Orthex - Plast till världen

Haha :smiley: Tack till tittarna också för de bra publikfrågorna!
Alexander har blivit intervjuad så mycket att det blir ständigt mer utmanande för mig att komma på nya intressanta frågor.

10 gillningar

Vid fabriken i Lojo har det tydligen nyligen anordnats ett fabriksbesök för investerare. Hade du någon information om detta, Thomas? Främst ur den synvinkeln, vilken typ av investerare var evenemanget riktat till? Jag minns inte direkt att det skulle ha funnits en allmän inbjudan någonstans? Eller har det bara gått mig förbi då :thinking:
Screenshot_20250611_174014
Känner någon igen personerna på bilden? De är åtminstone inte bekanta för mig.

8 gillningar

Dessa brukar företag ordna för institutionella representanter och storinvesterare, inte några allmänna tillfällen för allmänheten.

3 gillningar

Öppet hus-fabriksrundturer kommer igen hösten 2025, så varje småsparare kan, om de vill, åka dit för att lära sig mer om företagets produktion. Jag frågade företaget om detta förra hösten:

“-- Förra året var det relativt få deltagare, så vi bestämde oss för att hålla Öppet hus vartannat år. Det vill säga nästa gång igen i oktober 2025.”

8 gillningar

Bankerna arrangerar introduktionsevenemang för olika företag för sina institutionella kunder och detta övre var arrangerat av SEB. Jag fick ingen inbjudan till detta, men förmögenheten som hanteras av personerna på bilden verkar vara i en helt annan klass än min :confused:
Orthex arrangerar också själva fabriksrundturer med öppet hus, som @Otter_Investor också nämnde.

9 gillningar

Hälsningar!

Tack för din aktivitet och för att du lämnade in ett initiativ till vår tjänst. Ditt initiativ samlade 9 stöd före tidsfristen, med totalt 25702 aktier.

Vi vidarebefordrade informationen om initiativet till bolagets verkställande direktör, som svarade på initiativet enligt följande:

Tack för ert visade intresse för bolaget och för den värdefulla feedbacken gällande bolagets investerarkommunikation.

Orthex investerarkommunikations huvudprinciper är öppenhet, aktualitet, tillförlitlighet, transparens, konsekvens, förståelighet och jämställdhet.

Som det konstateras i initiativet publicerar bolaget resultatinformation kvartalsvis och bolagets ledning presenterar resultatet för alla investerare i en öppen webcast-sändning efter publiceringen av kvartalsrapporten. Inbjudningar och deltagarlänkar till dessa webcast-sändningar skickas ut som pressmeddelanden riktade till investerare och som LinkedIn-meddelanden alltid en vecka före respektive sändning, utöver att man kan anmäla sig till evenemangen via bolagets webbplats. Inspelningar och presentationer från dessa resultatinformationer finns tillgängliga på bolagets webbplats sedan noteringen. Investerare kan prenumerera på bolagets börs- och pressmeddelanden till sin egen e-postadress på bolagets webbplats.

Utöver de evenemang som nämns i initiativet har bolagets ledning flera gånger om året deltagit i investerarevenemang anordnade av till exempel Inderes, SEB och Carnegie. Nästa bekräftade investerarevenemang är Börsens öppna hus-kväll den 27 augusti: Evenemang | Nasdaq Helsinki Öppna Hus 2025 | Nordnet. Vi välkomnar alla investerare som är intresserade av bolaget att diskutera bolagets strategi och verksamhet mer i detalj.

Bolagets investerarrelationer ansvaras av verkställande direktören och ekonomidirektören. Bolagets investerarkommunikation ansvaras av bolagets marknadsförings- och hållbarhetsdirektör. Med hänsyn till bolagets storlek har det ansetts tillräckligt att ansvaret för investerarrelationer och -kommunikation delas mellan dessa tre chefer.

Hållbarhet är kärnan i Orthex strategi och framstegen i hållbarhetsmålen och rapporteringen om dem berättar samtidigt om hur bolagets strategi genomförs. Rapportering om hållbarhetsarbetet är, baserat på den feedback bolaget fått, viktigt för bolagets kunder och konsumenter. Dessa konsumenter finns också i hushållen, som kvantitativt sett utgör den största delen av bolagets aktieägare.

Bolaget följs för närvarande av analytiker från Nordea, Carnegie och Inderes. Antalet följare bedöms årligen och hittills har detta antal ansetts tillräckligt.

