Pihlajalinna - Ljusare tider väntar

Pihlajalinnas aktieägare kan återigen förvänta sig utdelning genom delvis tveksamma metoder. En yrkesutövande läkare hos Pihlajalinna har fakturerat 4 600 euro för ett 20 minuter långt ingrepp för att ta bort födelsemärken, efter att vid faktureringen ha märkt att betalaren var försäkringsbolaget Pohjantähti. Man kan väl anta att även detta besök genererar en viss procentandel till bolaget och aktieägarna. Läkaren utgår uppenbarligen ifrån att även en helt orimlig faktura går igenom försäkringsbolagets automatiserade process. Ett enskilt fall, men är det bara toppen av isberget? Integritetsskyddslagar och dylikt förhindrar effektivt mer detaljerade analyser.

Inom den offentliga vården skulle ett sådant borttagande av födelsemärken ha kostat runt en hundralapp i självkostnadspris.

Om någon fortfarande hävdar att privat hälso- och sjukvård är ett effektivt arrangemang som sparar samhällets pengar, bör man fundera lite extra även ur detta perspektiv. Med dessa ockerpriser förvånar det mig inte att jag själv numera betalar över 1 000 euro per år för mina försäkringar, och varje år stiger priset med mer än 10 %. Det är inte ett förnuftigt användande av pengar på samhällsnivå.

10 gillningar