Panostaja som investeringsobjekt

Tack för dina ord. Själv är jag mycket säker på att dessa år av arbete kommer att belönas nästa år. Avtal och deals är nästan alltid under NDA och offentliggörs vid någon tidpunkt, antingen när royaltyintäkterna börjar rulla in eller när RTLS-verksamheten börjar skalas upp. Det jag främst är spänd på är när detta kommer att ske och i vilken omfattning.

Men om man orkar tröska igenom mina nyheter/länkar så kan man enligt min mening ganska väl ringa in när roadmaps har trätt i kraft. Om man undersöker saken närmare så vet man att det tar flera år från det att besluten fattas tills produkterna är färdiga och redo att skalas upp i produktion.

Och vad gäller Revenio, så ser jag själv potential för något mycket större än Revenio :slight_smile:

1 gillning

Fler case studies. Om den där ADAS-radarn/IP:n hamnar hos en Tier 1/OEM skulle det verkligen ge en bra boost för försäljningen. Det slutgiltiga genombrottet börjar närma sig​:+1:

Låt oss även lyfta fram potentialen på IoT-marknaden. Den kommer att bli enorm..

1 gillning

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/elinkeinoministeri-puisto-vierailee-koreassa-ja-japanissa

3 gillningar

Här är Ollis förhandskommentarer inför att Panostaja presenterar sitt Q1-resultat på torsdag. :slight_smile:

I rapporten fokuserar vi särskilt på framstegen i kommersialiseringen av CoreHW:s produktverksamhet, då de japanska kunderna i detta skede av våren borde ha fattat beslut om eventuella utökningar av sina piloter. Som helhet förväntar vi oss att bolagets faktiska siffror ligger nära jämförelseperioden, men utformningen av våra prognoser har försvårats något av bristen på jämförelsetal då bolaget har ändrat sitt räkenskapsår. Det Q1’26 som nu publiceras avser perioden januari–mars, medan Q1’25 motsvarade perioden november–januari.

1 gillning

Jag tror att vi nu är mycket nära avslut när det gäller dessa pilotkunder. Jag antar att man har väntat på att Bluetooth 6.2 ska bli “obligatoriskt” / att testningen ska öppnas samt på lanseringen av Bluetooth 6.3.

Kunderna köper inte förrän BQB-testerna är genomförda; Corehw har redan Telec-certifierade produkter i Japan.

Kunden motiverar valet av Corehw: ”Den uppfyller både Japans radiokrav och den senaste Bluetooth-standarden”.

TCRL gör Channel Sounding-kvalificeringen obligatorisk om funktionen används.

1 gillning

Bra snabbkommentar från Robo, i linje med det jag själv hann ögna igenom! Det var faktiskt lite svårt att göra prognoser då jämförelsetal för perioden inte fanns tillgängliga på förhand! Robokommentti Panostajan Q1-tuloksesta - Inderes

Om ni har bra frågor i åtanke inför intervjun med Panostajas VD, får ni gärna skicka dem.

3 gillningar

Varför har ett så här litet börsbolag så stora koncernkostnader (-0,8 meur Q1)? Hur motiveras detta och vilken framgång har det medfört för aktieägarna?

6 gillningar

Jag tror att alla vill veta hur det ligger till med CoreHW:s situation. Man tycker att man borde få en lite mer omfattande rapport med tanke på koncernkostnaderna på 0,6 miljoner.

2 gillningar

Jag har för mig att Guggus minoritetsandel i Panostajas balansräkning värderades till cirka 1,5 miljoner euro. Har risken för en nedskrivning (jämförbart med Hygga) ökat? Omsättningen fortsatte att sjunka och förlusten i förhållande till omsättningen fortsatte att växa.

Har Panostajas tillväxtmål för Lenio ändrats (kontra hösten 2025), då efterfrågan på Lenio enligt Q1 fortfarande är svag och tillväxten inte har framskridit enligt planerna?

Den här ekvationen fungerar ju inte, att huvudkontoret i Tammerfors bränner mer än vad portföljbolagen hinner generera i rörelsevinst till koncernen:

7 gillningar

Ännu ett helt fruktansvärt resultat, och inget bättre är i sikte på kort sikt då rapportens utsikter för samtliga investeringsobjekt på kort sikt är tillfredsställande. Man har väntat på CoreHW:s genombrott de senaste 5 åren, och med den här takten lär man få vänta i 5 år till. Lösningen är som hos Optomed, men det utlovade slutgiltiga genombrottet har uteblivit.

När det gäller ledningen har de senaste åren inneburit ett ständigt brännande av kassa. De mest lönsamma delarna har knoppats av från Grano (Sokopro, Diesel osv.) och kvar finns en ständigt krympande och olönsam tryckeriverksamhet.

