Orion - Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät?

Tänään on vihdoin myös Bayerin tulos ulkona, joten pari huomioita Nubeqasta:

Ensimmäinen huomio on, että Orionin raportoimat Nubeqan rojaltit Q4 olivat yllättävän korkeat suhteessa Bayerin vastaavaan Q4 myyntiin, joka on sekä posi (hyvä rojalti %) että nega uutinen (ei huimaa myyntiä) :smiley:

  • Q3 2024:
    • Bayer Nubeqa myynti: €417m
    • Orion oikaistu rojalti: €89m
    • Oikaistu rojalti-%: 21,3%
  • Q4 2024:
    • Bayer Nubeqa myynti: €443m
    • Orion oikaistu rojalti: €141m
    • Oikaistu rojalti-%: 31,8%
      (Laskennassa huomioin niin, että rojaltit oikaistaan vähentämällä edellisen kvartaalin tuotemyynti puhtaasta nykyisen kvartaalin kokonaisrojaltista (tuotemyynti + ns. puhdas rojalti)

Tämä viittaisi siihen, että jokin porrastettu rojalti-% on aktivoitunut voimakkaasti q4 aikana. Koko vuodelta Orionin rojalti-% jäi 23–24% välille, joka on mielestäni korkea verraten aiempaan ohjeistukseen Nubeqan rojalteihin:
“Initially royalties are approximately 20%… if annual sales EUR 3 billion, Orion’s average royalty is slightly above 25%.”
Eli jo €1.5bn Nubeqa myynti riittää lähelle 25% rojaltitasoa, kiva!

Toinen huomio liittyy Bayerin yhteiseen 2025 ohjeistukseen Nubeqalle ja Kerendialle (ei taida olla erillistä Nubeqa-ohjeistusta :disappointed: joten tällä mennään) €2,5bn+ vaikuttaa erittäin varovaiselta, varsinkin kun Bayer mainitsee, ettei ota mahdollisia Trump-tulleja huomioon ohjeistuksessa.

  • Vuonna 2024 Nubeqa + Kerendia myynti oli jo käytännössä €2bn, ja y/y kasvu oli 75%.
  • Ohjeistukseen yltämiseen riittäisi pelkkä ~26% kasvu! Vaikka molemmat lääkkeet ovat yhä patenttisuojattuja eikä tietoa merkittävistä uusista kilpailijoista.
  • Esimerkiksi vaikka kasvu tippuisi 75% → 50% tasolle, myynti olisi €3bn.

Tämä viittaa siihen, että Bayer saattaa olla tarkoituksella konservatiivinen, mutta toki ylähaarukka puuttuu. (Samanhenkistä varovaisuutta oli myös havaittavissa Orionin ohjeistuksessa.)

14 tykkäystä

ORION OYJ
PÖRSSITIEDOTE / SUURIMMAT OSAKKEENOMISTAJAT -TIEDOTE
5.3.2025 KLO 17.00

Orion Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus (BlackRock, Inc.)

Orion Oyj on saanut Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5 §:n mukaisen ilmoituksen, jonka mukaan BlackRock, Inc.:n ja sen rahastojen suoraan, välillisesti ja rahoitusinstrumenttien kautta omistamien Orionin osakkeiden osuus on 4.3.2025 ylittänyt viisi (5) prosenttia Orion Oyj:n kaikista osakkeista.

1 tykkäys

Uusi tutkimus- ja tuotekehityskeskus Cambridgeen:

14 tykkäystä

Yöllä kuultiin helpotuksen huokauksia, kun Trumpin tulleja ei tullutkaan lääkkeille. Johtui vain siitä, että lääketullien valmistelu kesken ja isku tulossa kohta:

4 tykkäystä

Trump töräytti viime yönä lääketulleista, että ”tulossa ovat ja pian”. Taso olisi ”merkittävä”.

https://www.reuters.com/world/us/trump-says-us-will-soon-announce-tariffs-pharmaceutical-imports-2025-04-09/

9 tykkäystä

Toimitusjohtaja Liisa Hurmeen katsaus tämän kevään yhtiökokouksesta! :film_projector:

9 tykkäystä

Ohessa laskelmat ja taulukot, minkä kokoista iskua valmisteilla olevat lääketullit alan USA:aan vietäville tuotteille (vrt. Nubeqa) merkitsisivät:

Täydennys: hops näköjään maksumuuri, joten tässä artikkelin kova ydin erikokoisten tullien vaikutuksesta kuvana:

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/strafzoelle-pharmaexporte-in-die-usa-koennten-um-53-prozent-einbrechen/100121564.html

7 tykkäystä

Herra Siltasen ennakkoyhtiörapsa, kun Orion julkaisee Q1-rapsansa keskiviikkona. :slight_smile:

Tuloksen odotamme olevan jälleen kasvussa Nubeqan ja Easyhaler-tuoteperheen tukemana. Orionin toimiympäristössä on kuitenkin tapahtunut heikkenemistä Yhdysvalloissa todennäköisesti asetettavien tullimaksujen ja heikkenevän dollarin myötä. Loppuvuoden ja mahdollisesti lähivuosien näkymät ovat siten hieman heikenneet ja osakkeen riskitaso noussut. Leikkaamme ennusteitamme maltillisesti ja nostamme pääoman kustannusta nousseen riskitason mukaisesti. Toistamme vähennä-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan 50 euroon (aik. 55).

