Egna erfarenheter om företag

Vad köpte du då? Det framgick inte av detta inlägg.

5 gillningar

Den där utlämningen av webbutiksbeställningar verkar bero på butiken. I många Tokmanni-butiker hämtas webbutiksbeställningar på så sätt att när man kommer in går man till informations-/speldisken och ropar till närmaste kassa att de kallar på en kollega för att sköta saken. Det borde inte avbryta kassans verksamhet.

4 gillningar

Jag uppfattade att bilen hade slut på spolarvätska och köpte det från Tokmanni.

1 gillning

På något sätt ser jag det som att enkla lösningar inte ses nu. Till exempel att ta i bruk en egen Tokmanni-paketautomat. Varför behövs en kassa eller en kollega i pausrummet om alla paketförsändelser skulle läggas i automaten och kunderna skulle få information i Tokmanni-appen när försändelsen kan hämtas. Ok, detta skulle kosta i utrustning och IT-utveckling, men det fungerar mycket bättre i kundens ögon.

Ja, grundproblemet verkar vara att webbutikens försändelser ligger huller om buller på golvet och säljarna letar efter rätt försändelse med kundens namn, vilket tar tid och köerna växer.

8 gillningar

På Puuilo fungerar hämtning av onlineköp på samma sätt som på Tokmanni. Hämtningen är i anslutning till kassan. Samma person betjänar om det inte råkar finnas flera säljare i närheten av kassan.

Skillnaden mot Tokmanni är att hos Puuilo finns varorna på hyllorna på rätt platser och inte i ouppackade rullburar längs gångarna. När dessutom lagersaldona stämmer så är det enkelt/snabbt för plockaren att plocka beställningarna och efter att ha gjort detta frigörs denne för andra uppgifter.

6 gillningar

Detta är också min egen observation. Varorna ligger i rullvagnar eller på golvet och säljaren letar febrilt efter dem medan kön bakom växer. Sedan finns det till och med sådana “Hur många paket har du?”-situationer, och säljaren funderar på om en beställning har lagts i flera paket osv. Det tar bara tid.

Redan på grund av mitt arbete funderar jag på att om jag jobbade på Tokmanni, skulle jag starkt utmana den ansvariga chefen att fundera på hur en sådan process är meningsfull år 2025. Konkurrenterna har för länge sedan visat att en bra kundupplevelse kan skapas även utan en människa. Verkkokauppa.coms beställnings-, plock- och hämtningsprocess är mycket välslipad och jag tror inte för en sekund att den är särskilt dyr.

5 gillningar

Jag har inte märkt något sådant i något av dem. Kanske det varierar mellan butikerna, beroende på vilken personal eller butikschef som råkar finnas där.

2 gillningar

Det varierar, verkligen, jag har också besökt en K-market som lider av samma problem, men inte ännu en sådan Puuilo.

Det beror till stor del på personalstyrkan. Detta beror i sin tur på att försäljningen minskar, det är inte möjligt att anställa personal om försäljningen är låg. En sjukskrivning på det så är butiken i kaos i en månad. Produktutbudet borde dock vara brett så att de få kunderna fortsätter att handla.

Den lilla kommunen som lider av kund- och invånarförlust, där Tokmanni har uppnått en hyllad monopolställning, beror alltså inte nödvändigtvis på Tokmannis överlägsna affärskoncept, utan på att det är den sista butikskedjan som vägrar att erkänna fakta. Några överbelastade anställda kämpar på gränsen till sin ork mitt i varuflödet, och även om alla sparåtgärder, från att sänka butikstemperaturen, har vidtagits, så går affären ändå med förlust. Men det är åtminstone ett monopol :+1:

4 gillningar

Men de få överbelastade kan vara nöjda med att deras by fortfarande har en Tokmanni och att de har jobb. På dessa små

1 gillning

Visst, men hur gynnar det aktieägarna? Ryktesskadan är betydande, kundupplevelsen är negativ och det kan

2 gillningar

Jag har inga dåliga erfarenheter av Tokmanni. Jag tror inte att tråden här täcker den genomsnittliga Tokmanni-kunden.

