Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Jeg vil sige, at der er to problemer i forhold til et opkøb:

1. Som den forrige skribent konstaterede, vil en køber hellere betale en høj pris for en “de-risked” situation, hvor produktets kommercielle succes er bevist, frem for en lidt lavere pris for et potentiale, der afventer sin realisering, og som man muligvis skal finansiere yderligere efter handlen.

2. Optomed har en virkelig, virkelig fragmenteret ejerstruktur, hvor det sandsynligvis er de færreste af de større ejere, der ville være i plus, selv hvis købsprisen var +100% i forhold til dagens værdi. Der er altså store risici for transaktionens gennemførelse alene fra et synspunkt om accept af tilbuddet.

Som jeg ser det, er selskabet gennem tiden blevet finansieret med 65 millioner euro, mens markedsværdien nu er 31 millioner. Hvis forretningen var på et niveau, der retfærdiggjorde f.eks. en værdiansættelse på 100 millioner, ville forudsætningerne for en handel være betydeligt højere end nu. Der er dog ekstremt lang vej dertil med det nuværende præstationsniveau, og jeg tror ikke på, at dette vil ændre sig under den nuværende ledelse.

14 Synes om