Rahastot ja ETF:t sijoituskohteina

Avantiksen AVWC, AVEM ja jo mainittu AVWS kannattaa myös vilkaista, jos nämä faktoreita targetoivat systemaattiset aktiiviset ETF:t kiinnostaa.

4 tykkäystä

UBS leikkaa jälleen kuluja. Erittäin jepa. World ex USA ja Pacific ex Japan taisivat nousta edullisimmiksi markkinoilla olevista.
https://www.etfstream.com/articles/ubs-reduces-msci-usa-etf-to-three-basis-points-in-fresh-wave-of-fee-cuts

9 tykkäystä

Itseäni on jo jonkin aikaa mietityttänyt suurimpien yritysten painoarvo omissa “laajoissa” indeksirahastoissani. Ja yhä enemmän nyt kun markkinat tuntuvat olevan väännetty suosimaan imaginaarisilla arvostuksilla toimivia isompia pelureita.

Omat indeksisijoitukset ovat tähän mennessä olleet toimivassa maailmanindeksirahastossa SPYI, mutta isoimpien omistusten painoarvot ovat alkaneet mietityttämään tässä. yhtiöitä rahastossa on ilmeisesti suuruusluokkaa 5.000-9.000kpl, mutta TOP 10 yhtiön painoarvo näistä on noin 20% ja top 50 pyörii suuruusluokassa 42-48%. Joten rahaston menneet (ja tulevat) tuotot perustuvat pitkälti näiden isojen yhtiöiden menestykseen, huolimatta näennäisesti suuresta yhtiömäärästä.

Painoarvoja rajoittaakseni olen tekoälyn kanssa pohtinut vaihtoehtoja ja ehkä parhaaksi vaihtoehdoksi nousi equal weight rahastojen käyttö. Näistä esille nousi

Invesco MSCI World Equal Weight UCITS ETF -rahasto.

tämän seuraksi kun ottaisi erikseen jonkun laajan kehittyviin markkinoihin sijoittavan rahaston niin olisin varmaan hajautukseen tyytyväisempi. Mitä vaihtoehtoja equal weight rahastoille, ja mitä rahastoja lajissaan foorumin parviäly suosittelee, kun isojen yhtiöiden painoarvoa halutaan rajoittaa.

tekstin lähteinä on käytetty tekoälyä.

2 tykkäystä

Miksei tuleva tuotto voi perustua vaikka Jaskan Nakki&Kioskiin, jos sen arvo nousisi 10 000 miljardiin? Et sinä ole nyt sidottu loppuelämäksi Microsoftin, Alhpabetin, Nvidian ym. isoimpien vanhaan menestykseen. Uusia tulee ja vanhoja poistuu. Indeksirahastosi muuttuu matkan aikana. Sehän siitä helpon kohteen tekee.

13 tykkäystä

Olethan myös päässyt nauttimaan suurimpien yhtiöiden hinnannoususta, josta equal weight-ETF:llä olisi osin jäänyt paitsi ja vastaavasti huonommin pärjänneitä yrityksiä olisi kehitykseensä nähden enemmän. Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta tuosta voi vertailla S&P500 kehityksiään eri aikajaksoilla S&P 500 vs S&P 500 Equal Weight

2 tykkäystä

Aika tasaisia näillä on tuotot olleet pitkässä juoksussa(SPY=SP500, RSP=SP500EW).


EW etf:ssä on iso turnover, joka näkyy ylimääräisinä kuluina ja ovatpa nuo yleensä hallinnointikuluiltaankin kalliimpia kuin markkina-arvo painotetut. EW ETF:iin sijoitettaessa tulee otettua tahtomattaan faktorialtistusta ja näkemystä sektoreiden ja maiden suhteen, joten parempaan lopputulokseen todennäköisesti pääsee, kun sijoittaa suoraan faktori ETF:iin.
@JymyPaukku sinuna harkitsisin mieluummin Avantiksen faktori ETF:iä(AVWC;AVWS;AVEM). Jos välttämättä haluat EW ETF:n, niin vilkaise JPGL.

