition, $ Steam Wishlist Top selling, Steam Top selling, PS Store, US PS5
Marvel’s Wolverine 15.9.2026 69.99 N/A N/A 9
Control Resonant 24.9.2026 59.99 40 33 54
Silent Hill: Townfall 24.9.2026 49.99 189 121 134
Onimusha: Way of the Sword 25.9.2026 69.99 25 31 97
Ace Combat 8 2.10.2026 69.99 55 10 47
Tomb Raider: Legacy of Atlantis 12.2.2027 59.99 27 61 77

Katsotaan miten nämä kehittyvät. Summer Games Festissä 3vrk päästä lisää markkinointia todennäköisesti luvassa. Sijat eivät välttämättä vielä ole kovin tarkkoja, kun vasta 12t preordereiden aukeamisesta. Ace Combat 8 ennakkomyy yllättävän vahvasti, ja toisaalta Silent Hill, vaikka spinoff, yllättävän huonosti.

19 tykkäystä

Kyllä, syyskuu tulee olemaan täynnä. Mutta sitten kun miettii, niin missä se hyvä väli löytyy, kun kokoajan tulee uusia isoja kilpailijoita ja vanhatkaan ei markkinoilta katoa? Tomb raider siirtyi helmikuulle joten silloinkaan ei ole hyvä. Pakko se peli on vaan jossain vaiheessa uskaltaa pukata markkinoille ja toivoa pitkää häntää :wink:

Puha mainitsi X:ssa että “Hands on impressions are coming quite soon”. Kyllähän se vaan tämmösissä peleissä pelattavuus korostuu ja jos se sattuu kohdalleen niin hyvä tästä tulloo.

lisäksi Puha mainitsee myös “The most important thing is to launch a great polished game. Instead of launching too early, I’m sure we all agree on that. We also took great consideration with the pricing of the game. Trying to ensure we launch in the best possible way.”

Eipä tuon enempää voi vaatia, tapoja sen saavuttamiseen on toki monia.

22 tykkäystä

Ja onhan tässä myös Remedy-lasit päässä sekin positiivista, että Wolverine on Playstation-yksinoikeuspeli, joten ei täysin hampain/kynsin nakerra ilmoja pois noilta julkaisuviikoilta.

Itseä ei Silent Hillin myynnit yllätä; japanilaisen kauhugenrepelin-spinoff länsimaiselta tiimiltä. Silent Hill oli brändinä vielä varsin kuollut ennen 2 Remakea ja f:ää. Lisäksi näiden rinnalla julkaistu Silent Hill: The Short Message taisi saada aika kriittisen vastaanoton.

Ace Combatilla on vannoutunut fanikunta, joten tämän ennakkomyyntien kehittymistä kannattaa seurata pidemmällä aikavälillä, että vetoaako tämä uusiinkin pelaajiin. Toisaalta sama pätee jokseenkin myös Remedyn kohdalla.

Pienimuotoinen hype Onimushan ympärillä vähän yllättää, koska muistelen näiden pelien olleen vähän sellaisia PS2:n Resident Evil -pikkuveljiä, joiden myynnit laski jokaisen osan myötä. Varmasti Capcomin “uuden menestysaallon” vanavedessä saa paljon huomiota ja onnistuu kaupallisesti, mutta en ainakaan Resident Evil -tasoista kilpailijaa tässä näe Control Resonantille. Kuitenkin tuon viikon kovin kilpailija.

