Kurssi laskee osingossa osingon verran. Omien ostossa kurssi ei laske. Eli se aiheuttaa virheen. Jos sitä ei huomioi, generoit osingon taikaseinästä (kuten moni toki kuvitteleekin).
Ja miten siis laskit luovutusvoittoverot? Fifolla myyt aina vanhinta erää, maksat voitosta veron tai HMO jos se tulee edullisemmaksi eli jos todellinen hankintameno on alle 20/40% myyntihinnasta.
Mutta kun tarkoitus sijoittaa samaan firmaan osingot on omien ostot tietty se paras tapa, säästyy verot ja komissiot ja bonuksena vaiva.
Mihin tämä avautuminen liittyi? Ei kukaan ole muuta väittänyt. Käteistä saa myymällä tai saamalla osinkoja. Nyt verrataan niiden vaikutuksia siihen saatavaan rahamäärään.
Teoriassa (ja käytännössä maksuhetkellä) toki, mutta oikeassa elämässä kurssi kyllä on kaikissa koskaan omistamissani osakkeissa ollut vuoden päästä vähintäänkin sama kuin vuosi sitten. Valtaosassa korkeampi. Sitä tuo taulukon 0,50 € nousu vähän yrittää simuloida. Toki sitä on mahdoton arvata minkään kohdalla, mutta tuo on aika konservatiivinen arvio.
Mutta et sinä voi olettaa, että osingon maksu ei vaikuta kurssikehitykseen. Jotta laskelmassasi olisi järkeä, tuossa kuuluisi olettaa, että jos osingon sijasta ostetaan omia osakkeita, niin kurssi nousee vuodessa osingon verran enemmän.
Edit. Jos näin ei tee, niin siinä luopuu samalla ajatuksesta, että valuaation ja osakkeen kurssin välillä on yhteys. Sitten onkin sama ryhtyä vaikka momentum sijoittajaksi ja lakata välittämästä arvostustasoista.
Se johtuu silloin ihan muista syistä kuin voitonjaon muodosta. Tiedän että sijoitat paljon BDC-yhtiöihin; nehän maksavat tuloksen aina pois osinkona (samoin kuin REITit tekevät). Olet varmasti huomannut että osakekurssit aina dippaavat osingonjaon yhteydessä. Jos ne sen jälkeen taas nousevat korkeammalle, se johtuu yhtiöiden tuloskasvusta tai arvostuskertoimien nousemisesta, ei siitä että osinko olisi ilmainen lounas.
Joo, mutta sä lasket ton täysin väärin ja teet väärän laskun perusteella väärät johtopäätökset. Shit in, shit out.
Koeta tehdä se ajattelemalla yrityksen koko markkina-arvoa, mietin miten markkina-arvo muuttuu kun yritys tekee bisnestä (se imuroi rahaa asiakkailta omaan taseeseen, samalla summalla voitonjakotavasta riippumatta), sitten mieti, mitä markkina-arvolle ja osakemäärälle tapahtuu kun suoritetaan voitonjako, laske kurssi sen perusteella ja sitten mieti miten ne ostot toteutetaan, miten kurssi kehittyy.
Esim. A jakaa osinkkoja, B ostaa omiaan. Kummatkin generoivat 10k vuodessa.
Alussa kummankin markkina-arvo 100k. Osakkeita 10k. Kurssi 10e.
Vuoden päästä ennen voitonjakoa kummankin markkina-arvo noussut 110k euroon, koska tekivät bisnestä ja imuroivat rahaa asiakkailta. Sama osakemäärä. Kurssi noussut 11 euroon kummallakin.
A jakaa osinkkoja 5k. Markkina-arvo laskee 105k:hon koska raha katosi taseesta, osakemäärä pysyy samana, kurssi laskee 10,5 euroon. Osakkaat saavat käteistä, maksavat verot.
B ostaa omiaan 5k:lla saa n. 455 osaketta, jotka mitätöidään. Markkina-arvo laski samaan 105k:hon, osakemäärä laski 9545 kappaleeseen. Kurssi on nyt 105k/9545 = 11e. Eli ei laskenut. Osa möi osakkeensa ja sai käteistä (ja maksoivat luovutusvoittoverot), osa piti osakkeet jolloin saivat isomman omistusosuuden.
Sitten toista tuo joka vuodelle. Toisena vuonna generoidaan taas sama tuotto kummallekin firmalle, lasketaan uusi kurssi ja osakemäärä jne. Ja sitten otat fifon ja HMO:n huomioon kun lasket verot.
No tämä taisi tulla selväksi, ettei kiinnosta Ei tarvise osallistua keskusteluunkaan.
Tätä ketjua seuranneena - ja kuten nimikin kertoo niin osinkofriikkinä, saa olla aika jääräpää (tai ymmärtämätön) jos ei ymmärrä näiden Paapaan viestien perusteella näiden kahden eroa. Tämä asia on aika yksiselitteinen eikä sitä millään taikaesimerkeillä muuksi muuta.
