Myös Resetera-keskustelupalstalla spekuloidaan, että Take Twon M&A puheissa mahdollisesti viitataan Remedyyn.
Hyvä kuitenkin tarkentaa, että mitään aktiivisia ostosuunnitelmia ei julkisesti ole. Tuskinpa salaisestikaan. Ei sellaisessa olisi mitään järkeä ennen kuin Resonant ja MPR ovat ulkona. Kaikki siis hyvin spekulatiivista ja vain muutama yksittäinen media aiheeseen tarttui.
Take-Twolta osarissa sivuttu myös tulevia Remakeja ja Remasterointeja.
Artikkelin mukaan kuusi kappaletta remakeja ja remasterointeja tulossa tilikausina FY2028 ja FY2029. Nyt maaliskuussa päättyi FY2026 Take-Two:lla. Joten tästä voisi vetää johtopäätöksiä että todennäköisesti MPR:ää ei saada kuin aikaisintaan Remedyn Q2-27.
900k wishlistia Steamissa täynnä. Mikäli pitää lähimainkaan paikkaansa, niin mielestäni hyvistä lähtökohdista Resonant ponnistaa preorder/release date julkistukseen ja kiihtyviin markkinointipanostuksiin.
Sen sijaan, että Remedy yrittäisi kilpailla GTA 6:n kanssa, se pelaa pitkää peliä toivoen, että Rockstarin jättiläinen “nostaa vuorovettä” ja herättää uudelleen kiinnostuksen konsolipelejä kohtaan.
“[Meille] kyse on vähemmän siitä, että yrittäisimme saada omat takaisin muutamassa päivässä”, hän lisää. “Nykyään on useita tapoja saavuttaa pidempi myyntihäntä (long tail). Siitä tulee hauskaa. Meiltä voi odottaa laatua. Voitte odottaa ääntä, joka erottuu kohinan keskeltä. Odottakaa meidän olevan niin äänekkäitä kuin pystymme ja toivottavasti herättävän ihmisten mielenkiinnon.”
Game Business Show:n haastattelun kuunnelleena, otsikko on kyllä vedetty täysin stetsonista.
Vitsailivat keskenään, että 19.11 olisi kuulemma hyvä julkaisuajankohta, ja muisteltiin Remedyn historiaa huonojen pelijulkaisuajankohtien kanssa. Missään ei puhuttu, että GTA viereen mentäisiin. Eiköhän tämäkin asia ensi viikolla selvinne
Aikamoisia muutoksia rahastojen omistuksissa tänä vuonna.
Toukokouussa 2026
Evlin pienyhtiörahasto kevensi n. 25% omistustaan (185k → 138k)
Proprius kevensi 13% omistustaan (150k → 130k)
Lisäksi entinen hallituksen jäsen höyläsi 35% omistuksestaan (65k → 42k)
1-4/2026 muut muutokset ainakin:
Säästöpankki kotimaa myynyt 100% omistuksesta (35k → 0k)
Kirkon eläkerahasto myynyt 100% omistuksesta (47k → 0k)
Hallintarekisteröityneiden netto-omistusten muutos -10k osaketta.
Pienempiä rahastomyyntejä/kevennyksiä. Yksikään rahasto ei tietääkseni ole tehnyt lisäyksiä.
Toisin sanoen pienyhtiö-piensijoittajat ovat laittaneet kättä alle n. 200k osakkeen edestä alkuvuodesta. Samaan aikaan yhtiön todellinen sisäpiiri on joko laittanut kättä alle (CEO, CFO) tai pitänyt omistuksensa ennallaan. 1-2 sispiiriäläistä (sis. ent. TJ) tehnyt tasaista pienimuotoista kevennystä pidempään. Tältä osin en näe syytä paniikkiin, kun todellinen sisäpiiri odottaa tai laittaa kättä alle.
