Egna erfarenheter om företag

Nåja. Hoppas alla barn som ville ha det fick det. Skönt att ingen behövde ta det från något barns hand ute. Blev det något köp? Var kaffet och bullarna gratis?

1 gillning

Dessa delades ut till medlemmar i Tokmanni Klubi. Åldersgränsen för medlemmar i Tokmanni Klubi är 18 år. Ha en trevlig fortsättning på fredagskvällen. @Sijoittaja-alokas skulle kunna flytta dessa till rätt tråd, t.ex. egna erfarenheter.

10 gillningar

Javisst. Hoppas alla barn som ville ha den fick den. Bra i alla fall att ingen behövde ta den från något barn ute. Blev det något köpt då. Var det kaffe och bullar gratis också?

Tack för frågan :slightly_smiling_face: , som Vanerihands redan skrev var lastbilarna för Tokmanni Klubbens medlemmar.

• Vårt hushåll handlade för över 100 euro totalt, efter rabatter återstod drygt 70 euro att betala.

• Det fanns inget gratis kaffe eller bullar.

Min dotter kommenterade att det var en ganska konstig juldekoration till granen, en lastbil med texten Tokmanni. Jag upplyste henne genom att berätta att jultomten inte hinner göra alla presenter på Korvatunturi, så han köper en del från Tokmanni – så på det sättet hör lastbilen ihop med julen.

17 gillningar

Idag gjorde jag några specifika inköp på Tokmanni och Puuilo i Porttipuisto i huvudstadsregionen (red. anm. → jag äger båda butikerna, Puuilo är naturligtvis den största i portföljen just nu). I båda butikerna var det så mycket folk att det knappt gick att röra sig i gångarna.

På Tokmanni fanns det tydligt folk från unga till äldre, och kundkorgarna fylldes med julrelaterade saker, med noteringen att många hade med sig en chokladask (det fanns nämligen en chokladpall full med chokladaskar och Toblerone…).

På Puuilo, utifrån det urval jag såg, var folket mer medelålders vuxna, och även där var det gott om folk i gångarna, precis som på Tokmanni. Med den skillnaden dock att folket enligt mig hade mer av alla möjliga bruksvaror och rörde sig i hyllgångarna (i Tokmannis renoveringsgångar syntes knappt någon, med tanke på att huvudgångarna var väldigt trånga). Tydligen renoverar folk även i november, och sedan hämtar man biltillbehör / saker från bilhyllorna på Puuilo (och säkert även på Motonet).

Så varför besökte jag Tokmanni och Puuilo? Jo, för att jag kunde göra vissa inköp billigast där, vilket jag inte kan på Prisma. Från Tokmanni hämtade jag spolarvätska – behov för hela vintern (billigaste erbjudandet), hushållspapper (billigaste erbjudandet), bilkupévärmare (billigaste erbjudandet). Puuilo låg bredvid – eller ja, relativt nära i Porttipuisto – och därifrån köpte jag träbriketter för testbruk när jag fick det billigt (obs. även i Helsingfors eldar man ved i kaminen och ved finns att tillgå, men nyfikenheten tog överhanden :grin:…jag tror inte att den produkten säljs i mina andra butiker).

Jag orkar inte vara så orolig för finska Tokmanni, varken på lång eller kort sikt. Det genererar omsättning och vinst, så det kommer förmodligen att ske även under Q4/2025. Om Dollarstore säger jag ingenting – en fullständig svart låda för mig…fortfarande driver en finländare handelsbranschen i Sverige, något skär sig i mina öron :grin:

Puuilo → jag lägger ingen kommentar här. Det behövs inte. Det kommer att gå bra. Underbar butik (som Tokmanni). Det är underbart att äga Puuilo. Nåja, ett par kommentarer blev det.

7 gillningar

Samma köpte jag också igår från Tokmanni hushållspapper (billigaste erbjudandet) och spolarvätska köpte jag redan tidigare (billigaste erbjudandet) - jag köpte den som tål även sträng kyla (bruksfärdig -36 C). Det var mycket folk som handlade.

Idag besökte jag Halpa-Halli och Säästökuoppa för att handla. Det var inte lika mycket folk som på Tokmanni, men annars en julig stämning. - jag föredrar alltså också dessa butiker utanför börslistan (även om jag alltså äger Tokmanni bland handelsföretagen (köpte tillbaka vid kursfall (hade hunnit sälja med vinst tidigare i år)).

Puuilos aktier har jag sålt tidigare, eftersom de var ganska dyra enligt mig. Som inköpsställe är det i sig bra ur kundens syn

2 gillningar

Jag säger inget om Dollarstore – en total black box för mig…fortfarande en finländare driver handelsbranschen i Sverige, något skär sig i mina öron :grin:

Som Oulubo blir det förstås att besöka Haparanda då och då, och även Dollarstore. Som butik är den helt okej.

3 gillningar

Bakgrund: Jag reste runt i Europa i fem veckor i höstas och åt mycket på restauranger samt upplevde många olika typer av kundservice. Målet var till 99% alltid att få kunden att trivas.

