Novo Nordisk - Europas mest værdifulde selskab?

Priserne befinder sig i et kapløb mod bunden. Der er investeret i produktionsanlæggene, og de burde være i topform. Der kommer engangsposter, som forbedrer resultatet, så på papiret ser det godt ud.

Jeg var oprindeligt ikke den største fan af sammenligningen med Nokia, men der er trods alt mange ligheder med Nokia i perioden omkring 2005-2015.

Man kunne på en måde forestille sig, at der er rigeligt med stigning i vente i dag, da den medicin, der skal sluges, sælger godt.

6 Synes om

Det tidligere interval for udmeldingen var altså -5 % og -13 %, hvis der var andre, der manglede denne information.

16 Synes om

Det er lidt mærkeligt at sammenligne Novo med Nokia, da man virkelig skal lede længe efter lighederne.
Nokia slog selv deres mobilforretning ihjel gennem deres egne lederes handlinger. Virksomhedens ledelse havde fuldstændig mistet forståelsen for markedet og fokuserede på at forsvare det kortsigtede resultat på bekostning af den fremtidige konkurrenceevne. Efter min mening er der ikke noget sådant i sigte hos Novo, og virksomheden er klar til at gøre en indsats for den løbende udvikling af produkternes konkurrenceevne.

18 Synes om

Novo Nordisks resultat en glædelig overraskelse for en gangs skyld – Ét lægemiddel skilte sig ud

Novo Nordisk hæver forventningerne efter et overraskende godt første kvartal.

24 Synes om

Afværgesejr. Jeg erklærer hermed officielt min Novo-bearishness for afsluttet. Wegovy vs. Foundayo ser ud til at være en dansk sejr baseret på de indledende runder.

35 Synes om

Wegovy-salget i USA ekstrapoleret baseret på data indtil nu

11 Synes om
  • Tidlige respondenter (15 % eller mere vægttab efter 24 uger) på den højere dosis af Wegovy® (semaglutid 7,2 mg) opnåede i gennemsnit et vægttab på 27,7 % i uge 72 i STEP UP-forsøget1

• Deltagere behandlet med den højere dosis af Wegovy® nåede deres vægttabsmål hurtigere sammenlignet med semaglutid 2,4 mg1

• Størstedelen af vægttabet kommer fra tab af kropsfedt: 84 % af vægttabet med Wegovy® (semaglutid 2,4 og 7,2 mg) kan tilskrives reduktioner i fedtmasse, samtidig med at muskelfunktionen bevares og muskelsundheden forbedres2

22 Synes om

Novo Nordisk A/S: Wegovy® gav et betydeligt vægttab hos kvinder på tværs af alle stadier af overgangsalderen, samt hjerte- og migrænebeskyttelse, viser nye Novo Nordisk-data præsenteret på European Congress on Obesity

• Wegovy® viste et gennemsnitligt vægttab på 22,6 % for præmenopausale kvinder med svær overvægt, hvor mere end 4 ud af 10 (41,4 %) opnåede et vægttab på 25 % eller mere1.

• Det betydelige vægttab var konsistent på tværs af alle stadier af overgangsalderen, ligesom der sås store reduktioner i taljeomkreds, som er en nøgleindikator for metabolisk sundhed1.

• Kvinder, der tog Wegovy®, havde i gennemsnit en 42-45 % lavere risiko for migræne startende seks måneder efter påbegyndelse, og en 25 % lavere risiko for depression, sammenlignet med hormonbehandling i overgangsalderen alene2.

36 Synes om

Igen eksponering til Novo, CNBC:

https://www.cnbc.com/2026/05/18/novo-nordisk-wegovy-pill-launch-eli-lilly-foundayo-weight-loss.html

Hovedpunkter

• Novo Nordisk ser en “stor mulighed” uden for USA og udtaler, at telehealth-partnere kan hjælpe med at vækste det globale marked for vægttabsmedicin.

• Kampen om dominans på det lukrative marked har hidtil primært fokuseret på det vigtige amerikanske marked, som i øjeblikket tegner sig for mere end halvdelen af både Novos og Eli Lillys respektive salg.

• Analytikere fremhæver Storbritannien, Tyskland og Danmark som sandsynlige lande, hvor Wegovy-pillen kan blive lanceret næste gang.

21 Synes om

Novo bestræber sig på at forkorte “time-to-market” for nye lægemidler med op til to tredjedele ved hjælp af AI.

Kunstig intelligens anvendes blandt andet til analyse af forskningsdata og udarbejdelse af dokumenter. En central rolle i denne udvikling spilles af virksomhedens afdeling i Indien, hvor der nu lægges vægt på AI-ekspertise og effektivisering af arbejdet frem for masserekruttering.