7 tykkäystä

Ilmeisesti tän pätevän tuntuisen ennakon myötä Orionin kurssi on tänään luistellut lähes -5 % verran. Toki pikkuhiljaisesti aiemminkin, mutta nyt reilusti.

Ja tämäkin Trumpin & co aie käydä lääkkeiden hintojen kimppuun varmaan taustalla:

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/trump-looking-cutting-us-drug-prices-international-levels-sources-say-2025-04-22/

Käsillä on tuplariski, kun Trumpin lisäksi hänen terveysministeriltään voi odottaa monenmoista lähivuosien aikana. Onneksi turvapatjana on yhtiön muuten vahva tilanne.

Jos @Antti_Siltanen @Verneri_Pulkkinen perinteisiä toimarihaastatteluja tulossa, niin tullien, tuotekehityksen jne. lisäksi kiinnostaisi kuulla lisää Cambridgeen avatusta Orionin laboratoriosta. Mihin oikein tähdätään?

6 tykkäystä

Tämä oli kiinnostava nosto ja aiheuttaa alalla kyllä mannerlaattojen tärinää, jos tällaisessa lähdetään etenemään.

Eiköhän sinne Cambridge-kysymys mahdu sekaan :+1:

6 tykkäystä

Sieltä tuli Q1-tulos: Orion-konsernin osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2025 | Kauppalehti

Tammi–maaliskuu 2025 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa (308,5 miljoonaa euroa 1–3/2024)
  • Liikevoitto oli 77,9 (56,0) miljoonaa euroa
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,44 (0,31) euroa
  • Osakekohtainen liiketoiminnan rahavirta oli 0,55 (0,78) euroa
  • Näkymäarvio vuodelle 2025 on ennallaan. Liikevaihdon arvioidaan olevan 1 550–1 650 miljoonaa euroa. Liikevoiton arvioidaan olevan 350–450 miljoonaa euroa.

Yhdysvaltain tuontitullit ovat maailmanlaajuinen kuuma puheenaihe, ja aiheen ympärillä on paljon epävarmuutta tällä hetkellä. Yhdysvallat on Orionille tärkeä markkina ja seuraamme tietysti tilanteen kehitystä tarkasti.

23 tykkäystä

Katselusuositus!

Tänään kurssikin ponkaisi takaisin ylös viitisen %. Eikä ihme, sillä vain Trumpin temput tuntuvat varjostavan tätä koko Hesulin tod näk pulskimman pään osaria

16 tykkäystä

@Antti_Siltanen väsännyt uuden raportin, vähennä-puolella pysytään: Orion Q1'25: Nubeqa takoo tulosta - Inderes

6 tykkäystä

Orion varoittaa vakavasta uhkasta lääkkeiden tuotannolle ja tuonnille Suomeen | Kauppalehti Onkohan vaikutusta tämän vuoden tulokseen?

2 tykkäystä

Trump luvannut lääketullit viimeistään puolentoista vk päästä. Perusajatus on, että lääkeyhtiöt laitetaan maksamaan veronalennuksia ja lisäksi ilmassa roikkuu pilvenhattaroita lääkkeiden (pakko-) hinnanalennuksista.

Ohessa viimeisintä tilannekatsausta. Saa kuvaa, että lääkeyhtiöissä jopa pienpaniikkia päällä.

6 tykkäystä

Senaatissa on ilmeisesti samansuuntaista, Trumpin projektista erillistä liikehdintää:
https://www.politico.com/live-updates/2025/05/05/congress/senators-unveil-bipartisan-plan-to-lower-drug-costs-00326246

3 tykkäystä

Vaikka koskeekin suoraan Novoa, katsokaapa mitä Sifterin Santeri Korpinen sanoo 25min kohdilla. Hyytävää puhetta. Tähän ollaan ajauduttu. Suomi sijaitsee poliittisesti kiinteästi samalla kentällä kuin Tanska. Muotoilu oli täysin selvä sijoittamattajättämispäätös strategisen riskin takia.

5 tykkäystä

Voitko mieluummin kertoa mitä hän sanoo, en halua katsoa näitä rahaston markkinointihöpinöitä videolta?

3 tykkäystä

Nyt alkaa olla täysi härdelli. Trump siis uhkaa lääkkeiden jopa 80 % pakkohinnanalennuksella USA:n markkinoilla, EU-alueelta tulevaa lääketuontia lisätulleilla ja lisäksi aikoo puuttua lääkkeiden hinnoitteluun myös Euroopan markkinoilla. Etenkin Nubeqa on sotkun keskellä.

9 tykkäystä

Bayerin Q1 raportissa mainintaa Nubeqan voittokulusta “Our launch assets Nubeqa™ and Kerendia™ continued to perform particularly well, growing 80 percent year-on-year and reaching combined sales of 680 million euros.”

12 tykkäystä