13 tykkäystä

Sinällään samaa mieltä ylläolevien kanssa, että julkaisupäivä olisi ollut huikeaa saada jo elokuulle, mutta täytyy muistaa että ei Control kilpaile kaikkien pelien kanssa ja vastaavasti kaikki muut pelijulkaisut eivät automaattisesti vie Controlilta pelaajia/ostajia pois. Mutta silti hyvä tiedostaa, että julkaisuikkuna on ruuhkainen, kuten Remedyllä tapana on, ja mikäli Day 1 myynnit sekä tuo parin kuukauden ikkuna ennen GTA:n julkaisua ei saa riittävän hyvää myyntikäyrää aikaiseksi, on riski siitä että GTA vie kaiken huomion ja kaikkien pelaajien rahat loppuvuodeksi, jolloin myynnit siirtyy 2027 puolelle ja siitä eteenpäin. Silti, en ole niin huolissani tästä asetelmasta - Remedyn ensimmäinen julkistus kaikilla kauppapaikoilla ja näkyvyyttä on saatu sekä wishlistit hyvällä mallilla jo tässä vaiheessa. Askelmerkit sinällään ihan kohdallaan ja katsotaan mitä Remedy nyt saa aikaiseksi ennen julkaisupäivää (huomioiden että haetaan sitä kokemusta itsejulkaisusta).

Toisaalta, täytyy muistaa että rikkinäisen pelin julkaisu elokuussa on aina huonompi vaihtoehto kun ehjän pelin julkaisu syyskuussa vaikka kilpailua näkyvyydestä onkin reilusti enemmän (mikäli yksi kuukausi tämän pelastaa).

Ilmeisesti fyysisiä kopioita (Physical release / Steelbox) ei saa vielä ainakaan EU:sta tilattua? Huikatkaa joku jos tulee tarjolle, niin käyn nappaamassa hyllyyn.

8 tykkäystä

En ymmärrä mihin perustuu logiikka, että Control ei kilpailisi kaikkien muiden pelien kanssa. Totta kai kilpailee ja pelit vievät myyntiä toisiltaan. Osa enemmän, osa vähemmän. Samalla viikolla on kolme isoa julkaisua. Onko riittävästi syitä miksi valitaan Control kovemman IP:n Silent Hillin tai valtavan myynti- ja arvostelumenestysputken siivittämän Capcomin julkaisun sijaan? Sitä ennen rahat on ehkä jo käytetty Wolverineen ja jätetään kaikki julkaisut välistä.

Itse ottaisin sata kertaa sadasta hieman bugisemman julkaisun hiljaiselle elokuulle kuin valmiimman julkaisun aivan valtavaan ruuhkaan syyskuulle.

Nyt piti olla se peli tulossa, mikä tuottaa rahaa nopeasti korkealla keskihinnalla. Ei juuri nyt paljon lämmitä pitkät myyntihännät ja 2027 myynnit alhaisella keskihinnalla, jos julkaisu epäonnistuu. Riskit siihen ovat koholla aivan valtavan kilpailun vuoksi. Se on vieläpä ihan selvää, että lisää julkistuksia tulee vielä syyskuulle. Eiköhän sinne jokin Gears of War ja Nintendon julkaisu vielä tunge listalle. Viikon päästä tiedetään luultavasti lopullinen lista.

4 tykkäystä

Täällä ihan mielenkiintoista maantieteellistä dataa ennakkotilauksissa.

Markkinoiden laajentaminen US/EU ulkopuolelle näyttää toimivan. Toisaalta Remedyn perinteiset markkinat kyntäävät.

Global rank: 32
Finland: 10
China: 18
Brazil: 21
US: 36
UK: 32
France: 57
Germany: 54

Summer Games Fest julkaisi äsken toisen hypetrailerin, jossa Resonant taas esillä.

14 tykkäystä

Alustavat PC:n rautavaatimukset Control Resonantille Remedyn discordista. Oma jo koronavuosina varastoon lyöty PC:kin näköjään voisi riittää, vaikkei kaunista olisikaan. Nyt ei jää siis ainakaan siitä kiinni kuten Alan Wake 2:ssa, että laitekanta on liian pieni.

Jep, taidetaan saada uutta gameplayta tarinatrailerin vastapainoksi.

10 tykkäystä

Hands on arvioita tulossa

En nyt ihan saa kiinni mitä tarkoittaa addressing communication issues …? mutta tuskin mitään järisyttävää sijoituskeissin kannalta

5 tykkäystä

Eiköhän tällä tarkoiteta tuota julkaisupäiväsekoilua. :sweat_smile:

8 tykkäystä

IGN:n sivuilla tuli tollanen kuva vastaan.