Henkilökohtaisesti arvelen, että tässä on kyse pienyhtiörahasto-osuuksien omistajien myyntipaineesta sekä salkunhoitajien yleisestä rotaatiosta pois pienyhtiöistä, johtuen mm. kasvaneista korko-odotuksista. Toukokuussa ainakin vaihto kiihtyi jenkkien korkouutisten jälkeen ilman sen kummempia yhtiökohtaisia uutisia.
Yhtiön lottolap… krhm… binäärinen luonne sen kuin kasvaa.
Toisaalta jos Resonantin ja itsejulkaisun myötä yhtiön tuloskunto ja likviditeetti paranee, kiinnostanee rahastojakin taas jossain vaiheessa, mikä tuo vipua ostolaidalle parantuneen tuloksen ja korkeimpien hyväksyttyjen kertoimien lisäksi.
Henkilökohtaisesti pidän mielenkiintoisena, että jopa Proprius kevensi Remedyä.
Ei koske vain Remedyä, mutta kuten ketjusssa ja muissakin yhtiöketjuissa (esim. Admicomin) on todettu pienyhtiörahastoihin on osunut isoja lunastuksia. Väki näyttää luovuttavan. Tosin viime kuussa virta oli esim. Evlin pienyhtiörahaston osalta positiivinen, mutta on tuo melkoinen palkki alas sitä ennen.
Historiallista on myös se, että hyvin menestynyt rahasto menetti juuri etumatkansa Helsingin pörssin vertailuindeksille.
Ei vakuuta julkaisuikkuna lainkaan. Kahden viikon ikkunaan 4 muuta isoa peliä. Yhtiö vaikuttaa istuvan täysin kuistilla ilman minkäänlaista näkemystä muusta pelimarkkinasta.
Vaikea nähdä, että keskiverto kuluttaja näistä peleistä valitsee Resonantin. Vaikka Resonant tulisi 95 Opencriticilla ulos, on keskivertopelaajan budjetti jo upotettu julkaisuikkunan isompiin pelibrändeihin, ja mahdollisuudet tehdä Resonantista “must have day 1” -peli, mitä sijoittajille on sössötetty, hukkuu olemattomiin.
Näköjään Alan Wake 2:sta ei myöskään opittu yhtään mitään. Halpuuttaminen 60$ lähtöhintaan on näköjään ratkaisu, kun ei muuten pärjätä kilpailussa.
Katsotaan nyt vielä miten ennakkotilaukset lähtevät käyntiin, mutta pohjattoman surkealta itsejulkaisun meriiitit toistaiseksi näyttävät.
Jep, GTA:n (ja CODin) pelko ajaa monta isoa peliä syyskuulle. Todennäköisesti vielä Gears of War: E-Day tuohon samaan julkaisuikkunaan (eiköhän tämä selviä viikon päästä). Ei ollenkaan optimaalista Controlin kannalta.
Pelaajana en ole vieläkään vakuuttunut Resonantista. Vähän sellainen mid-price Control-fiilis kaikista trailereista. Toki vielä ehtivät vakuuttaa, mutta tuo character action -tyylinen taistelu ei ole ollenkaan helppoa saada luistavaksi ja intuitiiviseksi, mutta kuitenkin riittävän kompleksiseksi, jotta pelaajan kiinnostus pysyy.
Ilmeisesti aivan viime metreillä onnistuttu hyökkäystilanteesta, jossa vastustajan maalivahti poissa kentältä, silti tekemään oma maali siirtämällä julkaisua kuukaudella.
Oletettavasti varsin viime tippaan tämä päätös tehty, kun Steamiin ja kumppaneiden Youtuben captioneihin ei saatu korjattua pois oletettavasti alkuperäistä 27.8 julkaisupäivää, joka olisi muuten ollut tasan 7v alkuperäisen pelin julkaisusta.
Ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa uudesta johdosta, julkaisutoiminnasta taikka pelinkehityksen tilasta.
