Ja, till mitt försvar kan jag säga att de där verkar ganska ofta gå med köksmöblerna, så när man gör en beställning hamnar det i produktionskön hos ett stort polskt köksföretag… vissa produkter kan finnas direkt på hyllan men lagren är små…
Jag funderade också under dagen vad för småpengar som hade kommit tillbaka från banken
Jag hade visst inte läst det finstilta ens lika mycket som du. Jag får nog börja dra kortet mer nästa år.
Jag förstår inte riktigt vad som är irriterande? Använder du alltså kreditkortet för ett stort 5-siffrigt belopp per år så att du går miste om 0,5 procent i återbäring på den del som överstiger serviceavgifterna?
T.ex. är Danske Premiums listpris för serviceavgifterna 12,5€/mån. Det betyder att kreditkortet måste användas för över 30000 euro per år för att du ska gå miste om någon fördel.
Jag hade inte alls förstått taket som serviceavgifterna utgör. Vi betalar serviceavgifter på 2,70 per månad, så 2,70x12=32,40€ är den maximala återbetalningen för Mastercard-betalningar per år, även om kortet hade använts för 20 000 euro per år.
Konkurrensen mellan teleoperatörerna är på något sätt ohälsosam. Om man inte konkurrensutsätter abonnemanget förlorar kunden och operatören vinner. Om man däremot konkurrensutsätter abonnemanget, erbjuds nya kunder stora rabatter och presentkort som morot, vilka sedan operatören man lämnar försöker överträffa med sina erbjudanden in i det sista.
Den här gången bestämde jag mig för att byta operatör, även om den tidigare operatören på sista dagen gjorde ett ännu bättre erbjudande. Tidigare var avtalen inte tidsbestämda, men nu är de det. Delvis påverkades mitt beslut av att min tidigare operatör artificiellt höjde sina priser mitt under avtalet på grund av utvecklingskostnader, vilket andra operatörer inte gjorde. Om priserna ändras mitt i allt, kände jag att jag inte kunde lita på den operatören, att den inte skulle ändra dem igen i framtiden med någon ursäkt.
Om alla kunder skulle konkurrensutsätta sina abonnemang regelbundet, skulle det säkert synas ännu tydligare i dessa börsnoterade företags resultat. Frågan uppstår om konkurrensen är hälsosam. Skadar spelet hela telekommunikationssektorn?
Jag beställde för första gången i mitt liv från Tokmanni, när det fanns ett erbjudande för klubbmedlemmar med -40% på bräd- och pusselspel. Jag gick till och med med i Klubben. Nu kan jag sedan ropa ut mitt telefonnummer åt alla håll i kassan, som sig bör.
Själva beställningen gjorde jag den 16.11. och den första delen av beställningen anlände till Uleåborgs butik den 24.11., varefter jag hämtade den den 26.11.
Jag frågade samtidigt när jag kunde förvänta mig att den andra delen skulle anlända: “Den kommer från ett annat lager, jag kan inte säga.”, svarade säljaren.
Hämtningen var i sig ordnad ganska smart vid en egen disk bredvid kassorna, men säljaren kom från kassan för att hantera ärendet.
Nu väntar vi fortfarande på ett par pussel. Det har praktiskt taget gått tre veckor, om ingen ankomstavisering kommer imorgon. Antingen rör sig inte varorna och det finns inget behov av frakt, eller så finns det allvarliga problem i processen…
Jag skickade nu ett e-postmeddelande till kundtjänst för att fråga om de har några tankar om tidsplanerna.
Ropa för all del inte ut det numret. Visa appen. Jag kan rekommendera det, betydligt mycket enklare än att ropa ut numret.
En liten rapport om mina erfarenheter med Elisa. Jag har varit kund hos företaget i ungefär ett par decennier under mitt liv, men i våras bytte jag till Telia, lockad av ett presentkort från Lidl.
En säljare från Elisa ringde igår. Jag uttryckte mitt intresse för Elisas kontantkortsabonnemang, men säljaren nappade inte på det. Istället lyckades säljaren sälja på mig ett 12-månaders tidsbundet abonnemang för 9,99 €/månad. Avsikten var från början att fundera på saken över natten och eventuellt avbryta beställningen. Säljaren försökte till slut skuldbelägga mig i slutet av samtalet. ”Du avbokar väl inte detta, när jag också har lagt så mycket tid på det” eller liknande.
