Orion - Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät?

Tässä on Antin ennakkokommentit, kun Orion kertoo Q1-tuloksestaan torstaina 23.4. :slight_smile:

Odotamme Orionilta vahvaa liikevaihdon ja tuloksen kasvua erityisesti Nubeqan tukemana. Ennustamme Orionin vuoden 2026 olevan tasaisen kasvun aikaa hyvin ennakoitavien ajurien tukemana. Sen sijaan vuosina 2027–28 on tiedossa tärkeitä binäärisiä tutkimustuloksia, jotka vaikuttavat tulevaisuuden potentiaaliin merkittävästi.

Ja tässä vielä Antin kommentit tuosta yhtiön tuoreesta uutisesta :slight_smile:

Orion tiedotti maanantaina, että sen syöpälääkeaihio ODM-212 on saanut Yhdysvaltain lääkevirasto FDA:lta harvinaislääkestatuksen (Orphan Drug Designation) mesoteliooman hoidossa. ODD-status tarjoaa taloudellisia kannustimia ja suojaa lääkkeen kaupallista potentiaalia tulevaisuudessa. Sinänsä myönteisellä uutisella ei ole vaikutusta näkemykseemme ODM-212:n kehitysohjelman riskitasosta tai aikataulusta.

4 tykkäystä

Orionin tulos ulkona, ohjeistuksen nosto myös: Orion-konsernin osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2026 | Kauppalehti

Tammi–maaliskuu 2026 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 417,7 miljoonaa euroa (354,6 miljoonaa euroa 1–3/2025)
  • Liikevoitto oli 114,8 (77,9) miljoonaa euroa
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,64 (0,44) euroa
  • Osakekohtainen liiketoiminnan rahavirta oli 0,26 (0,55) euroa
  • Vuoden 2026 näkymäarviota on täsmennetty: Liikevaihdon arvioidaan olevan 1 950–2 100 miljoonaa euroa. Liikevoiton arvioidaan olevan 600–750 miljoonaa euroa. Aiemmin liikevaihdon arvioitiin olevan 1 900–2 100 miljoonaa euroa ja liikevoiton 550–750 miljoonaa euroa.

Näkymäarvio vuodelle 2026 (täsmennetty 23.4.2026)

Liikevaihdon arvioidaan olevan 1 950–2 100 miljoonaa euroa.

Liikevoiton arvioidaan olevan 600–750 miljoonaa euroa.

Aiempi näkymäarvio vuodelle 2026 (annettu 14.1.2026)

Liikevaihdon arvioidaan olevan 1 900–2 100 miljoonaa euroa.

Liikevoiton arvioidaan olevan 550–750 miljoonaa euroa.

14 tykkäystä

Kauppalehden jutussa pohditaan, että Orionin tän päivän pörssipudotus johtuisi voimakkaasti kasvaneista tutkimus- ja tuotekehitysmenoista. Pitkäjänteisen sijoittajan pitää päinvastoin ilahtua kunnon TKI-paukuista etenkin lääkealalla. Kokonaisuutena vahva ok-tulos, mutta yksittäiskohtiin pitää vielä perehtyä.

10 tykkäystä

T&K menojen suhde liikevaihtoon oli Q1’26 11,6 %. Vertailukaudella Q1’25 suhdeluku oli… 11,6 %. :smiley:

12 tykkäystä

Aika odotetun kaltainen tulos mielestäni. Kurssilaskun syynä näkisin lähinnä yliarvostuksen purkaantumisen. Jos olettaa jatkossa noin 35 % oman pääoman tuoton ja noin 2,80 € EPS tästä tulevaisuuteen 5 % luokkaa olevalla kasvulla, niin päästään suunnilleen 60 € luokkaan käyvässä hinnassa. Juuri tämän härkäisempiä ennusteita en lähtisi tekemään pitkälle tulevaisuuteen, kun lääkeytiöillä tuppaa tuloskunto riippumaan pitkälti tulevista patenttisuojatuista lääkkeistä ja Nubeqan korvaajasta samassa kaliiberissa ei vielä ole varmuutta.

