🏆 Pitchaa paras sijoitusideasi! Äänestys käynnissä su 1.3. asti 🏆

Pitchi #4: Norbit

Etsitkö yhtiötä, joka herättää kiinnostusta muissa pohjoismaissa, mutta Hesulilaiset eivät ole vielä päässeet sitä pilaamaan? Yhtiötä, joka ei ammu koko kassaansa osingon muodossa ulos, vaan panostaa erittäin kannattavaan kasvuunsa? Tämä pitchi voi olla sinulle!

Norbit ASA (ticker: NORBT) on norjalainen teknologiayritys, joka tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja valikoiduille markkinasegmenteille. Yhtiön pääkonttori on Trondheimissa, Norjassa. Norbitilla on tutkimus- ja valmistustoimintaa Norjassa ja Unkarissa, sekä heillä on globaali myynti- ja jakeluverkosto. Yhtiö vie ratkaisujaan tällä hetkellä 60 eri maahan.Yhtiön liiketoiminta on jaettu kolmeen pääsegmenttiin: Oceans, Connectivity ja Product Innovation & Realization (PIR). Yhtiön markkina-arvo on n. 7,2mrd NOK, eli hieman yli 600 meur

Oceans-segmentti keskittyy globaaleihin merimarkkinoihin, tarjoten muun muassa sonar-teknologiaa ja muita merenalaiseen tutkimukseen liittyviä ratkaisuja. Vuoden 2024 neljännellä neljänneksellä tämä segmentti saavutti merkittävää kasvua, mikä johtui erityisesti onnistuneista sonar-myyneistä sekä Innomar-yritysoston tuomasta lisäyksestä. Oceansin tuotteita on hyödynnetty esimerkiksi vuoden 2024 Olympialaisten vedenalaisessa valvonnassa.

Connectivity-segmentti tarjoaa langattomia ratkaisuja, kuten ajoneuvojen seurantaa ja telematiikkapalveluita. Vaikka segmentti kohtasi haasteita vuoden 2024 toisella ja kolmannella neljänneksellä, viimeinen neljännes osoitti elpymisen merkkejä. Kuitenkin koko vuoden osalta liikevaihto laski hieman, ja noin 20 miljoonan Norjan kruunun edestä tilauksia siirtyi vuodelle 2025. Syynä oli toimitusketjuongelmat.

PIR-segmentti tarjoaa tutkimus- ja kehityspalveluita sekä sopimusvalmistusta teollisuusasiakkaille. Vuoden 2024 aikana segmentti koki huomattavaa liikevaihdon kasvua ja parantunutta kannattavuutta. Erityisesti puolustus- ja turvallisuussektorit olivat merkittäviä kasvun ajureita sopimusvalmistuksen alueella.

Yhtiö on asettanut keskipitkän aikavälin tavoitteekseen saavuttaa 2,2–2,3 miljardin Norjan kruunun liikevaihdon yli 20 prosentin liikevoittomarginaalilla vuoteen 2027 mennessä. Johdon aiemman suorituskyvyn perusteella nämä tavoitteet vaikuttavat realistisilta, ja on mahdollista, että ne saavutetaan jopa etuajassa, kuten kävi viimeisimpien keskipitkän aikavälin tavoitteidenkin kanssa.

Ottaen huomioon orgaanisen kasvutahdin, pidän EBIT marginaalin kehitystä varsin vaikuttavana.

Norbit ASA:n taloudellinen kehitys historiassa (2019–2024) (Kuvaaja alla)

  • Vahva kasvu : Liikevaihto nousi 668 milj. NOK (2019) → 1 751 milj. NOK (2024), eli yli 2,5-kertainen kasvu.
  • Parantunut kannattavuus : EBIT kasvoi 103 milj. NOK (2019) → 342 milj. NOK (2024), ja EBIT-marginaali nousi 15 % → 20 %.
  • Vuosi 2024 : Liikevaihto kasvoi 15 % edellisvuodesta, EBIT parani ja osakekohtainen tulos nousi 27 %.

Kasvutrendi on ollut jatkuvaa, ja kannattavuus on kehittynyt suotuisasti tänä aikana.

Markkina ja mahdolliset kilpailuedut

Markkinakasvuksi on hieman eri lähteiden mukaan arvioitu n. 5-9% vuosittain (kaiut). Tätä odotetaan pitkälle 2030-luvun puoliväliin asti. Kokonaismarkkina pelkästään kaikuluotaimissa on 3-4mrd. USD (arvio vuodelta 2023). Kaikumarkkina on kasvanut 2019-2023 välillä noin 5-7%, joten mistään kertaluontoisesta pyrähdyksestä ei ole ollut kysymys. Saman kasvun ennustetaan jatkuvan seuraavat 10 vuotta.

OBUt (On-Board unit, Connectivity-segmentti) kasvaneet 2019-2023 noin 10-15% vuositasolla. Odotukset kasvuvauhdista ovat tälläkin sektorilla 10-15% jatkossakin (5-10vuotta). Driverinä erilaiset älyliikennejärjestelmät (ITS), sääntely ja ajoneuvojen välinen, sekä ajoneuvojen ja infran välinen viestinnän yleistyminen. Kokonaismarkkina On-Board uniteilla oli vuonna 2023 noin 2,6mrd. Sen odotetaan kasvavan vuoteen 2032 mennessä noin 8-9 mrd. tasoille.

Isossa kuvassa kasvun ajurit (kaiut) ovat puolustus, kaupallinen toiminta (kalastus, rahti) sekä vedenalainen tutkimus (kartoitus ja kuvantaminen). Edelleen maailman vesistä valtaosa on kartoittamatta.

Meriliikenteen kasvu ja turvallisuusmääräysten kiristyminen edellyttää jatkuvasti parempaa kartoitusta ja valvontaa, joka lisää high end- kaikujen käyttö. Tässä on vain luotettava siihen, että Norbitin (Ocean) tuotteet ovat sen verran laadukkaita, että sieltä saadaan syötyä markkinaa itselleen. Norbitilla on varsin kattava jakeluverkosto ja kansainvälinen asiakaskunta. Näin ollen markkinaa saadaan otettua haltuun vähän joka kolkassa. Jatkuvaa tuotekehitystäkin tarvitaan, sillä kaiut ja OBUt uusitaan n. 5 vuoden välein, kun vanha teknologia tulee tiensä päähän

Miksi sijoittaa?

