Jeg har kommenteret på dette før, men jeg forstår ikke meningen med at fokusere på værdiansættelsesmultipler og vækstrater i en forretning af denne størrelse og med en markedsværdi på omkring 10 mio. EUR. Det giver læseren et indtryk af, at selskabets drift er i en såkaldt normal børstilstand, og at investorer handler og prissætter det baseret på sædvanlige værdiansættelsesmultipler. Jeg tillader mig at tvivle meget stærkt på, at det i praksis er tilfældet ved en markedsværdi på 10 mio. EUR. En nyttig vurdering er efter min mening at spejle denne værdi på 10 mio. EUR i en potentiel turnaround-case kontra risikoen for behov for yderligere kapitaltilførsel eller endda en tørren ud af forretningen mod en konkurskurs. På samme måde ville det for læseren være værdifuldt i forhold til Gartner-analyserne at overveje årsagerne til, at disse statusvurderinger ikke genererer omsætning og forretningsvækst. Et blødt driftsmiljø er ikke årsagen til det - selskabets produktpriser er så lave, at de for store potentielle kundevirksomheder er en afrundingsfejl i budgetterne for løbende forretningsudvikling.
5 Synes om