Novo Nordisk is aiming to slash the time it takes to bring new drugs to market by up ‌to two-thirds using AI, a top executive said, as the Danish drugmaker looks to ‌regain momentum in the booming obesity drugs market.

“Historically, from ‘last patient, last visit’ to first filing might have been a ​year and a half. What we’re able to do now by implementing AI is bring that time down by months,” John Dawber, managing director for global business services, told a Reuters summit on Friday.

25 Synes om

Novo Nordisk lancerer nu Wegovy-pillen i De Forenede Arabiske Emirater, hvilket gør det til det andet marked efter USA.

Selskabet planlægger at udrulle pillerne selektivt til andre lande også.

“The UAE has demonstrated strong momentum across all of these areas, and we look forward to bringing Wegovy pill to additional select countries in the coming months,” sagde Larsen.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/novo-nordisk-launches-wegovy-weightloss-pill-in-uae-93CH-4723491

17 Synes om

Jeg ved ikke, om det går for vidt uden for emnet, men på trods af emnets følsomhed vil jeg gerne fremhæve et perspektiv, som ofte overses fuldstændigt, nemlig det massive potentielle miljøaftryk fra GLP-1-lægemidler.

Inden for ernærings- og miljøvidenskab anerkender man et begreb kaldet metabolisk madspild. Dette refererer til den mængde kalorier, der produceres og forbruges i det globale fødevaresystem ud over menneskets faktiske fysiologiske behov, og som deponeres i befolkningen som overvægt og naturligvis øger de sundhedsrisici, som der ofte henvises til i forbindelse med Novo.

Især i USA (som er Novos hovedmarked) er dette overskud enormt. Ifølge FAO-data er den årlige samlede kalorieudbud i USA på hele 3.880 kilokalorier per person i døgnet. Selv når man fratrækker traditionelt madspild (som også er enormt i USA), er amerikanernes faktiske overspisning (det vil sige overskydende kalorier) slående.

Hvad betyder det for miljøet? Ifølge miljøundersøgelser forårsager amerikanernes “unødigt spiste” mad anslået 40-50 millioner tons ekstra CO2-emissioner årligt. Hvis man medregner det traditionelle madspild fra butikker og hjem, genererer den “unødvendige” del af USA’s fødevaresystem over 210 millioner tons drivhusgasemissioner om året, hvilket faktisk er mere end hele Finlands eller Hollands samlede årlige emissioner. Hertil kommer milliarder af liter spildt vand og enorme landområder, der er indrettet til at producere energitæt, ultra-processeret mad og animalsk protein.

Her kommer vi til Novos og Eli Lillys rolle. GLP-1-lægemidlernes primære mekanisme er en reduktion af appetitten og dermed portionsstørrelserne samt en reduktion i trangen til mad. Hvis en betydelig del af befolkningen i USA og andre vestlige lande permanent skiftede til mindre kaloriemængder med færre færdigretter og mindre kød, ville dette have en direkte afledt effekt på den samlede efterspørgsel efter fødevarer, og dermed gennem lavere efterspørgsel føre til mindre intensiv landbrugsproduktion og færre emissioner i resten af fødevarekæden.

I fremtiden kunne GLP-1-lægemidler potentielt set blive en overraskende ESG-driver ved at hjælpe folk med at kontrollere deres appetit; kan de samtidig hjælpe med at slanke miljøbelastningen? Fødevarers betydning for miljøbelastningen er så enorm, at en mainstreaming af reduktionen i det daglige indtag af overskydende kalorier vil medføre gigantiske effekter, i det mindste potentielt.

67 Synes om

Kort artikel om Novos patentforglemmelse i Canada.

Der er i hvert fald ingen betalingsmur i øjeblikket.

6 Synes om

Historien herunder beskriver, hvordan Eli Lillys nye vægttabsmedicin, retatrutid, viste lovende resultater i studierne.

Deltagerne opnåede et betydeligt vægttab, og samtidig skete der forbedringer i blodsukkerniveauet, søvnapnø og knæsmerter. På den anden side omfattede bivirkningerne især kvalme og mavebesvær.

Man skal dog huske på, at medicinen stadig befinder sig i testfasen.