  • Vahva kasvu – Track record on erittäin hyvä, ja ylläolevista kuvaajista voi katsoa jo toteutuneen kasvun. Tämä ei tietenkään ole tae tulevasta, mutta luo vahvan luottamuksen yhtiön johtoon.
  • Markkinapotentiaali – Kaikuluotainmarkkina kasvaa 5–9 % vuodessa, ja Norbitilla on vahva asema erikoistuneilla niche-markkinoilla. OBU:t kasvavat vieläkin nopeammin. Paljon yhteistöitä isojen tekijöiden kanssa (mm. Toll4Europe – Connectivity)
  • Kannattavuus – Yhtiö raportoi Q4/2024 26 % EBIT-marginaalin, mikä osoittaa liiketoiminnan skaalautuvuutta. Yhtiö tavoittelee 20% EBIT-marginaalia keskipitkällä aikavälillä. Q4 oli myrskyvaroitus potentiaalista? :wink:
  • Yritysostostrategia – Viime vuonna tehty Innomar-yritysosto on jo osoittautunut onnistuneeksi, ja yhtiö jatkaa potentiaalisten hankintojen kartoittamista.

Arvostus

Lyhyesti ja ytimekkäästi yhtiö seilaa nyt NTM EV/S 3.3-3.5x joka historian valossa ei ole halvimmasta päästä. Tuloskertoimella jos mitataan, NTM P/E 19x. En pidä Norbitin arvostusta överikalliina ottaen huomioon sen puhe/bullshit ration menneiltä vuosilta. Yhtiö on osoittautunut varsin laadukkaaksi kasvukoneeksi, joka tekee yhä paranevilla katteilla hommia.

Tästä tuskin saat salkkuusi rakettia, mutta toivottavasti pitkälle jatkuvaa vakaata kasvua, jonka kanssa yöt nukkuisi mallikkaasti.

Tämän pitchin tekijä on sijoittanut Norbittiin, eikä tämä ole sijoitussuositus.

45 tykkäystä

Pitchi #5: Alzchem

Alzchem - terveyshyötyä kreatiinista sekä maailmanjärjestyksen järkkymisestä

Alzchem on saksalainen kemianteollisuuden yhtiö jonka liiketoiminta jakaantuu kolmeen segmenttiin. Basics, others ja Specialty Chemicals -segmentti. Specialty chemicals valmistaa erinäisiä yhdisteitä joita käytetään monilla eri teollisuuden aloilla - kuluttajatuotteista puolustussektorille. Noiden kahden ollessa tämän pitchin teema. Lyhyesti - Alzchem on yksi harvoista keisseistä päästä vielä halvalla kiinni Euroopan puolustussektorin uudelleen varusteluun sekä hyötyä kreatiinin käytön yleistymisestä.

Yhtiön Historia

Vuosien ajan Alzchem investoi specialty chemicals - segmenttiin ja markkina ei antanut tuolle mitään arvoa vaikka segmentti kasvoi vakaasti vuodesta toiseen. Kuitenkin Saksalaisen kemianteollisuuden ottaessa osumaa energiahintojen noustua Alzchem kykeni nostamaan specialty - segmentin hintoja ilman, että voluumit kärsivät ja markkina alkoi ymmärtämään yhtiön liiketoiminnan arvon. 22/23 tapahtunut hintojen nosto näyttää olevan kestävää sillä -24 aikana hinnat ovat pysyneet vakaina, mutta voluumit ovat kasvaneet.

Huomattava syy tähän on todennäköisesti ollut kreatiini markkinan rakenne. Erilaiset tutkimukset puhuvat markkinakoon olevan miljardin jollain puolella - on kuitenkin vaikeaselkoisempaa koskeeko tämä itse lisä-aine tuotteita vai itsessään yhdistettä. Kuitenkin jonkinlaista selkoa tästä saa kuuntelemalla johdon kommentteja Q3 puhelusta.

Analyytikko:

“Voisitko jakaa numeroita koskien Creaminoa ( tuotantoeläimille tarkoitettu kreatiini )?”

CEO:

“Emme halua antaa liian paljon tietoa koska meillä on vain yksi kilpailija, Saksalainen josta seuraava on Kiinalainen yhtiö.”

Markkinalla näyttää siis olevan muutama länsimaalainen sekä määrittelemätön määrä Kiinalaisia yhtiöitä. Tämä puhuu sen puolesta, että kyseessä on oligopoli. Markkinan vakaus on kaikille eduksi. Kuitenkin viimeaikaisilla tapahtumilla saattaa olla positiivisiä vaikutuksia Alzchemin markkinaosuudelle.

Suurimman osan kreatiinista tullessa Kiinasta tällä on myös erittäin kiinnostava seuraamus. Kiinalaisen kreatiinin hinta on nyt Kiinalaisten tuontitullien takia kalliimpaa Yhdysvaltalaiselle ja sillä saattaa olla positiivinen vaikutus Alzchemille.

Puolustusteema

Alzchem on ainoa Nitroguaniidin valmistaja länsimaissa täyttäen EU:n ja Yhdysvallan armeijan tarpeen. Nitroguaniidia käytetään pääasiassa suuren kaliperin tykistöissä ajoaineena.

Edellisen parin vuoden aikana länsimaat ovat heränneet siihen, että heillä ei ole tarpeeksi ammusvarastoa. Kasvava tarve nitroguaniille on suora seuraus siitä. Tämän johdosta sekä EU, että Yhdysvaltojen hallitus maksavat Alzchemille siitä, että he lisäävät nitroguaniidin tuotantokapasiteettiä. Kuinka usein asiakkaasi tulevat maksamaan sinulle kasvusi?

Kyseessä on kaksi todella suurta investointia. Noin 140 miljoonaa eurooppaan sekä toinen samanlainen Yhdysvaltoihin. Euroopan laitos vihitään tuotantoon - 26 syksyllä kun Jenkkien laitoksen aikataulu on vielä epäselvempää. Todennäköisesti vuosikymmenen lopussa.

Katalysti

Se miksi Alzchemiin sijoittaminen juuri nyt on kiinnostavaa on se, että edellisen viikon aikana on tullut selväksi, että Trumpin hallitukseen ei voi luottaa Euroopan puolustuksessa. Tämä johtaa siihen, että puolustusmenoja on pakko entisestään lisätä ja tämän seurauksena epäselvyys siitä minkälaisella käyttöasteella Nitroguaniidi laitosta ajetaan vähenee.

Arvonmääritys

Niinpä oletan kassavirtalaskelmassa, että Alzhem investoi kommunikoidusti uuteen kreatiinikapasiteettiin yhteensä 15 miljoonaa sekä mainitun 150 miljoonaa guaniidiin seuraavan kahden vuoden aikana. Oletan, että investoinnit tuottavat 20 % ROIC ja guaniidin ulkopuolinen liiketoiminta kasvaa 4 % terminaaliin asti.