6 gillningar

Det här är verkligen märkligt sett ur en ägares perspektiv. Delar av Grano som genererar vinst styckas av till det operativa gänget för en struntsumma. Samtidigt, efter fem års väntan, köper man för några miljoner en startup som befinner sig på en extremt konkurrensutsatt marknad.

4 gillningar

Tack, bra frågor! Jag ska försöka inkludera dessa i intervjun!

1 gillning

Vad skulle VD:ns syn på en summan-av-delarna-kalkyl (SOTP) vara? Hur värderas portföljens olika typer av verksamheter?

Min egen gissning:

Corehw: Resultat/Omsättning * multipelX + patentportföljY ??

Lenio och Oscar: ARR * multipelZ ??

Övriga: 0 eller något från balansomräkningen?

Jag tror att de tre första faktorerna motiverar och till och med överstiger nuvarande aktiekurs. Finns det tilltro på huvudkontoret till Panostajas egen värdering? Vilken nivå borde den ligga på?

1. Vilka faktorer är för närvarande de främsta orsakerna till att kundernas PoC-fas (Proof of Concept) drar ut på tiden?

Investeringsprocesser, internt beslutsfattande eller standarder/certifiering?

1. Hur ser ni att nya Bluetooth-funktioner (t.ex. noggrannare avståndsmätning) påverkar kundernas beslutsfattande?
  2. Hur aktiv roll spelar de nya kanalpartnerna redan i kundprojekten?
  3. Hur långt har industri- och logistikkunderna i Japan kommit i övergången från proof‑of‑concept till nästa fas?
  4. När en kund övergår till produktionsdrift, hur mycket ökar den typiska kundrelationens storlek jämfört med PoC-fasen?
  5. Vilken konkret faktor ger kunderna den slutgiltiga tryggheten att gå från pilot till investeringsbeslut just nu?
  6. Vilken roll spelar IP-verksamheten (immaterialrätter) i bolaget för närvarande och hur ser ni att den utvecklas i framtiden?
  7. Hur stora är företagen i er kundbas vanligtvis – rör det sig om globalt betydande aktörer?
4 gillningar

Här är intervjun, jag hann bara inkludera de tidigare frågorna den här gången

2 gillningar

Granos nettoskulder sjönk med 2 miljoner från förra kvartalet och Corehws med ca 700 t€ . Vad månne ligger bakom detta?

Alltid samma förklaringar. “Det allmänna ekonomiska läget är osäkert eller dåligt”. Tänker de fortsätta så här i fem år till?

Här är den uppdaterade analysen: Panostaja Q1'26: Tasaisen harmaa suoritus - Inderes

Jag resonerade kring minskningen av Granos nettoskuld i rapporten enligt följande: “Granos nettoskuld minskade oväntat med 2 MEUR från årsskiftet trots ett förlustbringande resultat. Någon tydlig orsak till detta angavs inte i översikten, men vi bedömer att bakgrunden var förändringar i IFRS 16-skulder i samband med att lokalerna minskades för att motsvara det minskade antalet anställda.”

I Osacri steg däremot nettoskulden med cirka 1,5 MEUR, vilket berodde på utdelning till Panostaja samt ett nytt hyresavtal som ökade IFRS 16-skulden.

När det gäller CoreHW kan det handla om timingen av kundernas pilotbetalningar.

6 gillningar

Gugguu har effektiviserat in i det sista, och nu tillverkas deras dyra barnkläder bland annat i Kina. Så mycket för den inhemska prägeln.

Gugguus nedåtspiral ser inte ut att vända till det bättre. Är detta månne Panostajas nästa slutgiltiga nedskrivningsfall i år?: 1 MEUR i aktiekapital och 0,5 MEUR i beviljat lån.

(betalvägg)

2 gillningar

Olli har lämnat sin kommentar angående sammanslagningen av Lenio och Infomaatti :slight_smile:

Panostaja meddelade i tisdags att dess portföljbolag Lenio går samman med Infomaatti, som fokuserar på rapportering av fältarbete. Vi anser att affären är strategiskt mycket logisk, då den i praktiken fördubblar storleken på det lilla Lenio och breddar mjukvaruerbjudandet på den konkurrensutsatta marknaden för mobilt arbete. Panostaja investerar 2,0 MEUR i arrangemanget, vilket motsvarar ungefär hälften av moderbolagets nuvarande nettokassa. Köpeskillingen framstår i ljuset av Infomaattis tillväxt och lönsamhet som rimlig enligt vår mening. Affären är liten i kontexten av Panostajas totala substansvärde (sum-of-the-parts) och påverkar inte vår syn på bolaget. Vi kommer att uppdatera våra prognoser för Lenio i samband med nästa uppdatering.

2 gillningar