Igår spelade vi vi in en svenskspråkig VD-intervju med Alexander och i samband med det passade jag på att fråga om ett ämne som diskuterats på forumet: matförvaringslösningar i glas. Alexander berättade att företaget redan har en liten serie glasbaserade matförvaringsprodukter, men att den generellt inte har fått något betydande genomslag (jag hade själv missat/glömt detta).
Tillverkningen av glasbaserade produkter kräver betydande investeringar, och dessutom är utsläppen som uppstår vid tillverkningen samt fraktrelaterade utsläpp på grund av deras vikt utmanande. Företaget har outsourcat tillverkningen av denna produktgrupp och generellt verkar tillverkningskapaciteten för glasbaserade produkter vara mycket begränsad i Europa. Jag tolkar dock detta som att företaget har förutsättningar att utöka sitt utbud av glasbaserade produkter, om konsumenterna i större utsträckning skulle röra sig i den riktningen.
Jag måste till sist själv bekänna färg och medge att även hos oss hemma har glasförvaringslösningarna ökat. ![]()
I övrigt innehöll intervjun mycket upprepning av ämnen som redan behandlats i de finskspråkiga intervjuerna. Alexander verkade dock mycket nöjd med utnämningen av den nya försäljningschefen för Europa, och särskilt att man kan utveckla personal internt till större roller. Även mer resurser allokeras till tillväxten i Tyskland. Jag ser fram emot den dag då vi får tillgång till verktyg för automatisk transkribering och översättning av sådana här videor, så att även dessa blir mer allmänt användbara än idag.