Sen seurauksena saan diskonttona pienyhtiölle sopivalla 9 % osakkeen nykyiseksi arvoksi 100 € joka puhuu noin 50 % nousuvarasta. Huomattavaa tässä arvonmäärityksessä on se, että en anna arvoa Yhdysvaltojen guaniidilaitokselle tai mahdollisille yritystoistoille joista johto on alkanut puhumaan.

Arvostuksen näkökulmasta -26 P/FCF 16 on pienyhtiölle koholla, mutta 27 P/FCF 8 on houkutteleva yritykselle joka toimii oligopolistisella markkinalla ( kreatiini ) ja jolla on luonnollinen monopoli toisella ( nitroguaniidi ).

50 tykkäystä

Pitchi #6: Biostem

Biostem (BTEM)

Home | BioStem Technologies

BioStem Technologies® produces innovative perinatal tissue-based allografts, including VENDAJE®, VENDAJE AC® and VENDAJE® optic.

Miltä kuulostaa pieni OTC-listalta (pinkki lista) ostettavissa oleva yhdysvaltalainen terveysteknologia yhtiö, joka oli vuoden aikana Q/3 2024 mennessä kasvattanut liikevaihtoaan vuodesta 2023 2259 prosenttia ja jonka gross profit marginaali on 95%. Ja kaiken lisäksi yritys kääntynyt EBITDA positiiviseksi. Eikö tämä pistäisi jo tutkimaan lisää mistä kyse.

No mitä yritys tekee. Biostem kehittää ja valmistaa perinataalisista kudoksista allografeja haavan parannus hoitoihin. Mitä sijoittajan pitäisi tästä ymmärtää. Yksinkertaistettuna Biostem käyttää luovuttajilta synnytyksen jälkeisiä istukan kudoksia, joita yleisesti pidetään lääkejätteenä, joista he valmistavat kudos laastareita. Istukan kudokset tarjoavat helposti saatavilla olevan lääke raaka-aineen, jota pidetään kustannustehokkaana ja eettisenä. Alkuperänsä vuoksi näillä kudoksilla on ainutlaatuisia biologisia ominaisuuksia, mukaan lukien ne ovat angiogeenisiä, anti-inflammatorisia, antifibroottisia, antimikrobisia ja immuuneja.

Heillä on oma akkreditoitu valmistuslaitos floridassa ja Yhdysvaltain laajuinen kudoksien luovutus verkosta, josta he saavat raaka-aineet tuotteisiinsa.

Biostem valmistaa näistä patentoituja laastareita, jotka toimivat suojaavana peitteenä ja auttavat haavan paranemisessa. Protokolla tuotteella on, jos haavat eivät parane 6 viikossa leikkauksen jälkeen, voi lääkärit määrätä tätä tuotetta, tosin mikään kiellä esim: kauneusleikkauksen jälkeen käyttämästä tätä tuotetta heti nopeuttaakseen haavan paranemista. Biostem on keskittynyt tälle hetkellä diabeettisiin haavaumiin, painehaavoihin ja laskimohaavoihin. Näitä he jakelevat lääketieteen ammattilaisille kuten julkiseen terveydenhuoltoon ja plastiikkakirurgeille.

Vuonna 2023 he julkistivat kumppanuussopimuksen Venture Medicalin kanssa, jonka avulla haetaan yhdysvalloissa laajempaan kasvua. Vuoden 2023 liikevaihdosta 82% prosenttia tuli heidän kauttaan.

Ainakaan potilaat eivät tule loppumaan. Väestö vanhenee, jolloin vaikeiden haavojen hoidot lisääntyy. Miljoonia vanhoja ihmisiä, usein diabetes potilaita, joiden haavat alaraajoissa eivät parane itsestään tai leikkausten jälkeen. Lisäksi ennustetaan että diabeteksen esiintyvyys kasvaa jatkuvasti 2030 luvulle tultaessa.

Lyhyesti historiasta. Yritys on perustettu 2006 ja ennen vuotta 2018 Biostem oli lähinnä tutkimus ja tuotekehitys asteen yritys, jossa he tutkivat regeneratiivisia terveys ratkaisuja. Selvästikin vuosi 2018 oli käänteentekävä jolloin he ostivat Vera Life Science yhtiön, jolloin he fokusoituivat parantaviin kudos laastareiden kehittämiseen ja valmistamiseen.

Heillä on tällä hetkellä neljä tuotetta. Kaikki perustuu patentoituun BioREtain prosessi metodiin. Heidän mukaansa prosessi puhdistaa ja valmistelee kudokset hellästi ja tehokkaasti, jolloin kudos kalvorakenne saadaan tehtyä minimaalisella määrällä kemikaaleja jolloin alkuperäisen kudoksen parantavat ominaisuudet saadaan säilytettyä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että haavoilla on nopeammat toipumisajat heidän tuotteitaan käyttämällä.

Alla viimeaikaisia tapahtumia. On nähtävissä, että Biostem tulee laajentamaan markkinoitaan 2025. Yrittävät saada tuotteilleen suurempaa jalansijaa yksityiselle puolella ja sairaaloissa. Lisäksi ovat ilmoittaneet hakevansa Uplistausta Nasdaq:iin.

Talousluvut

Q3 luvut osoittivat edelleen vahvaa kasvua, jolloin tuli ennätys liikevaihto ja positiivinen netto tulos.

  • Q3 Liikevaihto oli 82,6 million USD, 2259% enemmän kuin Q3/2023
  • Kolmas perättäinen positiivinen GAAP tulos 6,8 million USD, EPS 0,42 per share
  • Adjusted EBITDA 9,9 million USD
  • Gross profit% 95%

Heillä on tilillä rahoja 14,6 million USD Q3/2024 lopussa.

Alla sisäpiiriin omistajuus. CEO omistaa 18% osakkeista.

Miksi sijoittaa?

Arvostuskerroin perusteella. Biostempillä on ulkona 21 129 197 osaketta. Tämän hetken 15 dollarin kurssilla markkina-arvo on n.317 miljoonaa dollaria. Yritys on tehnyt liikevaihtoa 2024 9kk aikana 199 miljoonaa dollaria. Jos viimeinenkin kvartaali sujunut noin 80 miljoonan liikevaihdolla, saadaan 2024 kokonaisliikevaihdoksi n. 280 miljoonaa dollaria. Täten P/S luku olisi 1,1 paikkeilla. Lisäksi tulosta osaketta kohden yritys teki Q/3 0,42. Jos yritys tekisi saman epsin seuraavana neljänä kvartaalina, forward p/e on 9 paikkeilla.

Toiseksi jos uskoo Biostemp:n tuotteiden paremmuuteen ja markkinoiden kasvuun väestön ikääntyessä ja uusien haavahoitojen mahdollistaessa kasvun kiihtymisen.