Bolaget har inte anordnat någon kapitalmarknadsdag sedan noteringen. Bolagets styrelse diskuterar regelbundet anordnandet av en sådan dag, men vanligtvis anordnas en kapitalmarknadsdag när bolaget har något nytt att berätta, till exempel gällande strategi eller omstruktureringar.

Med vänliga hälsningar

Tero Lehtinen

Organisationschef

Suomen Osakesäästäjät ry

Freesenkatu 3 A 2

00100 Helsingfors

Tillägg: Ingen önskad förändring eller indikation på det åt något håll. Bolaget identifierar enligt min mening inte privata investerare som en central intressentgrupp och verkställande direktören ser inget behov av förändringar.

10 gillningar

SmartStore-serien verkar utökas i Europa med SmartStore PRO-lådor. Den är, enligt säljaren, okrossbar och det verkar stå så även på kartongen :backhand_index_pointing_down:

Screenshot_20250710_230807
Screenshot_20250710_231430

15 gillningar

Låt oss lägga det här nu, även om det inte ger så mycket mer information. Poängen med bilden är att den synliggör, förutom det nuvarande distributionsnätverket, lokala säljare och lager, även Orthex utmaning: lågprislådorna från Baltikum och Polen samt bristen på närvaro i Sydeuropa.

Med nuvarande fabriker löses inte dessa problem. Man borde kunna köpa en produktionsanläggning längre söderut och österut för att kunna komma in på dessa marknader.

Jag antar att även där i stövellandet skulle det finnas behov av högkvalitativa förvaringslådor. Företagsförvärv har dock diskuterats i många år. Bevisen för detta är få.

Screenshot_20250725_233837

13 gillningar

I Finland har produkter från schweiziska Rotho börjat synas mer. Mycket liknande produkter som Orthex har, men till en lägre prisnivå. Ett något oroande tecken som sannolikt kommer att pressa Orthex marginaler på hemmamarknaden (?)

5 gillningar

Hänvisningar uppenbarligen till Game Of Thrones eller liknande. Hur som helst, så har åtminstone den europeiska säljstjärnan återigen publicerat inlägg på LinkedIn i en berömvärd takt. Förhoppningsvis syns det också tillväxt på den översta raden på den gamla kontinenten.

Screenshot_20250731_232917

Bolaget har nu en pågående tyst period, som började den 22.7. och varar fram till delårsrapporten den 21.8. Även om det ibland känns som att utan dessa säljstjärnors inlägg har bolaget en konstant tyst period pågående… :roll_eyes:

Härnäst börjar Orthex-investeraren spänna sig för Thomas förhandskommentarer. Hur spännande :nerd_face:

11 gillningar

@Thomas_Westerholm förutspår att siffrorna överlag är på nedgång, men finns det ljus i tunneln?

Orthex affärsmiljö har, baserat på försäljningssiffror från handeln, visat försiktiga tecken på återhämtning i Sverige, men generellt har efterfrågemiljön förblivit trög. Vi förväntar oss att Q2-omsättningen minskade med 2 % till 20,5 MEUR. Vi förutspår att den fakturerade försäljningen i Norden ökade med 1 %, men att den försvagade omsättningen på exportmarknaderna har pressat ner omsättningen på koncernnivå.

Vi förutspår att bolagets omsättning kommer att minska med 1 % till 88,7 MEUR under innevarande år på grund av den försvagade fakturerade försäljningen på exportmarknaderna. Vår prognos för jämförbart rörelseresultat ligger i sin tur på 9,8 %. Under innevarande år ligger båda ganska tydligt under bolagets mål om 5 % omsättningstillväxt och 18 % EBITA-marginal. Vi anser att bolagets tillväxtmål är uppnåeligt över cykeln, men att uppnå EBITA-marginalen verkar avlägset baserat på bolagets historiska lönsamhet.

4 gillningar

Marknaden visar förmodligen tecken på förbättring, men tyvärr har de stora exportkundernas svagheter knappast lättat ännu. Det är synd att investeringsberättelsen, när det gäller tillväxt, verkar röra sig i sidled på grund av detta. Vi går igenom rapporten på torsdagsmorgonen i form av en resultatlive som vanligt :sunglasses:

Frågeförslag till Alexander kan också lämnas nedan inför intervjun :point_down:

8 gillningar

Låt oss försöka få ut något av den tillväxten.