Och idag åt vi på en väletablerad (över 10 års historia) restaurang i Uleåborg, med bordsbokning.

”Jag är inte säker på om bordet är ledigt än. Beställningar görs sedan här vid disken.” Oj, en måltid för 30€ får man numera beställa vid disken i Uleåborg. Intressant, tänkte jag.

Vi beställde maten kl. 18.20, när hela vårt sällskap hade anlänt och alla hade hunnit titta igenom menyerna och beställa. Naturligtvis hade ingen ens försökt sälja oss en dryck medan vi väntade. ”Köket har lite bråttom, det tar cirka 40 minuter.”

Och visst tog det tid. Maten kom till bordet efter kl. 19.30, efter att vi hoppfullt hade sett servitörerna ofta bära måltider till vårt bord och i sista stund vända bort. Dessutom fick grannbordet maten cirka 15 minuter tidigare, trots att de anlände senare. Men sånt händer.

Vi fick maten, åt och under måltiden kom man två gånger och skyndade på oss, att nästa bokning börjar kl. 20.00. Andra gången konstaterades dock att vi kunde flytta till ett annat bord och ”ni får stanna där hela kvällen om ni vill.”

Den tredje påskyndelsen kom exakt kl. 20.00. ”Här skulle nu den andra bokningen börja. Ni kan flytta dit.”

Under hela kvällen fick vi ingen som helst kompensation för väntan eller ursäkt för att det inte fungerade nu.

Jag funderade på att i Aten hade ägaren av stället tagit fram sex coladrycker och sex öl, trots att endast tre av de senare hade beställts. Jag påpekade detta och den omedelbara reaktionen var: ”Jag bjuder på dessa tre.”

I Italien gick vi till ett kafé och beställde kaffe till de vuxna, servitören tog också med ”kaffe” till barnet, det vill säga chokladmjölk.

I Polen var man hjälpsam och små desserter bjöds på husets räkning.

Till och med i Tallinn tyckte en finsktalande servitör (på en turistplats) att kunden håller restaurangen igång och utförde sitt jobb på ett korrekt och utmärkt sätt.

Hur har det kunnat bli så här i Finland och varför går kunderna med på att betala för det? Eller har restaurangbesöken minskat just därför att vi under ”effektivitetstänkandets” era inte kan bygga upp en restaurangupplevelse?

51 gillningar

Varför i all världen tar min kompis arbetsgivare hela firman på julfest till Tyskland? Tja, samma sak med flyg + boende + allt annat skulle kosta 50% mer i Lappland. Galet.

10 gillningar

Jag gissar att denna dåliga service är en av anledningarna till varför finländare besöker restauranger så sällan nuförtiden. Å andra sidan, när man har rest världen runt har man sett vad äkta och bra kundservice är. Åtminstone för mig leder det till att jag inte är särskilt entusiastisk över att gå ut och äta på restaurang på riktigt. Särskilt när det skulle innebära att man måste åka tåg fram och tillbaka till storkyrkan. Och sedan, väl framme, blir det alltid större eller mindre besvikelser gällande kundservice eller maten. Och på det en stor räkning, särskilt om man dricker mer än bara matdrycken. Sedan på hemresan med tåget tänker man att 250 euro gick åt och i gengäld fick man vänta på mat som var blygsam för sitt pris.

Men det fall du beskriver visar att situationen i Uleåborg är ännu värre än i Helsingfors. Där borde man bara säga till servitören att vi inte flyttar oss någonstans förrän vi har ätit färdigt, eller så kan du be restaurangchefen komma och förklara varför kunderna måste lida ytterligare för att det är för lite personal i köket.

Ja, jag förstår att restaurangbranschen i Finland är jävligt svår när allt är dyrt och kunderna är få. Där måste restaurangchefen noga överväga hur många personer som behövs i matsalen/köket. Med små marginaler, när det är “för mycket folk” i arbete, äter det upp dagens resultat. Men det är ingen ursäkt för att själva kundservicen är dålig. Misstag händer alltid, men de måste kunna rättas till så att kunden åtminstone inte får en dålig känsla. Visst finns det också bra restauranger i Helsingfors med utmärkt service, men de är tyvärr få. Särskilt när det efter coronan känns som att hälften av restaurangerna är andelslagets gröna kort-ställen där kundupplevelsen är en mycket (låg) jämn standard.

15 gillningar

Genom att tänka djupare…finnarna har varit väldigt blygsamma för bara tjugo år sedan. Man har varit nöjd med vad man har fått. När man har börjat resa har man fått perspektiv…men man vågar inte kräva något bättre. En finne får inte upp munnen för att kräva något. Man får vad man beställer, sjöng något band. När man inte

2 gillningar

Detta är så sant. För några år sedan var vi i Oslo med familjen och kom till hotellet. Receptionen sa att det var lite renovering på den sidan, det gör väl inget. Javisst, det gör nog inget. Men sedan gick vi in i rummet och fönstret var täckt med plast och rummet luktade våt puts. Vi svor i rummet och sedan konstaterade jag att nu räcker det med att vara finländare, jag marscherar till receptionen och kräver ett ordentligt rum. Familjerum fanns inte lediga, men vi fick två stora dubbelrum med havsutsikt så det var ingen fara. Visst borde man våga ge feedback direkt, vad skulle det ha tröstat oss efter en eländig hotellnatt att fylla i något feedbackformulär på nätet?