Lisäksi yritys on ilmoittanut listautumisesta Nasdag:n joka yksistään lisää yrityksen tunnettavuutta.

Tähän pitchaukseen tiedot ovat löytyneet täältä:

47 tykkäystä

Pitchi #7: Allfunds Group

Allfunds group (ALLFG.AS)

Yhtiö lyhyesti

Allfunds on Amsterdamin pörssissä listattu johtava rahastoihin keskittyvä alustayhtiö, joka yhdistää rahastoyhtiöt tuotteiden jakelijoihin (pankit, sijoituspalveluyhtiöt). Rahastoyhtiölle on toki varainkeruun kannalta näppärää päästä osaksi suurta jakeluverkostoa ja toisaalta jakelijat saava asiakkailleen alustan, josta löytyy äärimmäisen kattava määrä sijoituskohteita eri markkinoihin ja omaisuusluokkiin (nk. avoin arkkitehturi) ja toisaalta saavat käyttöönsä myös muita palveluita kuten kaupankäynti ja raportointipalveluita ym.

Ansainta tapahtuu pääosin rahastojen maksamina palkkioina, sekä muista pienemmistä tulovirroista. Palvelu ei maksa jakelijoille. Rahastojen maksama palkkiovirta lasketaan Allfundsin kautta sijoitetusta pääomasta (AuA - assets under adminstration) prosenttiperusteisesti. Karkeasti liikevaihtoa syntyy n. 4 bps AuA:sta + muut tulovirrat kaupankäynnistä ja treasury-toiminnasta. AuA oli viimeisimmän kvartaalin (Q3 2024) lopusssa 1522 miljardia, tästä tosin vain osa on alustamaksuja tuovaa (1102) joka sekin kasvoi vahvasti Q3 2024 (YoY kasvu 19%), muu osa generoi kaupankäynti/dealing maksuja.

Toiminta on hyvin kannattavaa ja Adjusted EBITDA konversio liikevaihdosta on 67% ja FCF konversio 38 %.

IPO ja M&A kiinnostus

Allfunds listautui 23.5.2021 11,5 € hintaan. Takana oli monta vuotta kovaa kasvua, ja listautumisen kertoimetkin olivat luonnollisesti sen mukaiset. Vuodet 2022 ja 2023 olivat kuitenkin pettymyksiä monesta syystä. Vuonna 2022 osake ja bondimarkkina molemmat rommasivat yhdistelmän ollessa jopa ennätysmäinen (yleensä toinen hedgeää toista), joka toki mekaanisesti vaikuttaa AuA:han ja liikevaihto laskikin tämän johdosta 2022. Tämä ei toki kasvuyhtiön kertoimilla ole hyvä asia. 2023 oli myös pettymys kasvun ollessa maltillista.

Kurssi onkin tullut alas IPO:sta alas lähemmäs -60% ja samalla toki arvostuskin on huomattavasti huokeampi EV/EBITDA:n ollessa 7,7 ja FCF yield n. 8%.

On myös huomionarvoista, että Euronext oli vuoden 2023 alussa ostamassa yhtiötä 8,75 euron hintaan. Diili sittemmin kariutui ja Euronext perui aikeensa. Mutta kurssi on tällä hetkellä huomattavasti alle tuon. Ns. “pöhinää” M&A suhteen Allfundsin kohdalla on ollut muutenkin, myös SIX-groupin raportoitiin olleen kiinnostunut, joskin tuokin on torpattu. Joka tapauksessa transaktiohinta, jos sellainen joskus tapahtuisi, olisi todennäköisesti selvästi yli nykykurssin.

https://www.reuters.com/markets/deals/allfunds-board-poised-reject-euronexts-offer-source-2023-02-28/
https://www.reuters.com/markets/deals/six-group-ceo-rules-out-allfunds-bid-amid-ma-hunt-2024-03-27/

Miksi nyt, valuaatio & riskit

Miksi yhtiö sitten nyt olisi hyvä sijoitus ? Veikkaisin että yhtiö palaa vahvasati kasvu-uralle 2024 aikana. H1 tulos oli vahva antaen viitteitä käänteestä heikompien vuosien jälkeen. Liikevaihto kasvoi 16% YoY, EBITDA 22 % YoY.

Lisäksi arvostus on valunut matalalle tasolle huomioiden yhtiön laadun (8 % FCF, alle 8 EB/EBITDA). Allfundsin on mielestäni ihan mahdollista kasvaa vielä jopa kaksinumeroisia prosentteja - kasvulle on edelleen tilaa kun toimintamallit muuttuvat avoimeen arkkitehtuuriin. Allfunds on suurin alustayhtiö ja siten “ilmiselvä” valinta jakelijoille. Ja lisäksi alalle ominaisesti kasvua tulee vähän kuin itsestään rahastojen markkinakehityksen kasvattaessa AuA:ta. Yksi kiinnostava kasvun ajuri tulevaisuudessa voisi olla vaihtoehtorahastojen suosion lisääntyminen ja myynti pienemmille asiakkaille - Allfunds olisi tähän sopiva alusta ja tämä osa bisneksestä on kasvanutkin kovaa (H1 raportilla ytd kasvu 27%), joskin toiminta on hyvin pienessä osassa alternative rahastojen AuA:n ollessa 16 miljardia. Mutta kovempien palkkiorakenteiden ansiosta näkisin että se voi silti olla isossa roolissa tulevaa kasvua ajatellen.

En näe mahdottomaksi saada tästä korkeita kaksinumeroisia tuottoja (8 % FCF + 8-10% kasvu), joskin jos koviin kasvulukuihin päästään, niin muutos arvostuksessa lienee vain ajan kysymys. 4 % FCF yield olisi mielestäni ihan ok hinnoittelu laadukkaalle kasvavalle yhtiölle, joka vaatisi about kurssin tuplausta.

Keissin riskit ovat keskittymäriski, sillä muutamat pankit ovat varsin suuri osa AuA:sta ja toisaalta ehkä isompana riskinä passiivisen (ETF-sijoittamisen) nousu. Alustalle ei oikein ETF-maailmassa ole tarvetta.

Toisaalta liike Euroopassa passiiviseen on ollut verrattain hidasta (kiitos tiukka regulaatio ja MiFID II :slightly_smiling_face:). Näkisin myös että vaihtoehtorahastojen kasvun voisi ajatella kompensoivan tätä riskiä. Itse pidän molempia trendeinä, jotka varmaan tulevat toteutumaan.