Jag skulle tro att det i tidigare intervjuer har slunkit ut i en bisats (och det verkar redan synas i produktkatalogen också) att man har hållbara lådor för professionellt bruk (där lådor slits ut snabbt). En liten nyans, men bland murare, målare och de som behöver hållbara hinkar ser man oftast Orthex hinkar eftersom det är den del av marknaden där funktionalitet spelar roll. Har Orthex planer på att, utöver att finslipa “attraktivare produktplacering”, estetik och trendighet, satsa på detta med ett eget sub-brand någon gång? I Smartstore Pro sträcker sig redan färgsättningen med signalfärger lite åt det hållet, utöver själva konstruktionen. Eller varför inte för hobbybruk som till exempel beteslådor eller verktygslådor etc., där designen i slutändan är minst lika viktig som vid vardagsförvaring. På samma sätt som vad som helst säljer med Caterpillars logga, varför inte skapa kvalitet för att utmana försäljningen med logotyper?

Visst skulle detta vara lite i konflikt med den tidigare strömlinjeformningen av produktportföljen, men världen är ju annars också i konflikt med vad den var för 4 år sedan. :smiley:

Sedan en annan sak som säkert har behandlats och skulle behandlas ändå, men hur ser det ut på förvärvsfronten, finns det möjligheter att flytta produktionen närmare områden dit man vill expandera?

1 gillning

Hur ser marknadens konkurrenssituation ut i Norden? Har den förändrats?

Hur har råvarupriserna utvecklats? Börjar det sänkta oljepriset synas vid inköp av plastråvaror och skulle företaget kunna få hjälp med att upprätthålla marginalerna i den svaga marknadssituationen?

1 gillning

Solteqs resultatlive var för en timme sedan, men idag är det ännu en resultatlive, då bror Westerholm leder Orthex resultatlive med start klockan 8.55 :slight_smile: :point_down:

5 gillningar

Bland finska lågpriskedjor har till exempel Tokmanni börjat sälja mycket billiga förvaringslådor tillverkade i Östeuropa? Kan detta möjligen vara en anledning till varför handeln inte går bra i Norden, när konsumenterna sparar och inköpare köper betydligt billigare produkter från Polen? Är samma fenomen märkbart i svenska lågpriskedjor?

9 gillningar

Åtminstone enligt denna studie värderar särskilt de under 35 år inhemska produkter ännu mer:

8 gillningar

Efter en lång paus hoppade jag tillbaka ombord idag. Mina egna iakttagelser och motiveringar;

• “Jämfört med föregående års andra kvartal växte den fakturerade försäljningen i Övriga Europa med starka 22,1 % till 5,1 miljoner euro (4,2).”

Jag anser att det är en mycket väsentlig del av investeringsprofilen och -berättelsen att tillväxten utanför Norden är positiv och så snabb som möjligt. Ett utmärkt tillväxttal med tanke på att det var Orthex tystaste och s.k. svagaste kvartal.

• “Tidpunkten för några kunders kampanjer och en långsammare försäljning påverkade försäljningsminskningen i Norden.”

• “På grund av den utmanande marknadssituationen har
    vissa av våra nordiska kunder varit försiktiga i sitt köpbeteende.”

• “För några
    av våra kunder fortsatte risken för kreditförluster under perioden, och som en försiktighetsåtgärd begränsade vi
    leveranserna särskilt under det första kvartalet. Detta påverkade försäljningen negativt
    utanför Norden.”

Med tanke på den usla marknadssituationen i Norden är detta helt trovärdiga förklaringar. Många företag har förutspått en förbättrad avslutning på året i Norden inom konsumtionssektorn, så Inderes noll tillväxt som målades upp före rapporten är helt rimligt förutspådd, kanske till och med något konservativt bedömt efter rapporten.

Möjligheten finns, enligt mig, för en något bättre avslutning på året, och för nästa år var prognoserna redan förberedda för att förutse en bättre utveckling.

Den strategiska riktningen verkar tydlig och bra, men som @Thomas_Westerholm sa i live-sändningen, skulle företaget kunna trycka lite hårdare på gasen. Tack Thomas för de goda kommentarerna och live-sändningen för övrigt!

22 gillningar

Om inte andra, så skulle åtminstone jag vara intresserad av att höra vad som talades om under besöket (officiellt och inofficiellt).

Var någon aktiv härifrån med? :thinking:
Screenshot_20250827_142342

11 gillningar

Jag gillar att då och då kolla hur försäljningen av förvaringslådor går i lågprishandeln. Jag påstår inte att man ska dra några långtgående slutsatser av detta, men jag tycker att man kan observera några anmärkningsvärda saker därifrån. Här nedan är ett par saker från denna resa :backhand_index_pointing_down:

1. Varumärket SmartStore vs. private label-produkter

Som alla kanske vet här, tillverkar Orthex förvaringslådor även för lågpriskedjorna under deras egna varumärken.