5 tykkäystä

Tässä on vielä Liisan haastis Orionin kehityksen tiimoilta. :slight_smile:

00:00 Orionin kehitys

00:50 Kannattavuuden kasvu

01:58 T&K menot

02:28 Missä pitää parantaa

03:26 Rahavirta

04:33 Tuotekehitysputki

08:25 Harvinaislääkestatus

09:10 Ohjeistus

8 tykkäystä

Tässä on Siltaselta uusi yhtiöraportti Q1:n jälkeen. :slight_smile:

Orionin Q1 oli jälleen vahva ja linjassa odotustemme kanssa. Liikevaihto kasvoi 18 % ja liikevoitto 47 % Nubeqan korkeakatteisen kasvun tukemana. Muista liiketoiminta-alueista erityisesti Branded Products kehittyi hyvin Easyhaler-tuoteperheen kasvun myötä. Yhtiö täsmensi vuoden 2026 ohjeistusta nostamalla sekä liikevaihto- että liikevoittohaarukkaa alareunasta perustuen vahvaan vuoden aloitukseen. Ennustemuutokset jäävät tällä kertaa kosmeettisiksi yhtiön edetessä ennakoimallamme kasvupolulla. Toistamme Osta-suosituksen ja tavoitehinnan 80 euroa.

9 tykkäystä

Orionin kurssistahan voidaan pätevästi esittää näkemyksiä aika isolla haarukalla. Tämä 60 € ok, Inden 80 € ok ja Erkki Sinkon mediassa esittämä 100 € myös. Halpahallin lapusta ei kyse, mutta rahaahan tulee sisään hulvattomasti, kaikki yhtiön divisioonat rokkaa ja välittömiä isoja uhkakuvia ei näyttäisi olevan, jollei Trump lääketullisekoa lopullisesti.

Harvinaisesti olen itse pidättänyt antamasta Orionin osakkeelle ”oikeaa” hintatasoa - toistaiseksi. Tämä johtuu siitä, että ensi vuonna ja sitä seuraavana ollaan taitekohdassa. @Antti_Siltanen lanseeraama teesi siitä, että lääkkeen (tässä tapauksessa Nubeqan) patentin lopun häämöttäminen alkaa vaikuttaa noin 5 vuotta etukäteen kurssitasoon, pitäisi alkaa pikkuhiljaa näkyä 2027-28. Toisaalta näiden parin vuoden aikana saadaan Orionin tutkimusputkesta tärkeitä väliaikatietoja - huonoja tai hyviä.

Tätä taustaa vasten kaikki 60-100 € arviot ovat perustellusti mahdollisia parin vuoden kiikarilla. Eli tätä odotellessa pidetään​:+1:

20 tykkäystä

Orion Animal Health sai FDA:lta myyntiluvan Tessie®-tuotteelle (tasipimidiini oraaliliuos)

ORION OYJ

LEHDISTÖTIEDOTE

12.5.2026 KLO 10.30

Orion Animal Health sai FDA:lta myyntiluvan Tessie®-tuotteelle (tasipimidiini oraaliliuos)

Orion Oyj on saanut 6.5.2026 Yhdysvaltain ruoka- ja lääkevirasto FDA:lta hyväksynnän Tessie®-tuotteelle (tasipimidiini oraaliliuos), joka on tarkoitettu koirien äänipelon ja eroahdistuksen hoitoon.

Tasipimidiini on Orionin patentoima molekyyli ja uusi vaikuttava aine eläinlääketieteelliseen käyttöön Yhdysvalloissa. Se vaikuttaa keskushermostossa estäen säikähdysrefleksin ja vaikuttaen siten tyynnyttävästi.

“Tämä hyväksyntä täydentää Orionin eläinlääkkeiden valikoimaa, joka on kehitetty selkeästi tunnistettuihin kliinisiin tarpeisiin”, sanoo Niclas Lindstedt, Executive Vice President, Orion Animal Health. “Meillä on pitkä perinne innovoinnissa ja pyrimme hyödyntämään tieteellistä osaamista uusien hoitovaihtoehtojen luomiseksi eläinlääkäreille ja eläinten hyvinvoinnin tukemiseksi.”

7 tykkäystä

”Tuleva esityksemme ASCO®-kokouksessa on tärkeä etappi ODM-212-molekyylille, joka on kliinisessä kehitysvaiheessa oleva pan-TEAD-estäjä”, sanoo Orion Pharman Executive Vice President, Research & Development, professori Outi Vaarala . ”Odotamme innolla pääsevämme jakamaan alustavia tuloksia TEADES-tutkimuksesta ja kertomaan meneillään olevasta ODM-212-molekyylin kehityksestä potilailla, joilla on kiinteitä kasvaimia ja suuri tarve uusille hoidoille.”

5 tykkäystä

ASCOssa tulosten esittely ei vielä takaa loistavia tuloksia, näyttää kyllä, että tulosten esittely kelpaa ASCOon, joka on todella suuri ja merkittävä syöpälääketieteen tapahtuma.