Enpä osannut odottaa traileria jo tänään. Onkohan sitten SGF:ssä jokin deep dive trailer tms. koska siellä teaser trailerissahan Resonant vilahti, joten jotain sopii odottaa loppuviikostakin. Vähän odottelin/toivoin tuota elokuuta, mutta minkäs teet jos peli on vielä sen verran rikki että ei vaan pysty… Pientä mielipahaa näyttää herättäneen tuo että Pleikkarilla voi pelata 2 päivää etukäteen. Eli selvästi State of playn lisäki jotain diiliä Sonyn kanssa tehty. Jos jotain hyvää niin PC:n sysrequt on paljon alemmat kuin AW2 ja Steamissa ihan suht ok startti ~top30 heti pre orderin avaamisen jälkeen.
Oli se odotettavaa, että syksyllä tulee GTA-peloissa olemaan täyttä. Kuitenkin, on tämä tilanne pahempi kuin mitä kuvittelin, etenkin kun tämä ei ollut vielä tässä. Lisää kilpailua on vielä tulossa. Remedy tapojensa mukaisesti on tunkenut pelinsä jälleen kerran sinne syksyn pahimpaan rakoon. Eikö ne koskaan opi? Toivotaan toivotaan alehinnasta ilmeisesti rukoillaan pelastajaa. Syyskuun lukuisat AAA-julkaisut kannibalisoivat myyntejä toisiltaan hirmuisella tavalla, tulee verilöyly. En ole kovin vakuuttunut, että Remedy nousee esiin voittajana. Ala-arvoinen suoritus, ei voi muuta sanoa.
Pidän aika selvänä, että joitain pelejä ruuhkasta siirtyy esim. helmikuulle. Remedy tuskin on niiden joukossa, ketkä siirtävät julkaisua. Toivon kyllä, että olisi mahdollista aikaistaa julkaisua elokuulle.
Meni itseltä ohi eilen uutisvirrasta, mutta helpotusta sittenkin julkaisuikkunaan. Joukon parhaimmilla Steam-wishlisteilla majaileva Phantom Blade siirtyy 2kk eteenpäin.
Melkoinen töppi, että tuo elokuu näkyi useammassa paikassa. Varmasti sisäistä painetta ollut paljon saada peli tuolloin julkaistua, mutta lopulta ei vaan rahkeet riitä saamaan peliä silloin ulos. Harmillista.
Remedylle olisi tärkeää saada hitti ja tukea sitä onnistuneella markkinoinnilla ja julkaisuikkunalla. Erityisesti kun kommenttiosioita lukiessa näkee uusimmankin videon tiimoilta toistettavan, että “Remedyn pelit eivät koskaan muutoinkaan myy miljoonia” – aivan kuin tämä ei johtuisi paljolti juuri markkinoinnin ja julkaisutoimien epäonnistumisilla, joista ollaan täälläkin rutkasti puhuttu (mm. Rockstar-julkaisujen samanaikaisuus ja eksklusiivisuusdiilit).
Itse olen kuitenkin, omaksikin harmikseni, ikuinen optimisti. Pelimarkkina on taas tässä vuosien saatossa kasvanut sitten viime Controlin ja nyt lähdetään tavoittelemaan noita ns. pelimaailman kehittyviä markkinoitakin. Reddit- ja Youtube-kommentit on kohinaa siihen asti kunnes nähdään todellisia lukuja.
Mitenköhän ennakkomyynti muuten kirjataan? Tilittyvätkö ennakkomyyntikuukausille vai vasta kun peli julkaistaan? Eli saadaanko ennakkomyyntilukuja rapsaan näkyviin elokuussa?
Itseä ihmetyttää se kun on selkeästi tiedetty että elokuulle ei päästä että miksi ei sitten muutettu State of Playhyn tekstiksi Autumn 2026 ja vasta SGF:ssä oltaisiin lyöty julkaisupäivämäärä kiinni.
Tämä nyt on ollut tällaiselle harrastelijallekkin selkeää että tässä State of Playssä tulee paljon julkaisupäivämääriä joten on aivan idioottimaista jättää käyttämättä tätä ilmaista informaatiota kun selkeästi Remedyllä ei ole keinoja saada edes vihjeitä mihin väliin muilla on pelit tulossa.