6 tykkäystä

Ben Felix ei suosittele equal weight -indeksirahastoja. Felix argumentoi, että equal weight lisää riskiä tarpeettomasti, kun se painottaa pieniä ja riskisempiä firmoja suurten kustannuksella. Lisäksi esimerkiksi Yhdysvaltain markkina ei ole mitenkään erityisen keskittynyt verrattuna moneen muuhun markkinaan. Lisäksi equal weight -rahastot joutuvat käymään jatkuvasti kauppaa, kun “voittajat” kasvavat. Tämän ohella equal weight -rahastot betsaavat koko ajan momentumia vastaan, joka muuten on ollut viime vuosina äärimmäisen tuottoisa sijoitustyyli.

14 tykkäystä

Tämä on itseasiassa vähän erikoinen argumentti sikäli, että usein nämä EW tuotteet seurailee vain isoja yhtiöitä seuraavia indeksejä esim. MSCI world tai sp500. Lisäksi Ben Felix on faktorisijoittaja, joka taitaa hieman ylipainottaa pienyhtiöitä yhtiönsä esimerkkisalkuissa :smiley: Mutta tokihan EW on varmasti volatiilimpi kuin MCW versio.

Nuo kulut, tahaton negatiiviselle momentum faktorille altistuminen sekä tahaton erittäin merkittävä näkemyksen otto sektoreiden ja maiden osalta taitaa olla merkittävimmät heikkoudet. Mieluummin MCW tai faktori ETF:iä salkkuun.

3 tykkäystä

Mielenkiinnosta kysyn muilta (pääsääntöisesti) kuukausittain rahastoihin sijoittavia mikä teillä on se määränpää tai tavoite tms. milloin on aikomus myydä rahastot? Ja onko aikomus ottaa suoraan kaikki rahat pihalle vai vain osittain?
Onko se esim. tyylillä “kun täytän 50v niin pistän kaikki rahoiksi” vai “kun rahastot on +X€ niin otan myyn puolet” jne ?

Itsellä ei oikeen mitään sellasta “suunnitelmaa” tähän ole ajateltuna, niihin vain menee kuukausittain rahaa tietty määrä ja sitten joskus tulevaisuudessa jos vielä elän niin pistän kaikki lihoiksi, mutta ennen tätä myyn todennäköisesti silloinkin pahasti tappiolla olevat osakkeet hemmettiin niin saa niistä vähän joustoa verotukseen.

Tarpeen mukaan tietysti. Jos kuukausisijoittaa esim. asunnon käsirahaa varten, niin varmaan silloin myydään käsirahan verran. Eläkettä varten sijoittava myy eläkkeelle jäätyään pienissä erissä kulutuksen mukaan.

Esittämäsi tyylit ei kuulu järkevään taloudenhallintaan :grin: Ei verotusta pidä realisoida turhan takia.

7 tykkäystä

Joo no, kuten sanoin ei itsellä ole sellasta “päämäärää” kuukausisijoittamisella. Kaippa sen huomaa sitten kun ikää tulee muutama kymmentä lisää että alkaako sieltä tarvimaan sitä rahaa :sweat_smile: Tavallaan vaan mieluummin (tietty osa) rahat siellä kuin pankkitililläkään makaamassa.

Ja itsellä tähän “tarpeen mukaan tietysti” vastauksena että itsellä taasen on se ensimmäinen mistä otan tarpeen mukaan tietysti on korkotili jossa suurin osa rahoistani on. Voihan tilanne olla tietty 10-20v päästä eri.

1 tykkäys

Itse sijoitan rahastoihin/ETF:iin sillä ajatuksella, että ne luovat taloudellista mielenrauhaa. Ei tarvitse stressata niin paljoa, jos tulee yllättäviä kuluja tai potkut muutosneuvotteluissa, kun on keinot selvitä niistä taloudellisesti pidemmänkin aikaa. Toki aikainen eläköityminen kiinnostaa, mutta se vaikuttaa vasta pitkällä aikavälillä.

Ei ole siis itselläni olemassa vielä mitään erityistä myyntistrategiaa rahastojen osalta, joka on mielestäni kiva etu verrattuna aktiiviseen kaupankäyntiin tai osakkeisiin, missä sellainen olisi oikeastaan pakko olla olemassa.

