Optomed - Terveysteknologiayhtiö

Jos olisi jo selvää että tästä tulee iso bisnes kannettavalla kameralla, tarjous olisi todennäköisesti pöydällä jo nyt. Tarjouksen puuttuminen kertoo mielestäni enemmän kaupallistamisen vaiheesta kuin arvostuksesta. Se hetki kun Topcon aktivoituu on sama hetki kun se on täysin vakuuttunut kannettavan teknologian läpimurrosta.

Kiitos Due_Diligence ja Jorge_B hyvistä ja kiinnostavista vastauksista.

Tässä on juuri se ydin, mitä olen itsekin alkanut pyöritellä ja siksi nostin aiheen taas esiin. Tässä vaiheessa tuskin kukaan enää kyseenalaistaa itse kannettavaa teknologiaa. Täälläkin on käyty läpi iso määrä tutkimuksia, joissa Optomedin kameralla on saatu vakuuttavia tuloksia. Aurora AEYEn FDA-prosessi on takana, regulaatio näyttää suotuisalta ja korvattavuuskin on ainakin toistaiseksi kunnossa USA:ssa.

Eli käytännössä isoin epävarmuus on enää kaupallistaminen. Se ei ole edennyt kovin vauhdikkaasti, mutta juuri tämä on se kohta, jossa Topconin kaltaisella toimijalla olisi selvä etu. Valmiit kanavat, asiakassuhteet ja ymmärrys markkinasta. He eivät ole ulkopuolinen ostaja, vaan syvällä tässä ekosysteemissä ja todennäköisesti näkevät hyvin tarkasti, mihin suuntaan US-markkina ja seulontamalli on menossa.

Eikö nyt olisi juuri optimaalinen ostoikkuna. Regulaatioriski on pitkälti poistunut ja kaupallistaminen ei ole vielä “todistettu” ja hinta ei ole vielä karannut.

Jos tuo kaupallinen näyttö tulee, niin tilanne muuttuu nopeasti: kiinnostus kasvaa, ostajia voi tulla useampia ja hintataso nousee. Silloin Topconin kaltainen toimija ei enää osta “optiota”, vaan joutuu kilpailemaan valmiimmasta assetista, joka sopii kenelle vain.

Kärjistäen suurin riski ostajalle ei välttämättä ole ostaa liian aikaisin, vaan se että joku muu ehtii ensin. Varsinkin kun vaihtoehto on rakentaa itse (hidas, kallis ja epävarma polku).

Eli jos Topcon ei näkisi tässä lähiajan potentiaalia ollenkaan, se olisi olisi selkeä red flag myös meille Optomedin omistajille. Mutta jos he näkevät edes kohtalaisen todennäköisyyden läpimurrolle, niin juuri nyt voisi olla rationaalista liikkua.

Ja loppuun vielä huomio, että en itsekkään tätä pörssistä poistumista erityisesti toivo, mutta ihan puhtaasti strategisena skenaariona en pitäisi sitä tässä kohtaa lainkaan kaukaa haettuna.

6 tykkäystä