Minusta ymmärrät tämän keskustelun nyt väärin. Ei kukaan kritisoi sitä, että preferoit osinkoja omien ostojen sijaan. Minäkin tykkään osingoista, koska ne ovat vaivattomia. Ne ovat myös psykologisesti mukavampia, koska olen luonteeltani ikiholdari enkä halua myydä osakkeita saadakseni kassavirtaa, jota on edelleen psykologisesti mukavaa käyttää kivoihin asioihin itselle.
Minun fiilikseni siitä että osingot ovat kivoja ei muuta sitä faktapohjaa johon esim. Paapaan viestit perustuvat.
Vaikka olen tänään puhunut omien ostojen puolesta, olen silti yleisesti ottaen “team osingot”.
Mielestäni kehityskaartensa tietyissä vaiheissa olevien yhtiöiden kannattaa jakaa ylimääräinen raha omistajille. Voitonjakoa siis.
Säännöllisen kassavirran tekeminen omien ostojen kautta “osinkomaiseen tyyliin” on kuitenkin kauhean vaikeaa piensijoittajana: on työlästä edes selvittää kuinka paljon osakkeita nyt mitätöitiinkään ja mitä teen kun omistan vaikka 10 osaketta joiden kappalehinta on 3000€ ja koko buyback oli 500€/osake.
Tällaisten asioiden säännöllinen pohtiminen tuo suuren vaaran, että keskittyy ihan vääriin asioihin. Tämä vaara on myös osingoissa mutta niiden säännöllisyys ja “automaattisuus” on omiaan viemään ajatukset tulevaisuuteen nykyhetken sijasta.
Yksi tämän foorumin hienoimmista ketjuista, kun aina tasaisin väliajoin tänne löytää joku oman elämänsä arvosijoittaja neuvomaan miten typerää osinkojen maksaminen on
Eiköhän jokainen foorumin käyttäjä jo ymmärrä, että osingoista menee veroa. Itse silti arvostan osingoissa ennustettavuutta ja helppoutta, kun ei tarvitse juuri ikinä myydä mitään, jos nyt sattuisi vaikka se kuuluisa pörssiromahdus samaan aikaan keittiöremontin kanssa. Väitänpä myös että lisäkseni on suuri joukko sijoittajia, jotka arvostavat tasaisen kasvavaa osinkoa ja tämähän vaikuttaa positiivisesti kyseisten yritysten arvostuskertoimiin ja kurssikehitykseen!
Yritysten etsiminen ja ostaminen pörssiarvoaan edullisemmin menee dissauksesta, mutta samaan aikaan on erityisen kiva kun yritys jakaa oikein isosti osinkonannaa tilille.
Pörssiromahduksessa kun huonoihin näkymiin osinkoa leikataan niin todella kurssi ja omat rahat tykkää. Jos osinkoa saa niin yrityksen arvoa ja myyntiä ei tarvitse miettiäkään eikun.
Jos todella helppoutta ja ennustettavuutta haluaa niin miltä kuulostaisi sellainen kuin indeksisjoittaminen?
Lähes varmasti lopputulos on parempi kuin osinkoprosentin tuijottaminen varsinkin verot huomioiden, mutta eihöhän se ole päivänselvää kaikille tätä ketjua selanneille että mistään järjellä perusteltavissa asiasta ei tuossa hommassa ole kyse. Ei ole olemassa mitään argumenttia joka tuota venettä kääntäisi
Kunpa ymmärtäisikin… Musta tuntuu, että moni osinkosijoittaja ottaa tämän keskustelun henkilökohtaisena loukkauksena, ikään kuin oma harras uskonto kyseenalaistetaan. Vaikka tarkoitus on vain parantaa sijoittajien ymmärrystä siitä, miten osingot ja omien ostot eroavat toisistaan ja ennen kaikkea miten ne eivät eroa. Ja tietenkin tarkoitus on auttaa sijoittamaan tienaamaan enemmän säästyneiden verojen takia.
Joka toinen viikko ketjuun eksyy kirjoittajia, jotka selvästi eivät eroa ymmärrä ja vastustavat omien ostoja täysin hatusta revityillä syillä jotka on ammuttu edellisen viikon aikana alas. Rinse and repeat. Se on mielenkiintoinen ilmiö ja kertoo kuinka heppoisin eväin sijoitetaan.
Se taas EI ole ongelma, että joku nyt vaan tykkää osingoista koska se luo kassavirtaa ilman että pitää tehdä mitään, vaikka joutuukin maksamaan enemmän veroja. Se on täysin hyväksyttävä mielipide, johon ei kellään ole mitään vastaansanottavaa. Jos omien ostoista haluaa käteistä, pitää tehdä jotain. Eikä kukaan ole muuta väittänytkään.