8 tykkäystä

Itselläni tämä “hätä vara” löytyy nimenomaan korkotililtä jonne laitan yleensä kaiken “ylimääräisen” ja pidän rahastoihin menevän summan samana. Tiedä sitten olisiko järkevämpää ehkä nostaa rahasto summaa kuin laitella rahat 2% korkotilille :man_shrugging:
Itse kuitenkin pidän rahastot jotenkin sellaisena että en halua pitää niitä myöskään hätävarana ja että olisin nostamassa sieltä euroakaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä, eli haluan että se hätävara löytyy jostain muualta kuin rahastoista.
Rahastoihin enemmänkin kerrytän rahaa sinne jonnekkin tulevaisuuteen (eläkkeelle) :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Vanguardilta tullut uusia ETF:iä. Kiinnostavin varmaan tuo All world ex USA, joka on ensimmäinen UCITS ETF, jossa on samassa kehittyneet ex USA ja kehittyvät markkinat.

Edit. Ja sitten huonompia uutisia.

Going forward, companies which begin trading with a market capitalisation higher than the smallest company in the Russell Top 500 - a gauge of the largest 500 US companies - are now eligible for potential ‘fast-entry’, a rule which could see them included in the benchmark just five days post-IPO.

Companies with a free float or voting rights of less than 5% at IPO may also be eligible for rapid inclusion if the lock-up arrangements ensure the the company meets the minimum free float requirements within 12 months of index inclusion date.

Previously, IPOs were reviewed at a quarterly frequency and became eligible for inclusion at the end of the quarter - meaning there was a practical seasoning window of one to three months post-IPO. Companies were required to have a minimum free float of 5%, with no provisions around lock-up arrangements.

The announcement comes after Nasdaq tweaked the methodology on its Nasdaq 100 index to include IPOs just 15 days after initial listing, down from a previous seasoning window of 12 months. S&P Dow Jones Indices are reported to be considering changes to the index inclusion rules governing entry to indicies such as the S&P 500.

https://www.etfstream.com/articles/ftse-russell-indexes-to-fast-track-entry-of-us-mega-ipos

9 tykkäystä

Tämä on kyllä niin typerää ja hankala nähdä, että tässä olisi mitään muuta taustalla kun näiden ipottajien edustajien raaka lobbaus indeksointifirmoja kohtaan. MSCI:ltä ei ole vielä tullut vastaavaa ilmoitusta mutta valitettavasti sieltäkin on annettu ymmärtää, että mega-IPOt voidaan ottaa nopeutetusti indeksiin. Onneksi nuo ovat vielä free floatin mukaisesti (toisin kuin Nasdaq, jos olen oikein ymmärtänyt)

Kiva, että jenkkien investointipankkiirit ovat keksineet keinon paskoa myös indeksisijoittamista! Olihan se nyt liian hyvää jatkuakseen

Edit. Harkitsen vakavasti jatkosijoitusten tekemistä Avantiksen etf:iin joissa tällainen perseily on minimoitu

8 tykkäystä

Itseasiassa ei ole, saksalainen Xtrackers ehti ensin:
Xtrackers FTSE All-World ex US UCITS ETF 1C – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
Xtrackers FTSE All-World ex US UCITS ETF 1C Capitalisation | DBX0YH | IE000YKHGYN2

5 tykkäystä

Kiitos tiedosta. Hyvä, että näitä muutkin kaivelee. Sen verran uusi tuote, ettei näytä olevan tuokaan vielä Nordnetissä ostettavissa.

Vanguard näyttää kiilanneen kuluissa 0,01%y edelle.

4 tykkäystä

All-World kulut enää 0,07%

https://etf.dws.com/en-gb/IE000L6ZMMC4-ftse-all-world-ucits-etf-1c/

17 tykkäystä

Aika jepa. FTSE All-World on vielä hiukan MSCI ACWI:ta kattavampikin.

12 tykkäystä

DWS Xtrackers (& Scalable) on rekisteröinyt vivutetun ACWI:n. Lisätietoja ei ole vielä saatavilla. Chargement... | lei-luxembourg.com

6 tykkäystä