Ite kiinnitin asiaan huomiota kun törmäsin threadiin ja huomasin että ei ainakaan itellä OP:ssa säästötilillä tunnu ns. ylimääräiset nostot eli yli 4 kertaa vuodessa vaikuttavan mitenkään palvelumaksuihin ainakaan asiakasomistajalla. Bonustilillä tai muissakaan tiliotteissa ei näy mitään ekstrasummia. Sama summakin siirtyy tililtä toiselle. Enkä nopeasti katsottuna mistään edes löytänyt että paljonko se maksu ylimääräisistä siirroista edes olisi.
OP:n säästötili ei välttämättä ole sama kuin OP:n Kasvutuotto, johon tuolla 4 maksuttomalla nostolla on viitattu. OP (ja muutkin pankit) ovat aikojen saatossa myyneet erilaisia säästötilejä eri nimillä ja eri ehdoilla. Esim itselläni on myös vanha ”säästötili” (Jatkuva Tuottotili tjsp) olenassa, joskaan ei käytössä, jossa ei ole nostorajoituksia mutta ei myöskään yhtä hyvää korkoa kuin Kasvutuotto -tilillä.
Vai viittaatko nimenomaan Kasvutuotto - tiliin?
Itselläni on käytössä “kerrostuotto” joka on käytännössä kuin Kasvutuotto sillä erotuksella että korkoa alkaa saada vasta 10k+ mutta nostorajoituksia ei ole.
Perheen säästötiliksi tuo on ihan passeli nimenomaan nostorajoituksettomuutensa vuoksi.
Käsittääkseni op kasvutuotossakin saa korkoa rahalleen vasta kun sinne tallettaa yli 10k€.
Kiinteä 0.2% ja op-bonus jos alle 10.000e
Alle 10k€ euroa tuolla kasvuototto tms. tilillä ei kannata hautoa. 1.11.2023 alkaen OP maksaa omistaja-asiakkaalleen perus käyttötillekkin enemmän korkoa (0,25% + bonukset). Hulluksi on homma mennyt .
Ilmaisin itseäni huonosti: Kerrostuotossa korkoa maksetaan siis vain kymppitonnin ylittävälle osalle, kun kasvutuotossa alkaa kymppitonnin ylityttyä saada korkoa sille koko kymppitonnille.
Joo taisin olla hiukan kujalla. Käsi ylös virheen merkiksi. Mulla on just tuo Kerrostuotto-tili josta ilmeisesti saa nostella miten huvittaa.
Joka tapauksessa itse olen nuo käteiset parkkeerannut lyhyen koron rahastoihin nyt kun niistäkin alkanut saada jotain. Periaatteessa niillä on parempi tuotto, mutta isompi riski. Riski on nyt se että sijoitetusta omaisuudesta ei välttämättä jää voitolle.
Ahaa, no 0.2 on kyllä käytännössä nolla näillä nyky markkinoilla .
Huomautuksena vaan, että lukaiskaahan joskus ihan ne olemassaolevien tilienne ehdot, älkääkä menkö vain sillä mitä pankit mainostavat säästötilien ehtojen olevan.
Itse hoksasin vasta nyt katsoa osuuspankissa olevan säästötilini ehdot, kun olen vain naiivisti olettanut sen olevan se heidän mainostamansa
10-49 999e summalle 3kk euribor vähennettynä 0.90%
Minun ehtoni olivat samalle summalle 6kk euribor vähennettynä 1.90%
Jeps, ja kysymällä erikseen saa vielä paremman ehdon.
Olisiko siellä useita erilaisia ja eri nimisiä tilejä? Kasvutuotto on ihan eri tili eri ehdoilla kuin joku vanha eli jopa niinkin kauan kuin pari vuotta sitten avattu säästötili.
Harmillisesti OP kuitenkin kasvutuottotilin esittelyssä käyttää siitä rinnaisnimeä säästötili.
Osuuspankilla on vain yksi säästötili tarjolla, omani kulkee nimellä tavoitetili ja olettaisin nimen muutetun kasvutuottotiliksi jossain vaiheessa. Tavoitetiliä ei nykypäivänä ole enää olemassakaan, mutta kyseessä tosiaan vuosikymmeniä vanha tili.
Mielestäni tämä muotoilu on harhaanjohtavaa. Säästötili on aika pitkälle yleisnimi tileille, jotka on tarkoitettu säästämiseen. Parhaillaankin OP:lla on tähän esim määräaikaisia tilejä tai sitten tuo Kasvutuotto. Aiemmin on myyty mm. Kerrostuottoa ja, Jatkuva tuotto -tilejä, kaikki “säästötilejä”.
Valtaosalle asiakkaaista tilit ovat edelleen voimassa vanhoilla ehdoilla, ei voi siis sanoa, että vain nimi olisi muuttunut. Itsellä esimerkiksi näkyy verkkopankissa kummittelemassa kolme vanhaa erilaista “säästötiliä”, kaikissa eri nimi ja eri ehdot ja korkomallit.
Tässäkin ketjussa olisi siis parempi puhua aina specifillä tilin nimellä (ja ehdoilla) sen sijaan, että puhutaan jostain “OP:n säästötilistä”, joka ei sinänsä yksiköi mitään.
Alkuperäisen viestini pointti oli se, että käykää tilienne ehdot joskus läpikin, älkääkä kuten minä tyhmänä oletin omistavani op:n kasvutuottotilin tietyin ehdoin enkä jonkun jo muinoin kuopatun tavoitetilin aivan toisin ehdoin.
Toki ehkä tämä on inderesin foorumilla aivan tarpeeton muistutus ja kaikki selaavat kaikki 12 tiliään läpi automaattisesti aina parin vuoden välein, mutta ihan siltä varalta vaan, että joukossa on joku toinenkin yhtä hömelö kuin minä.
Jep, täällä ilmoittautuu toinenkin hömelö. En ollut tajunnut lainkaan, että minulla on tavoitetili, ei suinkaan kasvutuottotili, kuten luulin. Mobiilissahan lukee vain säästötili.
Tässä kyllä OP saisi olla myös itse selkeämpi, jotta jokaisen tilin korkoportaat saisi näkyviin mobiilissa yhdellä klikkauksella.
Eiköhän pankkien kannata olla mahdollisimman epäselkeitä noitten suhteen ja ilmoittaa korot ja kaikki huonontavat ehdot mahdollisimman huonosti ja hankalasti, mutta kuitenkin laillisesti. Tällä tavoin saadaan ihmisiltä enemmän rahaa, kuten esimerkiksi Kemistillä juuri käynyt.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ja alle 10k summille korko on kyllä mallia nimellinen.
Lisäksi tämä on aika syvältä:
Korkoportaan mukaista talletuskorkoa maksetaan vain kyseisen korkoportaan ylittävälle summalle. Talletuskorko on 10 000 euroon asti 0,30 %. Sen ylittävältä osalta aina 50 000 euroon asti talletuskorko on 1,50 %, jne.
Joo, eipä tämänkään jälkeen kannata pennosia Nordnetissä makuuttaa, vaan siirtää muualle koron perässä. Nordnetiin vain minimi mitä siellä pitää olla kassaa, loput paremmille tileille.