Orion on jo itse kertonut, että ODM-212:llä on faasi 1:ssä ollut kliinistä aktiivisuutta ja siedettävää turvallisuutta ja siitä kertoo myös, että faasi 2 on jo ollut menossa vuoden alusta. https://www.orionpharma.com/fi/uutishuone/kaikki-uutiset/tiedotteet/lehdistotiedotteet/2026/orion-pharma-on-aloittanut-odm-212-molekyylilla-teades-faasi-2–tutkimuksen-pahanlaatuisen-keuhkopussin-mesoteliooman-mpm-ja-epitelioidi-hemangioendoteliooman-ehe-hoidossa/ Nyt kuullaan tarkemmin faasi 1:stä.

Harvinaislääkestatushan saatiin jo keuhkopussin syöpään. Lisäksi tutkitaan harvinaiseen sarkoomaan, tauteihin joissa tuo virtahepo- eli hipporeitti on aktiivinen.

Toivotaan, että molekyylistä saadaan virtahevon kokoinen ilmestys. Jos faasi 2 myös menestyy, eiköhän sama lisensointiyritys ole menossa kuin darolutamidin eli Nubeqan kanssa. Kilpailua tuolla reitillä on, se kertoo sen merkittävyydestä, mutta lisää liiketoimintariskiä, jos toimii, kenellä parhaiten eli kuka saa isoimman palan kakusta? Harvinaisilla kakuilla aloitetaan, mutta potentiaalia on useaan syöpätyyppiin, jossa tämä signalointireitti on syövän käytössä. Abstraktien pitäisi tulla julkisiksi tänään klo 24 Suomen aikaa.

12 tykkäystä

Abstrakti ASCO First-in-human trial of the TEAD inhibitor ODM-212 in patients with advanced solid tumors (TEADES).
on julkaistu: First-in-human trial of the TEAD inhibitor ODM-212 in patients with advanced solid tumors (TEADES). - ASCO

Kuten muilla vastaavilla varhaisvaiheen trialeissa olevilla munuaisten ohimenevää haittavaikutusta, säädetään annosta alaspäin, siinä tosin tehokin voi heiketä, myös maksan ja haiman ärsytystä. Ei kuitenkaan löytynyt rajaa maksimiannokselle, faasi 2 jatkuu ja löydettäneen optimiannos.

Nyt testattiin 20-320 mg päivässä, pienmolekyyli eli tablettina, mikä on erinomainen asia. Novartis lopetti oman vastaavan lääkkeensä kehityksen faasi 1:ssä ilmenneiden haittojen ja tehottomuuden vuoksi. Muut vielä jatkavat Orionin kanssa samantasoisilla tuloksilla, esim. YAP/TEAD inhibitor VT3989 in solid tumors: a phase 1/2 trial | Nature Medicine

Teho on näillä immunologisilla lääkkeillä tai kemoterapialla jo aiemmin hoidetuilla levinnyttä syöpää sairastavilla nyt ODM-212:lla ”lupaava”, ei mullistava, mesotelioomassa eli keuhkopussin syövässä vaste 27,8 %:lle 18 potilaasta ja tauti pysyi kontrollissa 77,8 %:lla. Kun löydetään paras annos, teho voi nousta faasi 2:ssa. Faasi 3 vasta ratkaisee pelin ja bigger pharmaa sellaiseen on Orion käyttämässä parhaillaankin muissa molekyyleissä.

10 tykkäystä
9 tykkäystä

Tässä on Antin kommentit Orionin ODM-212-aihion ekoista tuloksista :slight_smile:

Orion tiedotti viikonloppuna alustavista tuloksista, jotka koskevat syöpälääkeaihio ODM-212:n kliinistä vaiheen I/II tutkimusta. ASCO-kongressissa esiteltyjen tulosten perusteella lääkeaihio on ollut potilailla hyvin siedetty ja näyttänyt alustavia merkkejä tehosta vaikeasti hoidettavissa syövissä. Lääkeaihion kliininen ohjelma käynnistyi loppuvuodesta 2025, joten se on vielä erittäin varhaisessa kehitysvaiheessa.

11 tykkäystä

@Antti_Siltanen johtopäätöstä: ”ODM-212:n mahdollinen kaupallistaminen on vielä useiden vuosien päässä, joten hanke edustaa Orionille pitkän aikavälin potentiaalia

Ollaan siis vielä pitkän matkan päässä tilanteesta, että tämä hanke tulostuu voittoina Orionin viimeiselle riville. Jos koskaan tulostuu. Silti nämä julkaistut tiedot alustavan lupaavia 2030-lukua ajatellen.