6 tykkäystä

Eilen ei vielä näkynyt tuota fyysistä versiota missään. Onkohan otettu varovasti ettei pääse minkään kaupan kautta taas päivämäärät yms vuotamaan, niin pienellä viiveellä tullut. Oli hetken outo tilanne että perus versiota ja steelbookia mainostettiin mutta mistään ei voinut ostaa :face_with_raised_eyebrow: Jos nyt muihinkin kauppoihin hiljalleen ilmestyisi..

edit: heti siinä Wolverinen peesissä tällä hetkellä

1 tykkäys

All news is good news?

Pelimediat nyt rummuttavat tätä PS-early access eksklusiivisuutta. Keskustelupalstoilla (resetera) tämä saanut enemmän keskustelua kuin traileri/preorderit.

Jotenkin tuntuu että Remedyssä tehdään aina vähintään kohua herättävät valinnat asioissa. Julkaisupäivät, eksklusiivisuudet jne. Kuvittelin että asiat olisivat eri tavalla, kun itsejulkaistaan mutta ei.

Mitä ikinä näkyvyyttä/korvausta Remedy saakaan Sonylta, niin vaikea nähdä etteikö esim +10€ lisää 48t advanced access hintaa, mutta kaikille alustoille olisi taannut samaa lopputulosta ilman mutinoita.

Toisaalta voi olla ihan harkittu ja fiksu veto, kun State of Playstä vaan muutama päivä SGF:ään, jossa Resonant myös esillä, niin puheenaiheet väkisin kerkeävät vaihtua.

Nähtäväksi jää. Sinänsä peli vaikuttaa ennakkomyynneissä suhteellisesti pärjäävän PS Storessa paremmin kuin Steamissa, joten ehkä kuitenkin oikea valinta tämä eksklusiivisuus?

6 tykkäystä

Jos saa spekuloida, niin oma veikkaus on, että tuolla kahden päivän exclu-diilillä ollaan saatu Sony markkinoimaan peliä kanavissaan. Kuitenkin parempaa näkyvyyttä kuin se, että olisi Microsoftin kanssa diili. Mielestäni ihan sama vaikka tulee vähän kitinää – ei kukaan jaksa tämmösiä muistella enää julkaisupäivänä.

16 tykkäystä

Tämä kuuluu pelikirjaan että aiemmat Remedy-karhut kääntyy häriksi ja Remedy-härät karhuiksi :smiley:

Ei siltä markkinakilpailulta koskaan pääsee karkuun. Peliä ei tietenkään voi julkaista onnistuneesti ennen kuin se on valmis eikä toisaalta valmista peliä kannata ikuisesti jäädä hiomaan, kun pitäisi alkaa saada konetta siirrettyä jo seuraaviin hankkeisiin ja lisäosiin. Julkaisut väkisinkin aina klusteroituvat, joten se markkinakilpailu muiden alan pelien kanssa pitää vain kestää ja voittaa. Kyllä Controlilla ja Remedyllä riittää bränditunnettavuutta pärjätä ja voittaa jos peli on hyvä.

23 tykkäystä

Nyt kun tätä ratkaisua pureskellut hetken, onhan tämä täysi epäonnistuminen julkaisutiimiltä, kun puhutaan Remedyn historian tärkeimmästä julkaisusta. Miten ihmeessä päädytty valitsemaan julkaisustrategiaksi “sent out to die”-vaihtoehto?

Julkaisuikkunan valinta ja kilpailun tunnistaminen ei mitään rakettitiedettä, mutta nyt on jokainen steppi mennyt täysin pieleen. Jokainen alaa tunteva ymmärtää pelialan lainalaisuudet, mutta ilmeisesti Remedy haluaa väkisin tehdä asiat vaikeamman kautta ja tehdä samat virheet uudelleen.

Remedyn kohdalla tämä tilanne on nähty jo aiemmin, kun Alan Wake julkaistiin samaan aikaan Red Deadin kanssa. Joka kerta kun pelejä [yritetty julkaista alalla näin tiheään tahtiin] ylimielisesti (https://www.gamespot.com/articles/titanfall-2s-release-date-locked-in-a-long-time-ag/1100-6444928/), valinta epäonnistunut - mitään ei opittu.