Mun mielestä omien ostot ymmärretään hyvin laajasti ja pahasti väärin niin tuulipukujen kuin ammattilaistenkin keskuudessa, ja siksi tämä ketju ja aihe on hyvä asia, aina silloin tällöin nimittäin eteen osuu osinkosijoittaja, joka ymmärtää eron kun sen selittää. Jos nuo erot eivät jotain lukijaa kiinnosta tai jos oma ymmärrys ei niiden tajuamiseen riitä, niin eipä tätä aihetta tarvitse lukea. Mutta itse tulen jatkossakin korjaamaan virheelliset väittämät osingoista ja omien ostoista vaikka se aina hiukan paheksuntaa aiheuttaakin.
Lisäksi, tämä on jossain määrin suomalainen ilmiö. Täällä omien ostot ymmärretään väärin ja siksi yrityksetkään eivät niitä niin paljon harrasta. Jenkeissä omien ostot on ihan peruskauraa voitonjaossa. Suomessa päädytään siis tämänkin osalta maksamaan enemmän veroja kuin olisi tarve. Onneksi on havaittavissa pientä parannusta, esim. Sampo selvästi näyttää ottavan omien ostot säännölliseksi osaksi voitonjakoa.
PS. Osinkovirtaa kasvattava osinkosijoittaja tuskin edes haluaa arvostuskeroimien kasvua ellei ole salkkuaan tyhjentämässä…
Osingon jako voi olla yrityksen kannalta toisinaan parempi vaihtoehto.
Omien ostot syövät freefloattia ja niiden toteutuskin voi olla toisinaan hankalaa matalan likviditeetin takia. Freefloatin pienemisen myötä matala likviditeetti pienenisi entisestään. Tuskin esim. Ponssella edes harkitsevat omien ostoja.
Freefloatin pieneneminen vaikuttaa myös siihen millaisessa painossa yritys on indeksirahastoissa, koska indeksien painotukset ovat float-korjattuja.
Heikko likviditeetti tekee muutoinkin tuon hankalaksi, että muuntaa omien ostot käteiseksi ja myös vastaavasti osingot lisäomistukseksi. Ja listaamattomalla voi olla ettei kauppaa voi lainkaan käydä, vaan osinko on ainoa tapa saada voitonjako käteisenä. Eli siinäkin mielessä osakkeen likviditeetti tietenkin pitää ottaa huomioon tässä vertailussa.
Jos tavoitteena on osakkeenomistaja-arvon kasvattaminen omien ostoilla niin huono likvideetti markkinoilla ei ole mikään ongelma, tällöinn tehdään tender offer.
Tenderr offer eli ostotarjous on hyvä keino ostaa osakkeita takaisin ilman, että yhtiö joutuu ostamaan niitä jatkuvasti markkinoilta pienissä erissä. Jos yhtiön tavoitteena on parantaa omistaja-arvoa eikä se ole huolissaan päivittäisestä kaupankäynnistä sun muusta hälystä ja kohinasta, tender offer on järkevä tapa saada suuria määriä osakkeita takaisin ilman, että vaikkapa markkinaliikkeet vaikuttavat ostohintaan
Ei nyt mitenkään hirmu yleisiä mutta ei nyt mitään ääriharvinaisiakaan, ellei puhuta Suomesta
Jos mietitään legendaarisia kaikkien aikojen parhaita pääoman allokaatioratkaisuja niin Henry Singleton teki 1970 massiiviset tender offerit Teledynen osakkeelle ja osti pois 90% osakkeista. 90%!!!
Pysähdyn, mietin asiaa, ja pidän hiljaisen hetken tämän kunniaksi.
(Miettikää mikä olisi reaktio tälläiseen Suomessa ).
No miten kävi ? 1971-1984 osakekohtainen tulos kasvoi 40% per vuosi. Se on yli 100 baggeri. Mikä se Sinkon portfolion osinkokasvuprosentti olikaan?
Toinen kuuluisa tender offer on Buffetin ostotarjous Berkshiren osakkeista, tämä oli muistaakseni jopa aika äskettäin eli 2011-2012.
Omien osakkeiden osto voidaan nähdä eräänlaisena peiteltynä osingonmaksuna ilman veroseuraamuksia. Onneksi kansanedustajat eivät ole tätä huomanneet.
Eduskunta päättää verolainsäädännöstä, mutta tältä osin Suomi tuskin pääsee sooloilemaan, sillä kaikissa muissa länsimaissa tämä peitellyltä osingonmaksulta vaikuttava toiminta hyväksytään.
Jossain tapauksissa listaamattomissa firmoissa missä yritys ostaa omia osakkeita voidaan tulkita transaktio peitellyksi osingoksi. Esimerkkinä jos kaikki omistajat sopivat myyvänsä samassa suhteessa.
Raskauttavana seikkana peitellyn osingon soveltamisen kannalta on ollut, jos osakkeita on esimerkiksi hankittu kaikilta osakkailta tasaisesti, tai omistussuhteet taikka määräysvalta eivät ole yhtiössä muutoin muuttuneet (KVL 28/2007). Raskauttavana seikkana on pidetty myös sitä, ettei yhtiö ole jakanut voittovaroja avoimena osingonjakona.