Det enda behovet att besöka Tokmanni uppstår när jag besöker mina föräldrar på en liten ort, där det helt enkelt inte finns någon annan “diversehandel” där man kan få tag på till exempel den glömda telefonladdaren. Varorna är i genomsnitt ganska skräpiga, och inte ens billiga.
Jag tycker att Tokmanni är oöverträffad i sin rörighet. Trånga gångar, hyllor för tätt = en sorglig upplevelse. På något sätt en ‘uppgiven’ stämning. Jag kan inte förklara det närmare. Jag gillar det bara inte. Jag äger inte heller.
Tokmannis problem är att ingen vill profilera sig som fattig. Även om butikskonceptet skulle vara att sälja relativt användbart skräp billigt till de 25% minst förmögna, så vill ingen människa känna sig som om de vore de 25% minst förmögna, utan som vanliga människor precis som alla andra. Om man åtgärdar detta, så skulle hela Tokmanni förbättras. Istället tror Tokmanni att en hög med varor på golvet och överfulla, trånga hyllgångar tilltalar människor. Man får snarare känslan av att det var ett misstag att gå in i butiken och att man vill ut så fort som möjligt. Detta kanske inte framgår av undersökningar, men det beror på att människor sällan objektivt kan bedöma sina egna motiv eller handlingar osv. På Puuilo, när hyllorna står i rader och varorna är prydligt placerade på hyllorna, får man inte samma sjaskiga känsla. Visst är sortimentet annorlunda, men jag känner aldrig för att gå till Tokmanni. Mr. Tokmanni-reklamerna är bra, men de åtgärdar inte själva konceptet. Konceptet är upp och ner när ingenting drar folk till butiken och butiken i sig stöter bort dem. Tänk på detta ni i ledningen, så överväger jag att återvända som ägare. Jag tycker att det börjar bli bråttom att åtgärda detta. Annars går det som för Kamux, att man har expanderat snabbt med ett koncept som inte är i ordning. Detta lönar sig inte, det blir bara en massa bortkastat arbete. Ännu är det dock inte för sent, eftersom resultatet i bokföringen inte är en fullständig katastrof.
Skor eller jacka från Tokmanni? Du är nog den första personen som säger att den vill köpa skor eller en jacka från \Tokmanni\. Tokmanni är ett utmärkt ställe att köpa 32 rullar toalettpapper och Herr Hakkarais xylitolpastiller bredvid kassan, men jag skulle nog köpa jackan, skorna och allt annat någon helt annanstans.
Jag tror inte att det är ett problem att profilera sig som fattig. När Lidl en gång kom till min hemstad kunde detta fenomen observeras. De mer välbärgade körde förbi och det vanliga folket svängde in på Lidls parkering. När handlarna på andra ställen blev giriga och Lidls billighet blev ett fenomen, då ödmjukade sig även den mer välbärgade delen av folket bland det vanliga folket. Nå, nu handlar på
Jag skulle säga att Tokmanni är som starkast i Finland på orter där större butiker från K- och S-gruppen saknas, det vill säga är den enda som erbjuder bruksvaror. Kanske borde man även i Sverige fokusera på “orter i nedgång”, där andra säljare av bruksvaror saknas, och vara ett s.k. litet varuhus på små or
Ja. Kan vara riktat till fattiga, som Lidl. Lidl marknadsför sig dock inte direkt som en butik för fattiga. Kunden får snarare känslan av att “aha, jag fick en liknande produkt till ett bättre pris”. Profileringen kommer som en biprodukt. Tokmanni är just det där “kom och köp något skit ni behöver, men som ni bara har en minimal budget för”. Alltså, för att vilja gå dit måste man först erkänna att man är fattig och sedan att man behöver något som säljs där. Det finns två portar man måste passera direkt, innan man kommer in i butiken. Det här är sådan “churn” som beror på små saker.
Precis så. Inte mycket att tillägga. Hoppas de tar sitt förnuft till fånga innan det är för sent…
Jag är knappast den första. Varför inte, det är samma kläder som finns i Prisma och Citymarket också. Och ja, jag har köpt jackor från Tokmanni. I den förra kommentaren jämförde jag bara utbudet i två olika butiker.
Tokmannis app är verkligen den bästa inom handelsbranschen och överlägset tydligast. Jag har Tokmannis, K-butikens, Normals, S-gruppens, Lidls och R-kioskens.
Vissa är helt orimligt röriga och man hittar inga rabatter någonstans. I Tokmannis app är de alla väl synliga. Hos andra försvinner de i en djungel av krångel.