Jag lät saken mogna över natten och på morgonen tänkte jag på att avbryta beställningen. Saken behövde skötas i tid, eftersom säljaren i telefonen konstaterade att SIM-kortet skulle skickas med posten nästa dag oavsett om jag bekräftade beställningen eller inte. Utan denna lilla detalj hade jag förmodligen lämnat beställningen i ett ”mellanstadium”.
Jag försökte kontakta kundtjänsten via chatten i omaElisa. Därifrån fick jag detta svar:

Sedan försökte jag boka en uppringning. Det gick så här:

Jag ringde sedan kundtjänsten. Eftersom jag inte ville köa i ett avgiftsbelagt samtal, lämnade jag en uppringningsförfrågan. Återuppringningen kom efter ett par timmar och en professionell kvinna från Elisa som ringde skötte avbokningen.
Jag jämförde här att jag år 2016 spenderade cirka 3 €/månad på telefonräkningar och i år igen 22 €/månad. Kvaliteten på tjänsten verkar däremot ha gått i en sämre riktning. Obegränsad mobildata kom inte heller till min telefon på mitt initiativ, utan lades till av operatören. Min internetanvändning sker till 99 % på datorn och Whatsapp och Telegram fungerar också via jobbtelefonen.
Kanske hamnar jag till slut med Elisas kontantkortsabonnemang, om inget bättre hinner komma ut på marknaden innan Telias tidsbundna avtal löper ut.
Som stamkund hos Puuilo (egnahemshus - gör-det-själv) ser och hittar jag knappt de produkter jag vill ha hos Tokmanni, vilket betyder att Tokmanni är ett företag med ett annat produktsortiment som inte konkurrerar med Puuilo. Jag äger naturligtvis också Puuilo.
På det lokala Prisma 3,95 € och dubbelbonus det vill säga -10 % = 3,56 €, även specialversionerna.
En sådan spärr har jag inte stött på. Men å andra sidan har jag inte handlat på Tokmanni sedan i somras, då jag lämnade butiken och lämnade kvar min beställning efter att ha köat till kundtjänst två gånger för samma ärende.
När det gäller nätbutiken såg jag skärmdumpar på något forum där ett julrött felmeddelande dök upp i det skede då beställningen skulle ha varit i betalningsfasen.
Erfarenhet från Tokmanni idag: Köpte en produkt som hade en ursprunglig prislapp på 14,99 euro, ett rödprissatt pris på 20 euro (mer än det ursprungliga), och till slut i kassan var priset 7 euro
Det är ibland lite märkligt med prissättningen där åt ena och andra hållet, den här gången förstås till min fördel. Men visst var det lite komiskt när produkten hade tre olika priser.
Senast jag faktiskt besökte Tokmanni var i somras för att hämta en nätbeställning. Visst var det folk. Jag köade först en jäkla lång stund i kassakön. När det blev min tur visade försäljaren mig åt sidan för att vänta på en annan försäljare som skulle komma och ge mig paketet (som alltså låg i en pakethög bakom den försäljare som först “betjänade” mig). Jag väntade en stund och försäljaren kom också förbi ibland och sa “den där försäljaren kommer nog snart”. Vid något tillfälle konstaterade jag att jag inte orkar köa två gånger för en och samma tjänst, sa att försändelsen får gå i retur till avsändaren och lämnade butiken. Det är faktiskt ett halvår sedan nu och då konstaterade jag att det är lättare att hämta produkterna från andra butiker. Det är så man skrämmer bort kunder.
Ingenting är som förr. Inte ens Orthex hinkar eller frysburkar, för att inte tala om förvaringsboxar. Materialkvaliteten har försämrats rejält under årens lopp och frostbeständigheten är närmast ett skämt. Senast i dag fick jag bevis på detta när en några år gammal SmartStore-låda föll sönder i händerna på mig. Det är säkert samma sak hos andra tillverkare, men av den här anledningen är jag inte längre med, så jag säljer av min stödposition ![]()