3 gillningar

Håller med. De som skriver här har knappast en särskilt god uppfattning om vad Tokmannis breda kundkrets verkliga kundupplevelse är.

4 gillningar

Man kan ju förhålla sig till sina egna investeringsobjekt som tonårsflickor till sina favoritartister. Men är det vettigt? Det är ganska dumt att förklara här hur forummedlemmarnas egna erfarenheter inte skulle motsvara ”köparnas verkliga kundupplevelser”.

När jag snabbt kollade igenom e-postmapparna hittade jag över 50 beställningar jag gjort under åren från Tokmannis webbutik. Utöver det, köp i butikerna. Mitt senaste besök på Tokmanni i juli slutade med att jag lämnade butiken, när pakethämtningen inte blev av inom rimlig tid. Det är ingen brådska att förnya kundupplevelsen; man får samma produkter någon annanstans också.

Min bättre hälft orkar fortfarande köpa något därifrån, både via nätet och genom att utnyttja kuponger, bland annat. Det är också ganska smärtsamt om en beställning på några tiotals euro gjord online kommer i flera leveranser, eller om man måste argumentera med säljaren om huruvida den levererade produkten är felaktig eller om den bara ser annorlunda ut på webbbilden.

Men det är okej, om någon tycker att kundservicen i stil med ”Uuno i järnaffären” är tillräckligt bra, och att kritisera den är meningslöst, så är det också en tillåten åsikt.

11 gillningar

Jag vet inte mycket om Tokmannis siffror, men här är en enkel analys från flera år tillbaka. Tokmanni-butikerna är som butiker mycket obehagliga och frånstötande koncept. Butikernas layout är väldigt rörig och kunden måste gå igenom hela butiken för att komma till kassan och ut. Jämfört med effektiva Puuilo, där det är möjligt att komma hem relativt enkelt via kassan. Tokmanni är enligt mig ångestframkallande varulager och särskilt butikerna i Helsingfors centrum lockar verkligen inte i stor utsträckning de bästa skattebetalarna. Man handlar där bara om man är tvungen, om ens då.

2 gillningar

Jag har gillat Tokmannis lite sjabbiga look och de jackor och annat jag har köpt (oftast billigt eller halvt billigt) har hållit riktigt bra. Man skulle kunna tro att jag tillhör “näthandlarfolket” eftersom jag är under 40, men i butiken är det lättare att bli inspirerad att köpa (och prova). Kanske beror det dock också på min natur varför Tokmannis look inte är ett problem. I en mer vardaglig butik kan man med bättre samvete vara mer sig själv.

Visst påverkar det säkert att jag kommer från en liten ort. Där är Tokmanni i Haapajärvi en riktigt trivsam, prydlig och välskött butik. Samma sak gäller dock även för Jyväskylä, prydligt skötta blandningar av varuhus eller hallar. I Haapajärvi finns förresten också, i den lilla “staden” med färre än 7000 invånare, både S-market, K-market och Halpahalli.

Ändå besöker till exempel mina föräldrar (i sjuttioårsåldern) gärna Tokmanni (och Halpahalli) minst veckovis på jakt efter erbjudanden och inspiration. De största matinköpen görs inte där, men något verkar ändå följa med hem därifrån. Inredningsprylar verkar också falla dem i smaken.

Jag undrar mest över de svepande kommentarerna om att Tokmanni skulle vara särskilt rörigt eller smutsigt, när till exempel Lidl i Helsingfors enligt min egen erfarenhet är mycket, mycket stökigare – och mer ångestframkallande. Mycket olika upplevelser alltså här.