Och för allas del är det en fruktansvärt stor skam. Särskilt butikernas egna varumärken är nästan genomgående skräp av dålig kvalitet när det gäller kläder. Prisernas förmånlighet blir också ganska skenbar när man börjar relatera euro till produkternas livscykel.
Jag vet inte hur länge deras kläder ska hålla. Men Tokmannis jackor har hållit i flera år och det räcker för mig.
Helst så länge som möjligt. En jacka är förmodligen inte det mest slitstarka plagget, men till exempel boxershorts eller strumpor från de nämnda kedjornas egna märken är ganska mycket engångsartiklar. Jag har till och med lyckats förstöra vissa av Prismas jeans på bara ett par veckor, medan Varustelekas Särmät håller i åratal vid aktiv användning.
Man hittar aldrig det man letar efter på Tokmanni. Man måste alltid kolla lagersaldot online med korsade fingrar. På stugorten finns en Halpa-Halli bredvid Tokmanni, och den är enligt mig en mycket bättre och mer balanserad butik.
Överraskande många verkar ha de där Tokmanni-jackorna och andra accessoarer.
Köpte inte Tokmanni Halpa Halli-kedjan för några år sedan? Av det verkar åtminstone HH-varumärket ha blivit kvar.
Ja. Det är obestridligt att Prisma och Citymarket är landets största klädförsäljare och att Tokmanni förmodligen klarar sig ganska bra vid sidan om. Samtidigt har de egentliga klädbutikerna det tuffare. Och konsumenten nöjer sig med allt sämre kvalitet.
Nej, det gjorde de inte.
Syns inte HH vanligtvis på Helly Hansens kläder.
I Uleåborg har det i evigheter funnits en mataffärsavdelning (färska livsmedel) i två Tokmanni-butiker. Totalt finns det sju (7) Tokmanni-butiker i Uleåborg, varav två alltså har färska livsmedel.
På andra håll i Finland lär man sig alltså först nu att Tokmanni säljer mat. I Uleåborg har ”mat-Tokmanni-butikerna” varit ganska konkurrenskraftiga, särskilt om man har utnyttjat ”paketpriser”, det vill säga en viss mängd till ett visst pris. Då har man kunnat komma billigare undan än Prisma. Prisma har sällan sådana paketpriser.
Dessutom fick man i höstas dessa rabattkuponger, det vill säga 5 euros rabatt vid köp över 30 euro, så då lönade det sig verkligen att besöka Tokmanni-butikerna som säljer livsmedel. En enorm %-rabatt med kupongerna då jämfört med till exempel Prismas fulla 5%/månad max, som man får som s-bonus (om man når upp till det).
Så ja, jag utnyttjar ofta Tokmanni redan nu även för livsmedel. I Uleåborg föredrar jag också Säästökuoppa/Haukipudas och Halpa-Halli Kiiminki/Haukipudas – när jag ändå kör förbi. Även där finns det ibland bra erbjudanden på livsmedel.
Tokmanni är dyrt. Kvalitetsprodukter får man billigare någon annanstans än skräp från Tokmanni. Jag skulle inte bli förvånad om Tokmanni gled ut i marginalen
visade inte någon prisjämförelse att priserna ligger på Citymarkets nivå. Det är ju bara en nödfallsbutik.
Det är billigt om man är en smart köpare och kan tajma sina köp efter vilken kampanj som pågår. Där kan även en miljonär gå i en dunjacka. Det är finare folk som handlar där än till exempel på Lidl.
Till exempel är det nu i helgen 40% rabatt på normalprissatta leksaker och spel, vilket gör det till det billigaste stället att köpa leksaker i god tid före jul (främst märkesprodukter, här har det enligt mig skett en förändring under de senaste fem åren, tidigare var det mindre märkesvaror).
Som @oululainen sa är de där bunt-erbjudandena ofta bra. Till exempel märkte jag igår att Felix skivade rödbetor nu under resten av året kostar 4 euro för 2 burkar, medan Prisma säljer dem för 2,35 per burk.
Jag måste också lägga mig i den här soppan och berömma hur Puuilo återigen har lyckats med boxershortsen. De är enligt mig utmärkta i förhållande till pris-kvalitet, till exempel jämfört med Blackhorse. Ägaren ser stilig ut när han går i dem
. Speciellt när jag fick med mig dem från “glädjedagarna” med bra rabatt ![]()
![]()
Eller