Loppuun:

Kunnia sille kenelle se kuuluu. Ideani ovat usein lähtöisin jostain muualta, tämäkin. Tässä pari hyvää analyysiä/juttua yhtiöstä:

Capitalbolsa

Allfunds Group se mantiene cerca de mínimos históricos: ¿qué está pasando?

Seguimos siendo optimistas con respecto a ALLFG, con una calificación de Compra y una PO de 8,00 EUR, impulsados ​​por la recuperación de los flujos netos, el crecimiento de los ingresos, la generación de FCF y los vientos de cola del sector.

https://x.com/stockcompil/status/1881321026061017503?s=46

valueinvestorsclub.com

Value Investors Club / Allfunds Group (ALLFG)

Investment thesis for Allfunds Group, ALLFG

Disclaimer - Omistan yhtiön osakkeita.

18 tykkäystä

Kahvihuoneella oli tällä viikolla herännyt huoli pitchien kallistumisesta sijoitusneuvonnan puolelle, mutta meidän lakiosaajilta terveiset, että tätä ei tarvitse pelätä, vaan kisaan voi edelleen osallistua. :pray:t2:

Toivottavasti kisa ei kuihdu kasaan näiden huolien takia, vaan voimme edelleen jakaa parhaat ideat toisillemme myös tämän kisan muodossa. Ensimmäiset pari kisaa kuitenkin tuntuivat resonoivan yhteisössä varsin positiivisesti ja pitchejä tulvi todella paljon. :smile:

39 tykkäystä

Osallistusmisaika on umpeutunut ja seuraavaksi jännitetään vielä viikon ajan kenen pitchi äänestetään tällä kertaa vakuuttavimmaksi! :muscle: Ja mikä nimimerkki voittajapitchin takaa paljastuu. :sunglasses:

Käykäähän jättämässä tykkäyksenne kisan parhaalle / parhaille pitcheille! :heart:

11 tykkäystä

Pöljänä myöhästyin mutta vedän silti idean (poista jos on tiellä) ja sehän ois sellainen että Saksalaiset ajoneuvovalmistajat tekee monen vuoden jälkeen käännöksen ja yllättää positiivisesti.

VOW3 Volkswagen Tällä lähdetään voittamaan :smile:, Audi, Skoda, Seat (VAG-konserni) uskoisin että Teslan asema sähköautoissa alkaa horjumaan ja Saksalaiset autovalmistajat lähtee ottamaan palaa kakusta takaisin ja perustelisin sitä että miksi, no Suomalainen ja varmasti muutkin auton ostajat on aika merkkiuskollisia ja VAG on laajalla valikoimalla tarpeeksi mielenkiintoinen että entiset VAG merkkiuskolliset ( ja se on suuri ja laaja asiakaskunta hyötyajoneuvot mukaan lukien) ostavat taas volkkaria parin vuoden tauon jälkeen kun (VAG tai Saksalaiset yleensä) ei vielä ollut vielä tarjolla sähköautoja, nyt on.

Nyt on sitten otollinen aika jo uusien mallienkin myötä ja Teslan vaikeuksien myötä on aika iskeä takaisin voimalla ja käyttää tilanne mahdollisimman hyvin hyväksi, ottaa Teslaan kyllästyneet asiakkaat takaisin omalle paikalleen.
Pienet tilastot alkuvuodelta 2025 näyttävät jo esimakua mihin suuntaan ollaan menossa autoteollisuudessa Euroopassa, Saksalaiset ottaa markkinaa takaisin toivotaan että sama suunta jatkuu. (esim. Tammikuussa Euroopassa Tesla -45%)

En ota kantaa Teslaan sen hyvyyteen tai huonouteen mutta sivu huomiona Muski on täysi pelle joka ei kuulu politikkaan eikä oikein tuonne auto puolellekaan, E-poika on tehnyt peruuttamattomasti vahinkoa Tesla brändiin mikä on hyvin ikävää, väkisinkin aiheutuu negaa hänen viime aikojen tekemisistään ja sanomisistaan, olen varma että monta Teslaa jää ja on jäänyt ostamatta Muskin touhujen takia, no tämähän sataa suoraan Saksalaiseen autoteollisuuteen ja kippo laitetaan heti alle :smiley:

Vag konsernin lisäksi ottaisin Mercedes-Benz MBG ja tietysti Baijerin moottori tehdas eli BMW ja ehkä vielä lisäksi samaan settiin Ferrari RACE, olisikohan hieman vaikeuksia päättää mikä on voittava hevonen :grin: mutta ehkäpä ETF on ratkaisu tähän ainakin väliaikaisesti kunnes selviää kuka lähtee vetämään kaulaa ja sitten sopivassa kohtaa laittaa panoksia voittavaan ratsuun, siltikin Volkkari tuntuu tässä vaiheessa oikealta valinnalta.

Ja helpoimmalla kaikki samaan settiin ETF-rahasto EXV5
iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF (DE) EUR

Nousuahan tulee jonkin verran jo korkojen laskun myötä kun investointi halukkuus lisääntyy ja ostovoima paranee ja talouskasvunkin pitäisi alkaa aika pian Euroopassa ja jos saadaan talous kasvuun niin sillähän ei ole kuin positiivisiä vaikutuksia ja yhtenä kuluttajien ostovoima parantuu ja ostellaan sitten vaikka autoja kun rahaa on :slight_smile:
Joko nyt olisi otollinen aika Euroopan autoteollisuuden heräämiseen, olisi kyllä jo aika monen vuoden hiljaiselon jälkeen aika hyvinkin, muuttujia on monia ja voi olla että olen liian aikaisessa mutta kokeilen itse ainakin betsata Eurooppalaisten automerkkien puolesta.

(Olen ottanut positiot VOW3 , PAH3 ja ETF:än iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF)

8 tykkäystä

Äänestys on päättynyt ja kisan voitto ratkesi poikkeuksellisen marginaalisella erolla eli vain yhden äänen turvin! :astonished: Onneksi olkoon @Jackfin, nimimerkki pitchi #5:n eli Alzchemin takaa 48 tykkäyksellä! :partying_face:

Toiseksi tämän kertaisessa kisassa ylsi 47 tykkäyksellä pitchi #6 eli Biostem ja kolmanneksi 43 tykkäyksellä pitchi #4 eli Norbit.

Kiitokset kaikille tämän kertaisille osallistujille! :muscle: Palataan asiaan taas jossain kohtaa tätä vuotta.

35 tykkäystä

Pitchauskisan #1 (Syksy 2024) seuranta 6.5kk kohdalla näyttää seuraavalta.