Hur det än är, så vore det konstigt om Tokmannis nästa strategi inte på något sätt relaterar till utseendet på både butikerna och Dollarstore. Jag kan tänka mig att IR har fått rikligt med post om ämnet i år. :sweat_smile:

8 gillningar

Jag gjorde en “manpryl”-jämförelse med ett stickprov på 10 produkter. Oj vad svårt det var att hitta samma produkter bland de tre: t.ex. Tokmannis Brucket (prickar över u:et) och Puuilos Tamforcet samt andra egna private label-produkter försvårade sökandet. Den tionde likadana hittade jag dock (priser 17.11 - 18.11.2025).

Tokmanni Puuilo Kärkkäinen
159 179 179 Gxt Bränsletank/vagn 53l
159 179 149 GXT 4 kW 12 V diesel-luftvärmare
159 159 159 Pelletbrännare LumoX Pellet Pro
899 899 999 Timco TCLE5500SDG 400 V dieselaggregat
1879 1879 1790 Snabbvedklyv Timco 22T 61 cm förbränningsmotor
1679 1679 1790 Timco 15 HP 120 mm grenflisare
1149 1190 1190 Timco stubbfräs
689 690 690 Svetsmaskin Timco IT315MIG MIG
219 2
22 gillningar

Ännu en mjukare jämförelse som motvikt - jag säger inte mer kvinnlig - men ändå. 18.11.2025. Jag inkluderade inte buntpriser.

Tokmanni Puuilo Kärkkäinen
3,89 3,99 3,9 Deo roll-on Dove 50 ml Powder
2,15 2,79 2,2 Savett 10 st Disinfecting wipes desinficerande våtservett
6,29 4,99 5,39 Ansiktskräm LV 75 ml återfuktande 48h
2,69 3,19 3,4 Lacto Line tvättvätska 500ml
6,79 7,49 6,99 Cameleo ögonbrynsfärg - svart 1,0 15ml
5,89 4,99 6,99 O’Keeffe’s parfymfri 4,2 g läppbalsam
3,89 3,89 2,99 Karl Fazer 180g mjölkchokladkaka
2,99 2,09 2,09 Handduk Serla 100 st vit
2,19 1,99 2,05 Tandkräm Colgate 75 ml Max Fresh Cooling Crystals
5,39 6,19 6,05 Mundskölj Elmex 400 ml Sensitive
8,99 9,99 9,3 Schwarzkopf Live hårfärg U71 metallic silver
2,99 2,99 3,05 XZ Blåbär 250 ml återfuktande schampo
3,69 3,29 3,25 LV för normalt hår 200 ml balsam
1 1,39 1,35 Tandborste Pepsodent Professional Soft
24,99 22,99 21,3 Fiskars Classic 18 cm kökssax
2,99 2,49 2,4 Jordgubbskyssar 6 st 150 g
3,89 3,99 3,6 Novita 7 Bröder stickgarn gran 391 100g
2,49 2,59 2,39 Orthex hink vit 10L
5,49 4,59 5,4 Bastuhonung 150 ml avslappnande lavendel
6,79 6,89 6,7 Sini dammsvärd 59cm
105,47 102,8 100,79 Totalt
13 gillningar

Några kommentarer om “manliga” produkter och mjuka varor.

• Tokmanni överraskade med att de också har stora möbler och dessutom var de tio billigaste i urvalet.
  • Tokmanni och Puuilo har satsat mycket på sina egna private label-verktyg.
  • Puuilos sortiment av mjuka varor är mycket smalare än Tokmannis och Kärkkäinens, men bredden på gör-det-själv-produkter för män är bra.
  • Kärkkäinens webbutik krånglade och var långsammare än de andra. Det var bra att jämföra webbplatsernas sökfunktioner och hastighet – när alla tre flikar var öppna.
  • Tokmanni verkade ha något fler paketerbjudanden än de andra partnerna.
9 gillningar

Idag var det verkligen mycket folk på Tokmanni. Kunder som myror i

8 gillningar