In the TRIUMPH-1 trial, participants taking retatrutide 12 mg lost an average of 70.3 pounds over 80 weeks, representing a 28.3% weight reduction. The study found 65.3% of participants achieved a BMI below 30, no longer meeting obesity criteria, while 33.3% reached a BMI below 25.

https://www.investing.com/news/assorted/eli-lilly-reports-positive-results-for-obesity-drug-retatrutide-trials-432SI-4729606

4 Synes om

Markedet fokuserer alt for meget på nuværende tidspunkt på, hvem der har de bedste procenter i undersøgelserne. Om 5 år er det fuldstændig ligegyldigt, om tallet er 18 %, 23 % eller 28 %. For forbrugeren vil prisen være den afgørende faktor for valget, og andre ting er sekundære. Og da patenterne udløber inden for 5 år i stort set hele verden, vil priserne på disse vægttabslægemidler styrtdykke overalt.

Dette afspejles allerede i Novos kurs, som ikke længere er krævende prissat, men Eli Lilly har stadig et kollaps i vente. Ingen forbruger kommer til at købe noget som Retatrutid til en månedspris på 500 USD for et vægttab på 28 %, hvis man kan opnå et vægttab på ca. 20 % for et par tiere om måneden.

EDIT: Og dette ses altså allerede nu i det kliniske arbejde med patienterne. Hvis alternativerne for kunden er:

• 1,0 mg Ozempic 110€/md.
  • 2,4 mg Wegovy 230€/md.
  • 15 mg Mounjaro 500€/md.

Næsten ingen vil have Mounjaro. Endnu færre vælger Wegovy. Mange nøjes med Ozempic og er tilfredse, når vægten går ca. 15 % ned. Jeg har måske lavet 1 eller 2 recepter på Mounjaro i år, 6-10 på Wegovy og sikkert 50-70 på Ozempic (med fedmeindikation).

Situationen i USA har været anderledes, da priserne på det hele har været høje + et forsikringsbaseret system, men dette vil også ændre sig, når patenterne udløber.

63 Synes om

Jep, jeg har spekuleret over det samme – hvorfor rammer dette prisfald ikke Eli Lilly, når man ser på værdiansættelsesmultiplerne? For en lægmand virker de nye lægemidler ikke så meget bedre, at jeg ville betale væsentligt mere for dem. Jeg er selvfølgelig ikke i målgruppen, og jeg forstår intet af medicin (ja, hvorfor investerede jeg overhovedet i dette?).

Pillen er efter min mening en positiv ting for Novo, fordi fidusen ligger i det patenterede “transportsystem” og ikke så meget i selve det aktive stof.

I Frankrig vil staten tilsyneladende begynde at yde tilskud til vægttabsmedicin (jeg kan ikke lige finde kilden her og nu), hvilket i min bog betyder ret stor vækst? I Europa er en dansk producent nok en del mere populær i den nuværende verdenssituation.

24 Synes om

Fremstilling af semaglutid er en krævende proces, så jeg forstår det sådan, at prisen ikke vil falde til et niveau svarende til aspirin lige foreløbig. Novo har et forspring i produktionsprocesser og produktionsapparat, så de vil kunne levere gode resultater i lang tid fremover, især når efterspørgslen vokser hurtigt i takt med, at medicinen bliver billigere.
Udløbet af et patent frigiver dog ikke medicinproduktionen uden en godkendelsesproces, så hver enkelt producent skal selv sørge for godkendelser af lægemidlet og kvalitetssikring af produktionsprocesserne.

13 Synes om

I Indien udløb patentet på Semaglutid i år, og nu ligger priserne på kopimedicin på 14-19 €/måned i stedet for de tidligere 75-93 €, og priserne vil falde yderligere, efterhånden som konkurrencen øges yderligere.

9 Synes om

Ja, det er helt rigtigt, at det her ikke kommer ned på “3 euro/md.”-priser i stil med Primaspan/statin-typer, men procentuelt vil faldet fra de nuværende priser blive meget stort. Og det vil alt sammen kunne mærkes direkte på bundlinjen.

9 Synes om

Jeg har tænkt en del over dette. Jeg er i det store hele enig. Priserne er nødt til at ligge ret tæt på hinanden, og i så fald vil det sandsynligvis være markedsføring, der afgør vinderen.

Der findes et interessant historisk eksempel, som jeg er nødt til at fremhæve her. Nemlig atorvastatin, også kendt som Lipitor.
Det var det femte lægemiddel i statin-klassen på tidspunktet for lanceringen. Tre statiner var allerede i blockbuster-størrelsen før det. Man forsøgte altså at komme ind på et delt marked med et “best-in-class”-løfte. Og det skete faktisk, da en undersøgelse i 1996 viste, at Lipitors effekt var ca. 10 procentpoint bedre end andre statiner. Dette kombineret med succesfuld markedsføring førte formentlig til, at Lipitor på et tidspunkt var det mest solgte lægemiddel nogensinde.

8 Synes om