19 gillningar

Jag har också haft liknande erfarenheter med restaurangservice. Om man verkligen vill ha både god service och mat, får man betala rejält för det. Därför besöker man bättre restauranger, utöver för den goda maten och servicen, bara när det finns en annan anledning, som en fest eller en bemärkelsedag. Och inte ens då alltid.

Att ge feedback är viktigt och jag har tagit för vana att alltid ge det – särskilt positiv feedback när det finns anledning till det. Konstruktiv, eller negativ, feedback verkar ges oftare och ofta först när allt har gått åt helvete och kunden har tappat tålamodet för länge sedan och inte längre kunnat hålla tillbaka ilskan, så här tillspetsat. Då blir det svårare även för kundtjänstpersonalen att ta emot feedbacken på allvar.

Man har tyvärr fått vänja sig vid medelmåttig eller till och med dålig service. Därför orkar man inte riktigt börja påpeka småsaker heller. Middagsstämningen förstörs lätt när man måste ingripa i småsaker. Visst har den redan förstörts ändå vid det laget, om man blir ombedd att flytta till ett annat bord mitt under middagen.

7 gillningar

Att låta kunden vänta direkt i början är verkligen ett misstag som lätt förstör hela kvällen. En gång hade vi bokat bord på en populär restaurang. Vi kom dit vid den angivna tiden och väntade i cirka 10 minuter på att bli visade till bordet. Efter det väntade vi i 20 minuter på att få vatten i glasen och beställa champagneglas. Matbeställningen frågades efter vid ungefär en timme och förrätterna fick vi på bordet inom 20 minuter. Ingen orkar med sådant. Vi konstaterade att vi skulle hoppa över desserterna och ta drinkarna någon annanstans. Vi fick vänta länge på notan också. Men på typiskt finskt vis lämnades ingen feedback. Men jag gissar att många inte beställer dessert, kaffe och konjak just för att kvällen redan är förstörd på grund av för mycket väntan.

Ja, det där är helt restaurangchefens misstag. När bordsbokningarna är gjorda borde han/hon veta att det är fullt hus på fredagskvällen och dimensionera personalen därefter. Visst kan överraskande sjukfrånvaro vara ett problem även här, men man borde kunna förbereda sig för dem också. Och om det uppstår förseningar i köket måste personalen i matsalen ha förmågan att hålla kunderna informerade och nöjda. Det är en hemsk känsla när man verkar vara osynlig när servitörerna bara skyndar förbi och vänder bort blicken och låtsas inte märka en.

13 gillningar

Bra synpunkter på fallgroparna i den finska restaurangkulturen. Jag instämmer i varje, och just på grund av dessa usla upplevelser har jag börjat undvika restaurangbesök i Finland. Prisnivån motsvarar helt enkelt inte service- och matnivån.

Jag har alltid gillat kundservice och förstår det mervärde det ger. Det byggs upp av små gester. Och nu ger jag ett tips: ärlighet och humor, med det kan man rätta till även större misstagssituationer.

Utomlands är det verkligen en helt annan stämning

7 gillningar

Jag kan som utlandsfinländare som äter cirka 80% av måltiderna på restauranger också intyga att finska restauranger är dåliga. I Finland är pris-kvalitetsförhållandet ungefär det sämsta i världen. Förutom företagens lunchrestauranger, där får man enligt mig ofta god mat.

7 gillningar

Min egen åsikt om detta är att det inte så mycket handlar om restaurangernas ovilja att ge service eller deras uselhet, utan om att finländare överhuvudtaget inte längre är intresserade av att arbeta, och särskilt inte av att göra det bra.

Man får fortfarande bra service på restauranger där det finns anställda som har varit i branschen i 30 år. Möjligen till och med på samma ställe och fortfarande är intresserade av arbetet.

20 gillningar

Oj, Tokmannis servicehastighet för onlinebeställningar har tagit ett rejält kliv framåt. Jag beställde i söndags och idag tisdag är det redan redo att hämtas.

Däremot har tyska Amazon blivit uselt dåligt, eftersom jag beställde den 21.11. och det står fortfarande “Artiving 15 December” vid leveransen. Med den leveranstiden förlorar de mot alla.

4 gillningar

Amazon är ju fortfarande snabbt. Jag beställde ett par köksskåp till tvättstugan från Hobby Hall i helgen. Beräknad leveranstid 13.01.2026 :grin:

1 gillning

Men fanns de där på hyllan? På Amazon stod det “i lager” för alla produkter, så det verkar vara ganska långsam plockning där nuförtiden.

1 gillning

Danske Bank och Mastercard Platinum. Som kund får du 0,5 % i betalningsförmån på alla betalningar som görs med kreditkort under året. Du får rena rama kontanter till kontot i slutet av året. För

8 gillningar