Pari huomiota:
@anon34312866 teki mielestäni short-positiollaan n. 30% tuoton jo noin 1kk sisään kisan alkamisesta → tällä voitettiin mielestäni syksyn tuottokisa ja treidarille sopivalla tyylillä

Jatkossa varmaan Jukan positiota ei ole järkeä huomioida kisassa huomioiden hänen sijoitustyylinsä → ajan edetessä tämä on varmaan enemmän long-kisa

Puolen vuoden kohdilla siellä on kovio tuottoja mm. @JOS 73%, @Tipitityy 54%, @Onni_Maiha 30%, @Con4n 29.6% - onnea kaikille veikanneille. Toivottavasti teillä oli tukevat reaalipositiot näissä :smiley:

Kisasalkulla on tietysti virtuaalinen kisa Inderes mallisalkun kanssa. Ihan tarkkaa dataa en tuolta mallisalkun sivulta saa ulos, mutta tässä 6.5kk aikana tuotto on ollut neg. noin -12%, kun taas pitchauskisan #1 portfolio on tuottanut 8.8%.

( Tietysti allekirjoittanut jos olisi jättänyt pitchaamatta niin ero pitchauskisan eduksi olisi vielä piirun verran kovempi :smiley: ).

Koitetaan taas syksyllä palata asiaan noin vuoden kohdalla.

Edit: ja tietysti @_TeemuHinkula loistava 33%

58 tykkäystä

Muistin äkkiä, että ensimmäisen pitchauskisan päättymisestä tuli eilen kuluneeksi 9kk. Siispä tässä pieni tilannepäivitys tämän hetken hinnoilla.
J. Lepikön short on poistettu listoilta, koska tällä aikajänteellä long-puoli alkaa olla olennaisempi useimmille sijoittajille.

Kurssien näkökulmasta @JOS , @Con4n ja @_TeemuHinkula kärjessä. Hienot tuotot.

image

Muistutuksena vielä pitchauskisan kärkikolmikko.

image

Palataan taas +3kk eli täyden vuoden kohdilla asiaan (noin 25.8.2025). :slight_smile:

43 tykkäystä

Jukka Lepikön pitchaus luettavissa jostain? Onko jollain tätä tallessa?

1 tykkäys

Ei viitsi alkaa kaivelemaan toisen piilotettuja / poistettuja viestejä, mutta toivotaan, että Lepikkö osallistuu vielä toistekin pitchauskisaan niin ehkä sieltä tulee päivitetty näkemys tuolloin. :innocent:

11 tykkäystä

Rossin kelkassa ei tarvinnut pettyä, kauppa on klousattu https://www.prnewswire.com/news-releases/cmoc-completes-acquisition-of-lumina-gold-302488700.html

2 tykkäystä

Varsin epävirallinen kahdeksan kuukauden rajapyykki saavutettu toisen pitchauskisan sulkeutumisesta, joten otetaanpa katsaus kisassa esiintyneiden yhtiöiden suorituksiin tähän päivään asti. Kurssitiedot otettu julkaisupäivän closesta, tai viikonloppuna postattujen pitchien tapauksissa perjantain 22.11. viimeisestä noteerauksesta.

Yhtiö Pitchaaja Kurssi julkaisupäivänä Kurssi 25.7.2025 Osingot Kehitys
Nekkar @Kettunen 10,10 9,98 0 -1,2 %
Inderes @Sioittaja1 19,15 17,60 0,43 -5,85 %
Linamar @Hades 60,61 68,45 0,79 14,24 %
Hermes @Turvamarkka 2018 2385 16 18,98 %
Kraken Robotics @Sampo1 2,19 3,49 0 59,36 %
Honest Company @Kaljarahat 7,32 4,95 0 -32,38 %
Faron @_TeemuHinkula 1,784 2,36 0 32,28 %
Atomera @Ile_26 5,45 5,28 0 -3,12 %
HelloFresh @Elias_L 10,94 9,19 0 -16,00 %
Lemonade @Vichy 50,36 39,98 0 -20,61 %
Siili Solutions @Sijoittaja-Alokas 6,10 6,48 0,18 9,18 %
Nordic Mining @Waldeboy 25,50 23,50 0 -7,84 %
Games Workshop @Housumies 13730 15600 420 16,68 %

Tasapainotettuna salkkuna tuo 13 yhtiön joukko olisi tuottanut tähän asti 4,9 %, pitkälti @Sampo1:n Krakenin vetämänä. Kisassa parhaiten menestyneitä pitchejä ylipainottamalla olisi saanut kokonaistuoton syöstyä melko mukavasti pakkaselle.

Otetaan samaan rahaan kolmannen kilpailun yhtiöiden tilanne neljän kuukauden kohdalla:

Yhtiö Pitchaaja Kurssi julkaisupäivänä Kurssi 25.7.2025 Osingot Kehitys
Lumina Gold Corp ??? 0,62 1,27 0 104,84 %
LeMaitre ??? 98,65 82,43 0,4 -16,04 %
Johnson&Johnson ??? 156,15 168,3 2,54 9,41 %
Norbit @Ituhippinen 114,00 205,5 2 82,02 %
Alzchem @Jackfin 68,60 150,60 1,8 122,16 %
Biostem ??? 14,90 11,64 0 -21,88 %
Allfunds ??? 4,89 7,14 0,131 48,69 %

Kolmoskisan salkku oli keskittyneempi, mutta tasapainotetun salkun tuottoprosentti on sitäkin kauniimpi n. +47 % jo viidessä kuukaudessa. Luminasta tehty yritysostotarjous on kenties hieman onnekas yhteensattuma, mutta tuotto on aina tuottoa. :grin:

Seuraava kisa lienee pikkuhiljaa ovella, joten otan tässä avoimesti esiin oman toivomukseni kisaan numero neljä: @Tomi_Valkeajarvi ja yhteisötiimin kumppanit, pitäkää tämä kilpailu anonyyminä. Pitchien määrä laski selvästi, mutta samalla niiden laatu parani aivan häkellyttävän paljon. Jokaisessa kisassa on ollut hyviä suorituksia, mutta viimeisimmässä kirjoitettiin lähes joka pitchissä “yhtiön esittelyn” lisäksi myös oikeaa, omatoimista pohdintaa arvostustasoista ja tulevaisuuden näkymistä - ja mikä tärkeintä, kukaan ei tullut pelleilemään kilpailuun.

Edellisen kilpailun seitsikko asetti loistavasti suunnan omilla suorituksillaan, joten samanlaista meininkiä lisää koko foorumin voimin ensi kerralla. :+1:

45 tykkäystä

Kiitos @Hades erinomaisesta tilannepäivityksestä! Näemmä viimeisimmän kisan pitchien salkulla olisi tehnyt aika poskettomat tuotot lyhyessä ajassa. :money_mouth_face:

Pidetään ehdottomasti ainakin seuraava kisa anonyyminä ja mikäli tällainen formaatti tuntuu toimivan paremmin, niin en näe syytä miksei kisa voisi olla aina anonyymi.