Nyt ei tölkkien potkiminen enää auta, kun perusasiat näin pahasti pielessä ja väkisin ammutaan omaan jalkaan..

Yhtiöllä on mielestäni kaksi vaihtoehtoa tilanteen korjaamiseksi :

  1. Take the hit and play safe - Siirretään julkaisu tammikuulle, julkaistaan negari ja todetaan, että siirto taloudellisesti järkevää TAI
  2. Go BIG or Go Home - Siirretään julkaisu marraskuun alkuun, näytetään markkinalle, että yhtiö oikeasti luottaa tuotokseensa ja uskoo sen menestykseen.

Marraskuussa ei julkaista yhtään isoa peliä GTAn lisäksi (pl. Devolverin indie julkaisut). GTA julkaistaan vain konsoleilla, joten PC markkinassa olisi tarjolla tilaa ja rahaa.

Yhtiö saisi positiivista näkyvyyttä olemalla rohkea ja voisi osoittaa, että se todella luottaa peliinsä ja uskoo sen olevan AAA-hittipeli. Voisi jopa kokeilla Barbenheimer mainontaa tai jotain muuta villiä.

Vaikkakin tuo eräs AAAA-julkaisu lähellä, Resonant myisi helposti tuplasti verrattuna tuohon syyskuun ruuhkaan ja saisi myös palstatilaa ja somepöhinää aikaiseksi.

Ja jos GTA myöhästyisi jälleen, peli saisi koko marraskuun itselleen.

Ohessa marraskuun julkaisukalenteri:

17 tykkäystä

Todettakoon läpinäkyvyyden nimissä etten ole omistustani vähentänyt, mutta en enää pysty selittämään asioita itselleni parhain päin ja toistuvasti pettymään. Tätä saanut tehdä ihan riittävästi. Ehkä vähän pienyhtiö-turnausväsymystäkin saattaa olla :sweat_smile:

Samaa mieltä muista pointeistasi. Kolmas vaihtoehto, joka ei ole yhtiön omissa käsissä, on katsoa siirtyvätkö muut pois alta.

Wolverine (15.9) ei siirtyne mihinkään. Gameplay otettiin hyvin vastaan ja ennakkotilaukset vahvoja.

Silent Hill: Townfall (24.9) vahvin ehdokas siirtämään. Ketään ei kiinnostanut traileri, eikä trendaa wishlisteissä eikä ennakkomyynneissä. Suurin häviäjä julkaisuikkunassa, mutta toisaalta merkityksetön Resonamtin kannalta vaikka siirtyisi.

Onimusha (25.9) trendaa Resonantia PC:llä paremmin, PS:llä huonommin. Vapaasti testattava Demo helpottaa pelaajien konversiota wishlisteihin ja preordereihin. Aiemmat pelit suht lyhyitä, Capcomilla tuskin valtavaa kehitysbudjettia tässä kiinni, hyvä vuosi on jo plakkarissa ja tämän pelin ROI tulee todennäköisesti pienemmälläkin myynneillä. Ei välttämättä insentiivejä siirtää ellei Resonant täysin dominoi some- ja mediatilaa SGF ja hands-oneilla ja jätä Onimushaa varjoonsa. Toistaiseksi ei siltä näytä. Siirtyminen olisi Resonantin kannalta merkityksellisin, nyt kun Phatnom Blade jo viivästettiin.

Ace Combat 8 (2.10) tuskin kiinnostaa siirtää. Vahva fanikunta, eri genre, ennakkotilaukset vahvat.

Olisi toki mukavaa. että olisi välillä muutakin kuin “toivotaan toivotaan” meininkiä tässä keississä.

@Akee Hei kuka mun kanssa enää Remedy-härkäilee ja on optimistinen jos sinäkin olet lannistunut?

Oletko @Spwni joskus härkäillyt :sweat_smile: ?@Pohjolan_Eka taitaa tällä hetkellä olla suurin härkä.