Voisitko kuitenkin yrittää haarukoida, että mikä hankkeen taloudellinen merkitys olisi onnistuessaan? Eli syntyisi myyntikelpoinen lääke patenttisuojalla sitten joskus ensi vuosikymmenellä. Toki monia epävarmuuksia ilmassa ja paljon joutuu olettamaan, mutta karkeakin arvio auttaisi hahmottamaan kokonaisuutta​:ok_hand: Kiitti!

7 tykkäystä

No mikä ettei!

Kilpailevalla TEAD-estäjä VT3989:llä kesti päästä kliinisen ohjelman alusta faasi 3 alkuun ~5 vuotta. Tällä aikajanalla Orionin faasi 3 voisi olla maalissa ~2034 ja lanseeraus esim 2035. Teoriassa toki nopeutettu myyntilupa voisi oikein optimisessa skenaariossa olla haettavissa Ph2 jälkeen.

Onnistumisen todennäköisyys voisi olla siellä 15 %:n huitteilla. Pientä riskinpurkua tapahtunut Ph1 siedettävyyden perusteella, mutta tehonäyttö vielä käytännössä puuttuu kuten laajempi turvallisuusnäyttö tietysti myös.

Huippumyyntihaarukoinnilla pelkkä monoterapia mesotelioomaan ja EHE:n lienee varsin maltillinen, ehkä muutama 100 MUSD vuodessa. Näistä indikaatiosta jo päästään laajentamaan muihin hippo-syöpiin niin ehkä voitaisi puhua 500-1000 MUSD luokasta. Härkäisemmässä skenaariossa yhdistelmähoitona päästäisi isompiin potilasmääriin ja blockbuster-luokkaan. Vedetään nyt hihasta esim 2 000 MUSD.

Tämän tyyppisten rahavirtojen nykyarvo pyörii karkeasti luokassa 1-5 % Orionin markkina-arvosta, joten mitään erityisen vakavasti otettavaa laskelmaa en ole tehnyt, koska painoarvo on pieni. Mutta viimeistää faasi 2 lopussa tämäkin aihio alkaa painaa vaakakupissa, jos tulokset on hyviä siis.

13 tykkäystä

ASCO megasyöpäkokouksen 2026 antia: satunnaistettu ”androgeeniestäjä” eturauhassyövässä vertailu, 111 potilasta, avoin faasi 2.

https://www.asco.org/abstracts-presentations/258183

Orionin/Bayerin Nubeqa vs. markkinajohtaja Xtandi. Nubeqa vei voiton potilaiden kognitiivisessa pärjäämisessä, siis muisti, toiminnanohjaus ja elämänlaatu yleisesti, jota pidetään yhä tärkeämpänä pelkän elämän pituuden lisäksi.

Tällaiset satavat Orionin laariin vähitellen ja kasvavina rojalteina. Xtandi on ollut markkinajohtaja, mutta Nubeqan turvallisuus on jo todettu paremmaksi, vähemmän veriaivoesteen läpäisyä ja yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa joten…. Xtandin geneeriset tulevat vähitellen markkinaan, mutta moniko vaarantaa vointinsa rahan takia? Jotkut ehkä. Ja kaikki eivät toki saa haittoja ja ole runsasta muuta lääkearsenaalia käytössä, mutta kyllä lääkäri todennäköisesti valitsee turvallisemman vaihtoehdon, jos annetaan valita.

11 tykkäystä

Orion Oyj (Orion Pharma) on saanut ODM-212-tutkimuslääkkeelleen Euroopan lääkeviraston harvinaislääkekomitean (COMP) suosituksesta Euroopan komission myöntämän harvinaislääkestatuksen (Orphan Designation) pahanlaatuisen mesoteliooman hoitoon. Mesoteliooma on harvinainen ja vaikeasti hoidettava syöpä. Yhdysvaltojen ruoka- ja lääkevirasto FDA on aiemmin myöntänyt ODM-212:lle harvinaislääkestatuksen mesoteliooman hoitoon.

12 tykkäystä

Tämä oli itselleni vieras käsite, joten tässä tiivistetysti jos jollekin muullekin oli vieras asia:

Harvinaislääkestatuksen saaneille lääkkeille on tarjolla tieteellistä ja hallinnollista neuvontaa sekä helpotuksia myyntilupa- ja muista lääkevalvonnan maksuista. Myyntiluvan saannin jälkeen taataan kymmenen vuotta kestävä suoja rinnakkaisvalmisteiden suhteen kyseisen harvinaissairauden hoidossa. Lisäksi harvinaislääkkeet saavat kansallista tukea.

https://fimea.fi/myyntiluvat/myyntilupahakemus/harvinaislaakkeet

13 tykkäystä

Tässä on Siltasen kommentit tästä ODM-212:n harvinaislääkestatuksesta. :slight_smile:

6 tykkäystä