Relaisilla tulee käsittääkseni vaan H1 ja H2 julkistukset, ei kvarttereittain.
Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin joulukuussa pari viimeistä viikkoa todennäköisesti pienyhtiöitä painetaan ostohintoihin. Tänä vuonna ilmiötä vahvistanee tuo OST. Pakkohan tässä on yrittää edes vähän kassaa tuonne kerätä… relais on yksi potentiaalinen ostojen kohde mulla ![]()
Hyppäsin tähän kans varovaisesti mukaan, tulen lisäämään vielä painoa jos hinta valuu alemmaksi ja/tai tarina etenee. Defensiivinen matalan arvostuksen kasvuyhtiö on mulle aika nobrainer lähteä kokeilemaan.
En omista ainakaan vielä, vähän nuo kasvuoletukset mietityttää, mut kattelin omistajien listaa, ja nämä nyt tuli ainakin ‘mielenkiintoisina’ bongattua. Sakusta en mene vastuuseen onko se se ![]()
![]()
![]()
![]()
Relais taitaa vielä leijua aikalailla suuren yleisön tutkan alla tällä hetkellä, markkinan liikkeet todella pieniä ja kurssi pysyy kohtuu paikallaan🙄 Kiinnostava kasvuyritys defensiivisellä alalla kuulostaa nobrainerilta, onko markkina varuillaan vai eikö oikeasti ole kolahtanut tutkaan vielä🤔 Mielenkiinnolla seurailen, seuraava tuloskatsaus varmaan alkaa herättämään mielenkiintoa jo isommassakin yleisössä.
Täsmälleen samat fiilikset, riskit ovat aika pienen oloiset ja kun vertaa kilpailijoihin niin näyttäisi olevan todella nobrainer, ainoa mikä itseäni jarruttaa oikeastaan on se etten itse ole käyttäjänä tietoisesti ikinä törmännyt kyseisen lafkan haarojen tarjontaan missään muodossa. Voi johtua omasta putkinäöstä tai jostain muusta, kamux, harvia, tokmanni esimerkiksi ovat kaikkien kuluttajien silmien alla ja luoneet brandiä ja tunnettavuutta joka luo turvallisuuden tunnetta sijoittaessa ainakin itselle. ![]()
Relais on tukkuri, joten en ole sinänsä niin huolissani tuosta näkyvyydestä kuluttajille. Tukkurille riittää, kun on läsnä oikeissa kanavissa. Sektori on itselleni täysin vieras, ja olenkin mukana lähinnä Inderesin raportin ja omien laskelmieni pohjalta. Minusta suurimmat riskit liittyvät autovalmistajien roolin mahdolliseen kasvuun markkinalla.
Tuokin on kyllä täysin totta, toki en näe auton valmistajien tulemista markkinoille riskinä joka muodostuisi nopeasti, markkinan koko on muutenki melko suuri, joten relaisilla on vielä reilusti tilaa kasvaa kuin myös kilpailijoilla, joihin näkisin relaisilla olevan tietynlaista kilpailuetua vaikkakaan en näe pysyvää sellaista ![]()
![]()
Äsken iltaluettavana selasin relais group laajan raportin ydinkohtia läpi. Markkinatilannetta miettiessäni jos uusien autojen myynti laskee niin kaiken järjen mukaan silläkin tulisi olla positiivinen vaikutus relais groupin tekemiseen. Uudet autot harvemmin menevät huoltoon tai lisäosa markkinoille (pl. Lisävalot) kolmen vuoden sisällä ostamisesta. Toisin kuin käytetyt autot ovat sitten kolme tai useamman vuoden vanhoja niin kyllähän se relais groupin markkina enemmän siellä on minun logiikan mukaan, joten mitä enemmän käytettyjä autoja = sitä isompi markkina. Teoriassa ainakin, en tiedä miten käytännössä, kun eivät ne autot ainakaan vähene.![]()
Tuo Pimu Capital on NoHon toisen pääomistajan Aartion sijoitusyhtiö, Callardo taas taitaa olla Kamuxin Kalliokosken. Huomaa että on pieni pörssi kun samoihin nimiin törmää siellä täällä. ![]()
Uusien autojen myynnin lasku ei näy heti, mutta parin vuoden päästä tulee näkymään, kun nämä uudet autot saavuttavat “käytetyn” auton statuksen. Esimerkiksi Nokian Renkaat kärsii tästä ilmiöstä vaikka he eivätkään myy ensiasennusrenkaita (tehtaalla asennettavat). Nähtäväksi jää onko tämä ilmiö hetkellinen kuoppa, josta sitten noustaan esimerkiksi säihköistyvien autojen siivellä, mutta onneksi Relais:in riski ei ole suoraan autojen myynnissä.
Mikäs Relaisia nyt näin paljon vetää vihreälle? Ei sillä et haittais mut ihmetyttää ![]()
Taitaa annista pikavoittoja hakeneiden osakkeet olla pitkälti myyty ja myyntipaine sitä kautta hellittää.
Kamuxin hyvä tulos ja kommentit markkinasta
Itsekkin nappasin kohtuu position alkuviikosta. Mielenkiinnolla odottelen jatkuuko kurssinousu kohti loppuvuotta.
Olin itse suunnitellut ostavani vasta loppuvuodesta mutta kun kurssi nousi ekat pari pinnaa (Nordnetin tekstarihälytys) niin FOMOtin mukaan ![]()
Noniin, jospa sitä nyt sitten lähdetään tasaiseen nousuun ![]()
Relais vaikuttaa mielenkiintoiselta yhtiöltä lukujen ja inderesin raportin perusteella. Optimistiset arviot yrityksellä liikevaihdon kasvun osalta vuodelle 2020. Täytyy lukea laaja raportti ajan kanssa läpi. Riskit mielestäni maltilliset.
Mitään uutisia kun kurssi +5,5% tänään?
Ihan normaalia tuommoiselle pienivaihtoiselle yhtiölle. X halunnut ostaa hieman enemmän.