Kyllä Resonantista ihan kaupallisesti hyvä suoritus voi mielestäni vielä tulla, vaikka markkina saattaa hinnoittella jotain muuta.

Julkaisuikkunan myötä kuitenkin pyyhin “breakthrough hit” -skenaarion todennäköisyydet omista exceleistäni mataliksi, aiemmin annoin tälle jopa 10-15% todennäköisyydet, mutta kilpailu väkisin tätä nyt rokottaa. Asia mikä yhdistää esim. Helldivers ja Claire Obscuria hyvän pelattavuuden lisäksi on suht vapaa julkaisuikkuna.

5 tykkäystä

Itsekin tuota tammikuun loppua mietin, että siellä näyttäisi olevan oikein hyvä paikka. Q4 on hiljainen muutamaa jättipeliä lukuun ottamatta. Pelikansa janoaa pelattavaa ja tammikuussa mediahuomio on taattu. En oikein ymmärrä näitä ”aina on kilpailua” kommentteja. Katsokaa nyt tämän vuoden H1 julkaisuja. Saat heittää tikalla julkaisupäivän ja saat paremman päivän kuin nykyinen korkeintaan kohtalaisella kilpailulla. Syyskuussa noin kuukauden sisällä näyttää karkeasti tulevan ulos saman verran AAA-julkaisuja kuin koko H1 yhteensä. Kilpailu on ihan mielettömällä tasolla. Controllin julkaisuviikolla peräti kolme isoa julkaisua.

Se on ihan totta, että mahdollisesti parempi katsoa lopullinen lista ja mitä muut tekevät. Ei kenenkään intresseissä ole lähettää pelejä floppaamaan.

2 tykkäystä

Joo ja lisäisin tähän vielä sen että kun mahdollisuus (todennäköisesti) olisi ollut jättää tarkka julkaisupäivämäärä kertomatta. Ottaa State of Playstä infot mitä pelejä julkastaan elosyyskuussa minä päivinä ja parin päivän sisään säätää oma julkasupäivämäärä sen mukaan.

Ykkösessä se huono kuten @Pohjolan_Eka toi esiin että resurssit jää käyttämättä kun julkasun jälkeen jouduttaisiin porukkaa repimään taas tukemaan julkaisua hetkeksi muista projekteista.

Kakkos vaihtoehdossa taas muuten pitäisin tästä ratkaisusta jos varmasti tiedettäisiin että GTA6 tulee. Jos GTA6 myöhästyy ja siitä tiedotetaan esim elokuussa niin syyskuun ruuhka purkautuu ja sieltä tulee julkaisuja loka-marraskuulle ja hyödyt tätä kautta osiltaan häviää.

Tää periaatteessa olisi varmaan paras ja jos ennakkomyynnit ovat kovat ja näkyvyys hyvää niin voisi toteutua. Tässäkin olisi ollut mahdollisuus ennakkoon lukita itselle slotti kun se julkasupäivä oltas lyöty lukkoon syyskuulle jo aikaisemmin. Muut eivät todennäköisesti olisi tuonne pelejä niin helposti tunkenut.

Peli ainakin teknisesti tämän hetken nähdyn perusteella vaikuttaa hyvälle ja uskoisin että tässä nyt siihen gameplayhyn on keskitytty kunnolla. Eli pohja on kunnossa sille että markkinointi voi nyt suorittaa ja saavuttaa sen “must-have-day-1” pelin.

Tähän ainakin viimeisimpien osari ja yhtiökokous puheiden mukaan päästään tuomalla omaa Remedyn tyyliä markkinointiin. Ei pidä toki keskeneräistä tuotosta liikaa kritisoida mutta näyttäisi että samoilla kiskoilla mennään markkinoinnin suhteen kuin aiemmin. Nyt hyviä wishlist ja näkyvyys lukemia mielestäni lähinnä tukee Controllin IP eikä markkinointi tiimin panostukset, joten jäädään odottamaan mitä siellä on markkinoinnin osalta hihassa.

2 tykkäystä