Voisin palata asiaan tässä ihan lähiaikoina ja polkaista seuraavan kisan käyntiin, kunhan kiireisen kevään jälkeen lomailevalta legal-tiimiltä irtoaa vielä heidän lupailema päivitetty näkemys kisan sääntöihin ja ehtoihin, joista viimeksi heräsi huolta.

20 tykkäystä

Polkaistaanpas seuraava pitchikisa käyntiin, kun edellisestä on jo vierähtänyt tovi ja oletettavasti maailma on muuttunut sillä välin jälleen sen verran, että uusia sijoitusideoita on virinnyt. Nyt olisi siis aika kertoa mielestäsi parhaasta sijoitusideasta!

Korotetaan samalla myös panoksia tähän kisaan ja luvattakoon voittajalle 12kk Inderes Premium (arvo 200 €) + postitettava yllätyspalkinto (priceless). :gift:

Ja kuten @Hades tuossa tovi sitten toivoi, pidettäköön kisa anonyymina.

Kisan säännöt:

  1. Pitchaa mielestäsi paras sijoituskohde lähettämällä pitchisi minulle yksityisviestinä. Pyrin lähettämään pitchin ketjuun mahdollisimman pian paljastamatta nimimerkkiäsi.
  2. Osallistumisaika jatkuu keskiviikkoon 20.8. klo 12:00 asti.
  3. Äänestäminen tapahtuu tykkäämällä pitchistä. Tykkäyksiä saa jakaa niin monelle kuin haluaa.
  4. Äänestysaika päättyy maanantaina 25.8. klo 09:00, jolloin suoritan ääntenlaskun.
  5. Voittaja on se, jonka pitchaus saa eniten tykkäyksiä. Voittajan nimimerkki paljastetaan kisan ratkettua, ellei osallistuja toisin toivo.

Loppuun vielä disclaimer:

Kilpailuun osallistuvien viestejä ei tule tulkita sijoitusneuvonnaksi. Osallistujien viestit on tarkoitettu vain tieto- ja viihdekäyttöön. Mahdolliset kannanotot, arviot ja ennusteet ovat esittäjiensä näkemyksiä. Foorumin sääntöihin viitaten, yksilöllinen sijoitusneuvonta on luvanvaraista toimintaa ja siten kiellettyä, mutta yleinen keskustelu yhtiöistä ja osakkeista on sallittua. Inderes ei vastaa esitettyjen tietojen sisällöstä tai paikkansapitävyydestä. Foorumin käyttäjillä on vastuu omista sijoituspäätöksistään ja niiden tuloksista.

Näillä sanoilla, kisa alkakoon ja paras pitchi voittakoon! :trophy:

43 tykkäystä

Pitchi #1: Kreikka-ETF

YTD 69,55 %.

https://ratings.moodys.com/ratings-news/439297

Moody’s Ratings upgrades Greece’s ratings to Baa3 from Ba1, changes outlook to stable from positive

Paris, March 14, 2025 – Moody’s Ratings (Moody’s) has today upgraded the Government of Greece’s long-term local currency (LC) and foreign currency (FC) issuer ratings to Baa3 from Ba1. We have also upgraded the LC senior unsecured ratings to Baa3 from Ba1, and the FC senior unsecured shelf and senior unsecured MTN programme ratings to (P)Baa3 from (P)Ba1. The FC other short-term rating has been upgraded to (P)P-3 from (P)NP. The outlook has been changed to stable from positive.

12 tykkäystä

Pitchi #2: PepsiCo – Maailmanlaajuinen osinkojätti ja kulutustavarasektorin turvasatama

Yhtiö lyhyesti:
PepsiCo (PEP) on yksi maailman suurimmista elintarvike- ja juomayhtiöistä, jonka liikevaihto ylittää 90 miljardia USD vuodessa. Yhtiö omistaa yli 20 kansainvälisesti tunnettua brändiä, kuten Pepsi, Lay’s, Doritos, Quaker, Gatorade ja Tropicana. Nämä brändit löytyvät yli 200 maan hyllyiltä ja luovat vahvan, hajautetun tulovirran.


Miksi PepsiCo on erinomainen sijoituskohde juuri nyt?

:one: Defensiivinen ja kestävä liiketoiminta

Kulutustavarasektori on tunnetusti taantumankestävä – ihmiset ostavat juomia ja välipaloja riippumatta talouden sykleistä.

PepsiCon tuotteet ovat osa arjen peruskulutusta, mikä pitää kysynnän vakaana myös laskusuhdanteissa.

:two: Vahva osinkohistoria

Osinko on maksettu keskeytyksettä vuodesta 1965.

Osinkoa on korotettu yli 50 vuotta peräkkäin, mikä tekee PepsiCosta ns. Dividend King -yhtiön.

Nykyinen osinkotuotto on noin 3 %, ja viimeisen 10 vuoden keskimääräinen vuosittainen osingonkorotus on yli 7 %.

:three: Kansainvälinen kasvu

PepsiCon liikevaihdosta noin puolet tulee Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Kasvua tukevat erityisesti kehittyvät markkinat, joissa keskiluokka kasvaa nopeasti ja kulutustottumukset länsimaistuvat.

Yhtiö investoi vahvasti terveellisempiin ja vähäsokerisiin vaihtoehtoihin, kuten Pepsi Zero Sugar ja Quakerin kauratuotteet.

:four: Hinnoitteluvoima inflaation keskellä

Vahvat brändit ja laaja jakeluverkosto antavat PepsiColle mahdollisuuden nostaa hintoja ilman, että kysyntä kärsii merkittävästi.

Vuonna 2024 yhtiö onnistui siirtämään lähes koko raaka-ainekustannusten nousun hintoihinsa.

:five: Monipuolinen liiketoimintamalli

Coca-Colasta poiketen PepsiCo saa merkittävän osan liikevaihdostaan elintarvikkeista (Lay’s, Doritos jne.), mikä vähentää riippuvuutta juomamarkkinoista.

Tämä hajautus tekee tuloksesta vakaamman.


Keskeiset luvut (2024)

Liikevaihto: ~92 mrd USD

Nettotulos: ~9 mrd USD

Osinkotuotto: ~3 %

P/E-luku: n. 21 (vakaille yhtiöille tyypillinen)

Velkaantumisaste: hallittavissa, korkokulut hyvin katettu


Riskit

Valuuttakurssien vaihtelut voivat vaikuttaa kansainväliseen tulokseen.