Förvaringslåda under sängen Orthex:
IMG_20250827_182627
IMG_20250827_182638

Förvaringslåda under sängen Iisi:
IMG_20250827_182613

IMG_20250827_182656

Man behöver inte vara någon raketforskare för att märka att det handlar om samma låda (i olika färger och med olika varumärken). Intressant är dock priset, som med Orthex eget varumärke är drygt ett par euro högre.

Jag frågade Grok hur mycket bättre marginalen är för private label-produkter i förhållande till märkesprodukter: Marginalen för private label-produkter är i genomsnitt cirka 9–10 procentenheter bättre än för märkesprodukter, men den exakta skillnaden beror på produktkategori och marknadsområde. Inom konsumentvaror drar handlare särskilt nytta av att private label-produkter kan prissättas attraktivt samtidigt som de genererar högre marginaler.

Jag anser att den exakta procenten inte har någon större betydelse, eftersom produkternas prisnivåer redan skiljer sig åt (märkesprodukten är cirka 10 % dyrare). Dessutom, eftersom det egna varumärket har en bättre marginal, har butiken inget intresse av att sälja en motsvarande märkesprodukt eller att öka dess försäljning.

1. Kampanjförsäljning

Låt oss fortsätta den föregående diskussionen om produktpriser och titta på kampanjförsäljning. VD:n berättar ibland i delårsrapporterna att kampanjer har sålts. Detta avser förmodligen större partier och kvantitetsrabatter samt lägre priser. Detta leder ofta till en fin ökning av försäljning och omsättning.

Min egen observation är att lågpriskedjorna har lyckats slå en kil i Orthex kampanjförsäljning genom att främst använda sina egna varumärken i kampanjerna.

Kampanjförsäljning Iisi:
IMG_20250827_182736

IMG_20250827_182743

Varje normalt seende och fullt frisk konsument kommer i detta fall att ta lågpriskedjans eget erbjudande istället för att gå runt till andra sidan av pallarna för att köpa en märkesprodukt till normalpris.

SmartStore-lådor:
IMG_20250827_182850

Dessutom, vid en visuell inspektion, verkar pallförsäljningen gynna det egna varumärket, då det är lätt för konsumenten att jämföra produkter och priser. Jag vet inte om detta är avsiktligt i den aktuella butikskedjan, men jag har stött på det tidigare. Det är alltså annorlunda att sälja lådor från en egen lastbil, än från pallar där kedjans egna varumärken samt billiga polska lådor finns med.

1. Slutsatser

Baserat på företagets delårsrapport fanns det knappast några ljusglimtar i Norden. Man kan inte dra alltför långtgående slutsatser om hur det går i övriga Norden utifrån dessa observationer, men baserat på dessa observationer ser det inte bra ut enligt mig. När man dessutom lägger till att konsumenternas köpbeteende är försiktigt, förväntar jag mig inte att försäljningen i Norden kommer att återhämta sig på ett tag.

Min egen tolkning är också att företaget snarare är en pristagare än en prisgivare. Private label-produkter är ett utmärkt exempel på detta. Omsättningen och lönsamheten möter motvind inte bara från marknaden, utan också från det faktum att företaget inte kan sälja sin egen produkt med bättre marginal till butikerna. Och jag tror inte att situationen kommer att förändras, även om marknadssituationen skulle förbättras. Vad är då lösningen?

Jag ser en positiv sak i att företaget ständigt lanserar nya produkter. Genom dessa nyheter kan försäljning och differentiering skapas. Problemet är dock att dessa nyheter inte har varit särskilt populära i den meningen att försäljningen av någon eller några produkter skulle ta fart ordentligt i Norden och Europa. Man borde alltså differentiera sig kraftigt och sluta tillverka de vanliga lådorna för lågpriskedjorna.

Företaget borde därför nästa gång tänka om sin strategi och sitt fokus, eftersom den nuvarande strategin inte fungerar. Även om Orthex utan tvekan är bland de bästa och mest lönsamma företagen i branschen, möjliggör den nuvarande produktportföljen inte att de uppsatta målen uppnås. Företaget kommer inte att klara sig i bulkförsäljning. Detta har vi redan sett nu, enligt mig.

Jag äger aktien idag och kanske även imorgon. Tålamodet har dock redan tagit slut för många investerare och det finns ingen tilltro till företagets bättre prestation. Detta syns delvis även i aktiekursen.

Nu ut på promenad med hunden :waving_hand:

29 gillningar