Sokeripitoisten tuotteiden kysyntä voi laskea pitkällä aikavälillä terveystietoisuuden kasvaessa, mutta yhtiön strategia painottaa jo nyt terveellisempiä tuotteita.


Yhteenveto

PepsiCo on vahva, defensiivinen yhtiö, jolla on:

Pitkä ja luotettava osinkohistoria

Kansainvälinen kasvu

Monipuolinen tuotetarjonta

Kyky siirtää kustannuspaineet hintoihin

Se sopii sijoittajalle, joka arvostaa vakaata osinkovirtaa, maltillista kasvua ja mielenrauhaa markkinoiden heilahdellessa.

25 tykkäystä

Pitchi #3: Traction

Traction on pörssilistattu sijoitusyhtiö, jolla on aktiivisen omistajuuden kautta intressejä sekä pörssilistatuissa että listaamattomissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Lisäksi se harjoittaa sijoitustoimintaa tavoitteenaan saavuttaa hyvää tuottoa pääomalleen rahoitussijoitusten avulla, erityisesti muihin pörssiyhtiöihin ja korkoa tuottaviin instrumentteihin sijoittamalla.

Organisaatio ja historia

  • Perustettu vuonna 1974 Bengt Stillströmin toimesta yhden hengen konsulttiyrityksenä. Bengt Stillström oli toimitusjohtaja vuoteen 2001 saakka ja on nykyisin hallituksen puheenjohtaja. Hänen poikansa Petter Stillström on ollut toimitusjohtaja vuodesta 2001.
  • Liiketoimintamalli on kehittynyt konsulttipalveluista yrittäjäkumppanuuksiin, jotka sisältävät yhteisomistusta, tulospohjaisia palkkioita sekä suoria pääomasijoituksia, lainoja ja takauksia.
  • Pääomakanta on rakennettu pitkän ajan kuluessa ilman velkaa emoyhtiössä ja matalalla tai olemattomalla velalla projektiyhtiöissä.
  • Tractionin B-osake on ollut listattuna NASDAQ Tukholmassa 24.5.2000 lähtien.
  • Vuoden 2024 lopussa yhtiöllä oli 4 954 osakkeenomistajaa. Stillströmin perhe ja heidän yhtiönsä (Niveau Holding AB) omistavat merkittävän osuuden pääomasta ja äänivallasta.

Liikeidea ja filosofia

  • Tractionin liikeidea on toteuttaa kehitys- ja muutostyötä aktiivisen omistajuuden kautta kokonaan tai osittain omistamissaan yrityksissä, tavoitteena korkea tuotto ja arvonkasvu. Lisäksi se pyrkii sijoitustoiminnalla saavuttamaan hyvää tuottoa pääomalleen.
  • Yhtiön filosofia on olla pitkäjänteinen. Traction ei tavoittele konglomeraatin rakentamista, vaan toimii itsenäisten yhtiöiden kanssa, joiden arvonnousu realisoituu ajan myötä. Työalueena on yritysten yleinen kehittäminen ja muuttaminen, jossa luotetaan siihen, että yrityksillä itsellään on tarvittava tekninen ja toimialakohtainen osaaminen.
  • Omistajana Traction toimii aktiivisesti ja pitkäjänteisesti tiiviissä yhteistyössä muiden aktiivisten omistajien, yrittäjien ja yhtiöiden johdon kanssa. Se ei keskity tiettyihin toimialoihin, vaan soveltaa kehitys- ja muutostyötään kaikkiin yrityksiin, jotka painottavat liiketoimintaosaamista, pitkän aikavälin näkökulmaa ja hyvää hallintotapaa.

Tavoitteet ja strategia

  • Pääasiallinen tavoite on kasvattaa jatkuvasti osakekohtaista omaa pääomaa (osingot mukaan lukien) selvästi enemmän kuin Tukholman pörssin yleinen kehitys, sekä luoda kannattavaa kasvua kokonaan ja osittain omistetuissa yrityksissä.
  • Tavoitteiden saavuttamiseksi Traction hyödyntää kykyään tunnistaa kiinnostavia liiketoimintaprojekteja ja houkuttelevia sijoituskohteita, valita oikeat kumppanit (erityisesti yritysjohtajat, yrittäjät ja aktiiviset omistajat), tarjota tukea ja lisäosaamista projektipäälliköiden kautta, tehdä yhteistyötä kumppaneiden kanssa, joilla on rooleja projektipäällikkönä, hallituksen jäsenenä, toimitusjohtajana tai omistajana, sekä varmistaa riittävät taloudelliset resurssit.

Sijoitusomistukset (31.12.2024)

  • Aktiiviset pörssilistatut omistukset (31 % omasta pääomasta, 1 337 milj. SEK):
    • BE Group – teräs- ja metallialan kauppa- ja palveluyritys, 25 % omistus.
    • Drillcon – Euroopan suurin ydinporaukseen erikoistunut yritys, 54 % omistus.
    • Diales Plc – brittiläinen konsulttiyritys riidanratkaisussa, 27 % omistus.
    • Hifab Group – kiinteistöalan projektinjohto, 52 % omistus.
    • Nilörngruppen – muotialan brändäys- ja designratkaisut, 26 % omistus.
    • OEM International – teollisuuden komponentti- ja järjestelmäkauppa, osuus myyty EQT:lle 2025 alussa, uusi sijoitus B-osakkeisiin.
    • Portmeirion Group Plc – brittiläinen posliini- ja kodintarvikeyhtiö, 15 % omistus.
    • Softronic – IT- ja johtamiskonsultointi, 22 % omistus.
  • Listaamattomat omistukset (12 % omasta pääomasta, 530 milj. SEK):
    • Ankarsrum Kitchen – kodinkoneet, 100 % omistus.
    • Recco Holding – lumivyöry- ja etsintäjärjestelmät, 49,9 % omistus.
    • Sigicom – ympäristömittausjärjestelmät, 21 % omistus.
    • Lisäksi Medino, Brillianze Sweden ja Tengai.
  • Rahoitussijoitukset (56 % omasta pääomasta, 2 380 milj. SEK):
    • Pörssiosakkeita (1 070 milj. SEK), korkosijoituksia (807 milj. SEK) ja likvidejä varoja (502 milj. SEK).
    • Merkittävät omistukset mm. Duroc (8 %) ja PION Group (6 %).

Verrattuna tunnetuimpaan kilpailijaan Investoriin yritys on kooltaan huomattavasti pienempi ja osallistuu aktiivisemmin yritysten kehittämiseen ja hankkeisiin. Suurempi osinkoprosentti voi myös houkutella sijoittajia.

Nykyinen substanssialennus historiallisesti keskiarvoa. (Ibindex)

26 tykkäystä